Aviseringar
Rensa alla

Sexbyrån (Tv program på SVT)


Ämnesstartare

Hej,

brukar sällan titta på tv, men slog på tv:n nu vid 11 tiden på kvällen o såg ett program som heter "sexbyrån" som går på SVT. Den handlar om sex och främst om unga ungdomars/tonåringars frågor om sex. 

Men ALLA, deltagare, tonåringar/ungdomar etc som är med i programmet, som intervjuas etc, är alla riktigt fula, och många har även down syndrome. 

Givetvis är det inget fel med att vara riktigt ful, men jag förstår inte varför de ENBART valt ut riktigt fula ungdomar, där de flesta även är klart utvecklingsstörda (pratar riktigt låååångsammmtt ooh-ohh och stammar iii--iibland).

Vad är det frågan om, vad är detta för program? De ungdomar som intervjuas ger extremt märkliga svar och resonerar helt efterblivet. Tycker det är fel på något sätt att låta dessa genomsyra hela programmet.

Exempel på en fråga som en tjej fick, som förövrigt hade ett klart abnormt utseende var:

"Hur flirtar du"?

Hennes svar: "ehh, öhhhh,, ehööö, man kan peta på personen"...

Kunde inte annat än att skratta åt detta.. men samtidigt känna lite suspension mot SVT. Vad håller dem på med? Varför låter dem enbart abnorma individer med en klar utvecklingsstörning genomsyra hela programmet? 

PS: Har som sagt inget emot individerna som deltar i programmet, eller deras utseende/utvecklingsstörning.


   
Citera

Veer.Smerdis: Hennes svar: "ehh, öhhhh,, ehööö, man kan peta på personen"...

hahaha

finns det på svt play?


   
SvaraCitera

ennie:

hahaha

finns det på svt play?

HAHAHA just den biten, jag dog! Om ni hittar det, säg till!


   
SvaraCitera

det växer hår på ställen som man aldrig trodde skulle finnas hår


   
SvaraCitera

ennie:

hahaha

finns det på svt play?

verkar inte som d 🙁 


   
SvaraCitera

hade mått dåligt om jag titta. tycker synd om dom. ni som skrattar borde skämmas.


   
SvaraCitera

pk media 😀


   
SvaraCitera

diskriminering mot normalutvecklade 🙁

S3ON:

verkar inte som d 🙁 

fanns på urplay
http://urplay.se/Produkter/177607-Sexbyran-Pubertet
vsg


   
SvaraCitera
penja

också sett det. tänkte att det är ett program för folk med en utvecklingsstörning? men stod inget om det i beskrivningen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

penja:
också sett det. tänkte att det är ett program för folk med en utvecklingsstörning? men stod inget om det i beskrivningen. 

Nej exakt. Mycket bisarrt program ärligt talat. Bland annat var det en tjej som var kär i nån kille från Bröderna lejon hjärtat. Hon sa att hon varit ihop med honom i 8 år, och att han var hennes pojkvän. Hon hade massa bilder på honom i sitt rum, och skrivit böcker om hennes förhållande med honom, ett förhållande som enbart existerar i hennes fantasi såklart, men hon verkade inte kunna skilja på fantasin och verkligheten. Riktigt bisarrt program som sagt.


   
SvaraCitera

samtliga är människor från kista gymnasiums specialklasser tror jag. är ytligt bekant med en utav personerna och har koll på vilka ytterligare några stycken är, därav min gissning. 
tycker det är viktigt att ge mediautrymme för människor som faller utanför rådande normer men tycker att programmet är ett misslyckande pga känns som om de hånar de medverkande.
hela grejen med att omklädningrummet förvandlas till ett disco och att hela klassen dansar till en himla märklig låt när en utav tjejerna fått sin första mens är ju bara.... alltså va. 
känns inte som något pubertala personer skulle uppskatta heller utan det känns bara jättefånigt.


   
SvaraCitera

tänker som penja. det kan ju faktiskt vara utvecklat för en målgrupp som typ 0% av  övrig sexualundervisning bryr sig om.


   
SvaraCitera

ennie: vsg

tack!! 🙂 


   
SvaraCitera

det är lite läskigt att se. verkar som man ska vara utvecklingsstörd ochatt det ska vara normalt :((


   
SvaraCitera

kan inte skratta åt detta program, känns inte okej. 🙁 


   
SvaraCitera