Aviseringar
Rensa alla

Sertralin & humörsvängningar


Ämnesstartare

Jag började medicinera med den för någon månad sedan mot min depression. I början mådde jag ännu sämre än innan sen hade jag en lugn period (ca en vecka) sen började jag få humörsvängningar de blev värre för varje dag. och efter att jag för ca 3-4 veckor sedan kärade ner i mig i en kille (som jag inte vet vad som händer med, han verkar ej intresserad men våra gemensamma kompisar säger tvärt om) så har det blivit riktigt illa. Ena stunden kan jag gråta, sen skratta hysteriskt, sen slå sönder saker för att jag är så förbannad, sen kan jag vara jättemysig ett tag och utan anledning blir jag sur osv.

Går just nu på 75mg lr nåt sånt.

Är detta pga medicinen? Vad ska jag göra åt det?

Tack på förhand!


   
Citera

en månad är ingenting, tog typ 6 månader innan jag blev stabil på sertralin


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

då slutar jag. har inte lust att vänta så länge, hellre nera hela tiden vet jag iaf vad jag ska förvänta mig av migsjälv


   
SvaraCitera

k2punk:

då slutar jag. har inte lust att vänta så länge, hellre nera hela tiden vet jag iaf vad jag ska förvänta mig av migsjälv

Nej, du ska absolut inte sluta hastigt efter du har tagit det i en månad. Har inte din läkare pratat med dig om det här? Sa han inte att man kunde må dåligt i början?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gav upp sertralin efter en månad. Jag fick ingen verkan alls, inte ens en biverkning. Men ge inte upp medicinen, det tar bara ett tag innan rätt dos är inställd och man blir stabil på den.


   
SvaraCitera

Har du diskuterat det där mycket med din läkare? Själv kan man tycka att det är lite onödigt att ta SSRI som 14åring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inte en månad kanske 2-3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Har du diskuterat det där mycket med din läkare? Själv kan man tycka att det är lite onödigt att ta SSRI som 14åring.

varför är det onödigt?


   
SvaraCitera

k2punk:

inte en månad kanske 2-3

Ring läkaren som skrev ut det och fråga, man kan ju inte bara skriva ut något och sen låta det vara.

Jag träffar min läkare regelbundet och diskuterar verkan och dos.


   
SvaraCitera

k2punk:

varför är det onödigt?

Tja, själv kan man ju tycka det. Men det tydligen det du och din läkare har kommit överens om ska vara ett bra alternativ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Tja, själv kan man ju tycka det. Men det tydligen det du och din läkare har kommit överens om ska vara ett bra alternativ.

Men varför skulle det vara onödigt? Säg mig det!


   
SvaraCitera

Men ta det med din läkare kanske?


   
SvaraCitera

k2punk:

Men varför skulle det vara onödigt? Säg mig det!

Pga din ringa ålder och att det inte är godkänt för behandling för depression för ungdomar under 18.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Pga din ringa ålder och att det inte är godkänt för behandling för depression för ungdomar under 18

är det inte?:O


   
SvaraCitera

k2punk:

är det inte?:O

Nej, men det används ändå.


   
SvaraCitera