Aviseringar
Rensa alla

Sex och P-piller


Ämnesstartare

Hejsan.
Nu är det så att min flickvän ska börja med p-piller imorgon.
Jag undrade ifall någon vet hur många dagar man ska ta p-piller innan det är ok att ha sex utan kondom?

Eftersom hon inte har tagit piller innan, så tänkte jag kolla med folket här och kolla om någon hade en aning. För jag antar att det inte är ok att ha "oskyddat" sex så fort hon har svalt första pillret 😛

Tackar för hjälp 🙂


   
Citera

Läs bipacksedeln. Fråga din tjej vad det är för piller och sen kollar du FASS [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stentuff:

Läs bipacksedeln. Fråga din tjej vad det är för piller och sen kollar du FASS

FASS? 😛
Och p-pillren hon ska få imorgon heter "nevoletta".


   
SvaraCitera

Det är någonting hon borde blivit informerad om när hon fick pillerna i handen. DVS att man ska vänta en vecka, eller så.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Devcoder:

Eftersom hon inte har tagit piller innan, så tänkte jag kolla med folket här och kolla om någon hade en aning. För jag antar att det inte är ok att ha "oskyddat" sex så fort hon har svalt första pillret 😛

Låter som du tvingar i henne pillerna.

En annan lösning på ditt problem är att du steriliserar dig. [y]

Dold text: Just kidding..


   
SvaraCitera

Neovletta: Börja ta Neovletta på menstruationscykelns första dag, d.v.s. första blödningsdagen. Ta en tablett som är markerad med den aktuella veckodagen (t.ex. om blödningen börjar en fredag ska du ta en tablett som är markerad ”fredag”). Därefter tar du tabletterna i tur och ordning i pilarnas riktning. Neovletta fungerar från första dagen så någon ytterligare preventivmetod är inte nödvändig.

Du kan också börja ta Neovletta på dag två till fem i menstruationscykeln, men då måste du använda en extra preventivmetod (barriärmetod t.ex. kondom) som tillägg under de första sju dagarnas tablettbehandling i första menstruationscykeln.

Källa;

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19751105000034&Doc...


   
SvaraCitera

S3ON:

Låter som du tvingar i henne pillerna.

[love]

ont: be henne kolla med människan som skriver ut dem åt henne, och så hoppas vi att det inte är så som S3on så klarsynt anmärkte på[no-no]


   
SvaraCitera

Harpya:

Det är någonting hon borde blivit informerad om när hon fick pillerna i handen. DVS att man ska vänta en vecka, eller så.

Nej, börjar man på första mensdagen som man ska, då är man skyddad direkt.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Nej, börjar man på första mensdagen som man ska, då är man skyddad direkt.

Jag blev tillsagd att vänta en vecka, då jag fick neovletta 28 för första gången. Möjligtvis en säkerthetsåtgärd, men fortfarande en tillsägelse.


   
SvaraCitera

Harpya:

Jag blev tillsagd att vänta en vecka, då jag fick neovletta 28 för första gången. Möjligtvis en säkerthetsåtgärd, men fortfarande en tillsägelse.

Hm, konstigt.


   
SvaraCitera

Det brukar ju finnas en väldigt bra bipacksedel med sådant där, och den ger definitivt bättre och säkrare svar än någon här på UM kan göra.

Är jag inte helt ute och cyklar så är det väl ungefär en vecka man ska vänta.


   
SvaraCitera

Helvete vad svårt det ska vara. För neovletta som tjejen fick så gäller det från och med första dagen förutsatt att man tar pillret på den första blödardagen! [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är en vecka man ska vänta, om man nu inte tar pillret på mensets första dag (då skyddar det direkt). Detta borde din tjej ha blivit informerat om!


   
SvaraCitera

Devcoder:

FASS? 😛

lol


   
SvaraCitera