Aviseringar
Rensa alla

Sertralin Bluefish


Ämnesstartare

Hejsan,

Jag tog förra veckan mod till mig och bokade en tid på ungdomsmottagningen. Har alltid varit lite halvrädd för läkare, men jag behövde värktabletter...
Iallafall så passade jag då idag även på att ta upp ett annat problem jag har, nämligen min pms.

Jag blir varje månad där innan mensen deprimerad. Har inte varit något direkt större problem förrän på sistone. De senaste månaderna har jag nämligen haft seriösa självmordstankar, och det har gjort mig lite orolig för mig själv.
Så ja jag vill helt enkelt göra någonting åt det!

Så då berättade jag det för läkaren jag var hos, och det enda han frågade var 'hur länge håller det i sig?' så han visste vad han skulle skriva på receptet. Sen bara skickade han iväg mig med ett recept på Sertralin Bluefish 50mg. (för att jag sedan skall komma på återbesök den 19e Maj för att se hur dom fungerade)

Och jag kan inte annat än börja fundera över ifall det verkligen är såhär det går till?
Jag menar, jag är 16(goingon17) och kom helt enkelt in och bad om antidepp, vilket jag fick utan några frågor.
Skall nu ta Sertralin här 1 tablett (en halv de tre första dagarna) per dag from 2 veckor innan mens

Nu har ju jag ingen som helst erfarenhet av det här, men jag trodde iallafall att det skulle vara lite mer frågor innan han skrev ut någonting..?

Jag vet inte riktigt vad jag egentligen vill få ut av det här, men jag tror att jag är orolig på någe vänster bara... x)

/S


   
Citera

Säger man att man har seriösa självmordstankar så är det väl inte så märkligt, tror jag [blush]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Fast han kanske borde frågat något mer angående det, kanske man kan tycka. Eller jag vet inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ganska skumt ja. Verkar gått ganska fort och snabbt. Du har fått det som oftast kallas Zoloft (bara ett annat märke på medicinen. Det är ett s.k. SSRI-preparat. Det är lite skumt att du skall tillbaks först i slutet av maj, också.

Vet inte om han informerade om biverkningarna, men de är inte så roliga. I början av SSRI-medicinering kan man bli sämre än innan och självmordsrisken ökar (för att man blir piggare och orkar 'ta tag' i saker). Är ganska viktigt att veta om att det är medicinens verk, så att man kan kontra sådana tankar om de kommer. Du bör väl låta dem du umgås med veta om det också, så att de kan vara vaksamma utifall du blir 'konstig'.

indeeed:

Nu har ju jag ingen som helst erfarenhet av det här, men jag trodde iallafall att det skulle vara lite mer frågor innan han skrev ut någonting..?

Jag vet inte riktigt vad jag egentligen vill få ut av det här, men jag tror att jag är orolig på någe vänster bara... x)

Är du väldigt orolig kanske du kan prata med ungdomsmottagningens terapeut :3. Sådant är bra mot depression också.


   
SvaraCitera

Vad underbart det känns att legitimerade läkare skriver ut SSRI-medel som om det vore sockerpiller.

Not.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

I början av SSRI-medicinering kan man bli sämre än innan och självmordsrisken ökar (för att man blir piggare och orkar 'ta tag' i saker).

Alltså jo jag läste det i bipacksedeln, tycker det verkar lite bakvänt egentligen... x)
Och nej han sa ingenting mer än att 'dom brukar hjälpa även om man bara tar dom någon gång ibland, när det bara handlar om pms'. Men jag frågade ju inte direkt någonting heller så...

Hampie:

Är du väldigt orolig kanske du kan prata med ungdomsmottagningens terapeut :3. Sådant är bra mot depression också.

Ja det var ju det där med att prata med människor också... Har alltid haft lite svårt för det, är alltid rädd för att 'bli en börda' eller, ännu värre, att dom skall säga att 'men det var ju inte så allvarligt ändå'.

Men tack iallafall! 🙂


   
SvaraCitera

Sertralin är skit, tvivlar på att det kommer att hjälpa dig mot pms. Det enda du får är ett fint beroende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sexig_matilda:

Sertralin är skit, tvivlar på att det kommer att hjälpa dig mot pms. Det enda du får är ett fint beroende.

SSRI är inte beroendeframkallande, så det är inget att oroa sig över.

indeeed:

Ja det var ju det där med att prata med människor också... Har alltid haft lite svårt för det, är alltid rädd för att 'bli en börda' eller, ännu värre, att dom skall säga att 'men det var ju inte så allvarligt ändå'.

It's a part of it. Det är många som känner så :3.


   
SvaraCitera

Hampie:

SSRI är inte beroendeframkallande, så det är inget att oroa sig över.

Det råder delade meningar om detta. Om man avslutar behandlingen utan nedtrappning så kommer man uppleva sk. "utsättningssymptom" som är likvärdiga abstinens.

Wopido.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Det råder delade meningar om detta. Om man avslutar behandlingen utan nedtrappning så kommer man uppleva sk. "utsättningssymptom" som är likvärdiga abstinens.

Japp, men det är inte samma sak som beroende. Utsättningssymtomen verkar ju dessutom vara desamma som biverkningarna för medicinen, så det är ju något man kan hantera när de kommer :O.


   
SvaraCitera

sexig_matilda:

Det enda du får är ett fint beroende.

fint att ha en utbildad läkare ibland oss[rolleyes]


   
SvaraCitera

Kan bara säga att när jag skulle sluta med mina blev jag helt personlighetsförändrad och hatisk. Svettades, sov svinmycket, var aldrig på gott humör, fick yrsel, kunde omöjligt koncentrera mig.


   
SvaraCitera

sexig_matilda:

hatisk

sexig_matilda:

sov svinmycket,

sexig_matilda:

var aldrig på gott humör,

sexig_matilda:

fick yrsel

sån är jag nu,men 99%hatisk och bitter.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera