Aviseringar
Rensa alla

Sex efter P-Piller


Ämnesstartare

Min tjej har nyss skaffat sig p-piller, inte börjat ta dem!
Men om hon skulle börja nu idag och ta första, När kan vi ha oskyddat sex då? Hur länge måste vi vänta?

Har läst olika överallt så behöver helst ett övertygande svar, Ngn säger 1 dag, andra 1 veckor och sist 2 veckor... 2 veckor känns överdrivet, Men vad vet jag?

Tacksam för snabbt svar (: [bigsmile]


   
Citera
Ämnesstartare

...........................

står i bipacksedeln till sorten hon har

men hon kanske inte kan läsa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha kan du va normal eller och svara på de jag skrev istället för och leka pajjas (:?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hallontratt:

haha kan du va normal eller och svara på de jag skrev istället för och leka pajjas (:?

JAG SVARADE

enhimmelskdrog:

står i bipacksedeln till sorten hon har


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kontakta ungdomsmottagningen igen. De borde ha förklarat allt sådant här för henne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

står i bipacksedeln till sorten hon har

Hon läser nu 😀

Men säg hur ni har gjort?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hallontratt:

Men säg hur ni har gjort?

mina var så att man skulle börja med dom samma dag man fick mens
då blev man skyddad direkt

vet ej hur det blir om man börjar med dom när man inte får mens.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

mina var så att man skulle börja med dom samma dag man fick mens
då blev man skyddad direkt

Det jag undrar, Dem på UMO sa 2 veckor men de har jag seriöst aldrig hört, Fått reda på 1 vecka eller dagen efter [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hallontratt:

Dem på UMO sa 2 veckor men de har jag seriöst aldrig hört, Fått reda på 1 vecka eller dagen efter [crazy]

men ta två veckor då så ni är helt säkra.. eller så väntar ni till hon får blod


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är ju det att.. ehm.. Hon kmr hit om exakt 1 vecka och vi är sugna så de smäller 🙁 Men vi tänkte liksom att man kunde vänta tills det är 2-3 dagar från 2 veckor sen kanske våga ha oskyddat (:


   
SvaraCitera
time
 time

Hallontratt:

kanske våga ha oskyddat (:

Varför säger du oskyddat när hon uppenbarligen är skyddad, av p-piller? [shake] Inte för att det har med saken att göra, men ändå, någon måtta får det vara på dumfasonerna.

Om de på ungdomsmottagningen sa två veckor, så tycker jag att ni ska vänta två veckor, eller helt enkelt använda en kondom, så svårt är det inte. Det är en liten gummigrej du rullar på snoppen när den är i erigerat tillstånd. Sedan kan ni pippa som galningar utan att bli föräldrar. [y]

(blir så ledsen i ögat, på min tid fick man ordentlig information och man ställde dessutom frågor om något var oklart, dagens ungdom gör ju ingenting [cry])


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

timeisrunningout:

(blir så ledsen i ögat, på min tid fick man ordentlig information och man ställde dessutom frågor om något var oklart, dagens ungdom gör ju ingenting [cry])

Exakt min tanke.

Vad skaffar de ens piller för om de inte frågar de som bör veta hur de ska användas? [sad]


   
SvaraCitera
time
 time

Kviq:

Vad skaffar de ens piller för om de inte frågar de som bör veta hur de ska användas?

Kanske de inte får så jättebra undervisning och information var de bor. När jag gick i nian fick tjejerna i min klass gå på ett obligatoriskt informationstillfälle till preventivvårdsmottagningen, då fick vi veta massor om olika preventivmedel, hur de funkar och vad som funkar bäst för olika personligheter (dvs basfakta, om man är slarvig med att komma ihåg saker ska man kanske satsa på ett annat preventivmedel än piller och så) och det var hur bra som helst.

Om det inte finns i Sverige så borde det verkligen införas, för folk idag verkar ju sorgligt oinformerade.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

timeisrunningout:

När jag gick i nian fick tjejerna i min klass gå på ett obligatoriskt informationstillfälle till preventivvårdsmottagningen

Hade också detta.

Men liksom, för att få preventivmedel utskrivna måste man ju snacka med någon första gången, varför ej fråga då om de ej vet? Den personen vet ju också vad som fungerar bäst etc.

Vet att jag frågade jättemycket. Var ju nödvändig och rätt intressant information. Och då hade jag ändå ett bra hum om sakerna från början.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan man tabort tråden ? 😛


   
SvaraCitera