Forumet - Sertralin

Sertralin

3147 0 21

Spana också in:

Jag började äta sertralin för snart tre veckor sedan. Innan jag fick dem var jag också jätteorolig över biverkningarna, jag menar, de ser inte roliga ut när man läser bipackssedeln direkt. De vanligaste biverkningarna får fler än 1 av 10, så de är verkligen vanliga. Att man skulle få mer självmordstankar och vilja skada sig själv, speciellt om man haft sådana tankar innan, gjorde mig också rädd, eftersom jag varit självdestruktiv och haft mycket tankar på självmord.

MEN!

Jag har hittills inte mått så mycket sämre alls! De biverkningar jag känt av är illamående, trötthet och svårigheter att sova. Jag har även fått tinnitus, men det kan ha berott på min öroninflammation. Om det inte gått över tills nästa vecka ska jag byta medicin, eftersom tinnitus kan vara en biverkning av sertralin.
Jag har varit rastlös och haft svårt att koncentrera mig, men det börjar bli bättre. Det jobbigaste är att jag inte kan sova.

Jag hoppas att du mår bättre av sertralinet, men var beredd på att det kan ta ett tag!
Ja precis som lindblom säger så kan ökad ångest, mardrömmar och en del sådana obehagligheter förekomma som biverkningar, detta är vanligast förekommande i samband med att man börjar ta medicinen (första 3-4 dagarna) och när man höjer upp dosen. Detta kan man ju dock förbereda sig på genom att be att få ut VB medicin för de första dagarna för att kapa ångesttopparna om man tror att det finns en risk för självskada.

Jag har gått på sertralin (i kombination med diverse andra läkemedel) i drygt ett år nu och jag har inte upplevt några allvarliga biverkningar av den. Lätt illamående och känslig mage känns ganska softcore när man jämför med en del andra SSRI-preparat.[y]
mmikaelaa:

Och jag är jätte orolig över biverkningarna och om det överhuvudtaget kommer bli bättre. Ni som tagit/tar skulle väl kunna berätta lite om det?


Jag fick mardrömmar, overklighethetskänslor, noll aptit och små synförändringar. Dessa gick dock över efter ett par veckor och återkom igen när jag höjde dosen till 100 mg.

Helt klart värt det.
Illamående, yrsel och huvudvärk var väl det jag fick mest i början.
Oro, ångest och svårt att sova. Men det gick över efter ett tag.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag mådde innan jag började ta Sertralin, så jag kan inte riktigt jämföra. Men jag har defentivt haft starkare självmordstankar och skadar mig mer, fast det ska ju vara en vanlig biverkning i början har jag hört?
mmikaelaa:

Nu är det så att jag precis har fått sertralin 50mg som jag ska börja äta. Och jag är jätte orolig över biverkningarna och om det överhuvudtaget kommer bli bättre. Ni som tagit/tar skulle väl kunna berätta lite om det?


Min kompis överdoserade det och har legat på sjukhuset i snart två veckor nu.
uppenbar:

små synförändringar


mmikaelaa:

Nu är det så att jag precis har fått sertralin 50mg som jag ska börja äta.


Precis som uppenbar har jag fått synförändringar.
Har ätit just den sorten i 4 veckor nu, så är precis som du intresserad av andras erfrenheter.
Vad har du själv fått för biverkningar hittills?
extra trötthet, illamående, ena sekunden fryser jag så jag skakar - andra är jag jätte varm, extra huvudvärk, ser suddigt (känns som när man precis vaknar och gnuggar ögonen, med skillnaden att det aldrig försvinner. Sen har jag haft mer humörsvägningar också, samt förstärkta känslor...

buäh, vill inte ta medicin längre [cry]
Tözen:

du utgör majoriteten elelr?alla läkare följer inte "schemat" 100% av gångerna.


Nej, och nu pratar vi ju inte om en läkare eller en gång heller. Så uppenbarligen så stämmer inte det du säger, då du menar att alla läkare gör det, jämt. Att du konstaterar att undantag finns i efterhand säger ju jävligt lite, när du från början menar att hennes läkare har gått igenom det.