Aviseringar
Rensa alla

Sexism och härskartekniker


Ämnesstartare

Jag har gått och funderat lite. Det jag funderat på är hur man på bästa sätt hanterar härskartekniker och sexism. Detta är något som plågat mig ett tag och jag vädjar nu till forumet att hjälpa mig att komma fram till en eller flera bra lösningar på problemet.

Kort och gott: Hur reagerar man på en sexistisk kommentar eller en härskarteknik?


   
Citera

Brukar ignorera/förolämpa.


   
SvaraCitera
Exner

Säg något om avsändarens mamma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bridget Jones:

Brukar ignorera/förolämpa.

Bra, konstruktivt.


   
SvaraCitera

funderade på att läsa denna förut:

Image

den kanske kan ge något...


   
SvaraCitera
Exner

Schism:

den kanske kan ge något...

gnällbok


   
SvaraCitera

Exner:

gnällbok

härskner


   
SvaraCitera
Exner

Schism:

härskner

Härsken-ringen


   
SvaraCitera

Härsken.

Det är väl bara att plocka isär, peka ut felsluten och fortsätta. isypisy


   
SvaraCitera

Schism:

härskner

där gör du ett antagande igen

Trött tråd.

Jag känner ofta så här själv. Alla situationer, tekniker och sexistiska kommentarer är speciella i sig själva och bör behandlas därefter. Men det viktiga i alla dessa är att ha en rak hållning och se dem rakt i ögonen hela tiden.

Tänker mig att man ska hålla kvar blicken hårt, höja på ögonbrynen och le ett litet uppenbart sarkastiskt leende.
Då framstår du som stark och som någon som inte kan mästras.

Ibland är det för grovt och kränkande för att halv-ignoreras så där(trots att det andra också är lite ansträngande). Då hade jag sett dem i ögonen och sagt "Vad (äckligt/)elakt av dig att säga så. Det är inte ett dugg sant. Jag hade kunnat rabbla en lista på mäns alla svagheter, eftersom de som kvinnor är alla likadana, eller hur?" med en lugn. djup och "fördömande" röst. Betona orden - viktigast, med lugnet.

Så hade jag gjort. Det får dem att tänka till, tyvärr kan du inte få dem att tänka om om du inte bevisar motsatsen vilket du inte har en skyldighet att göra. Ödsla inte den energin på dem...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske ska läsa den där boken?

frukt:

Det är väl bara att plocka isär, peka ut felsluten och fortsätta. isypisy

Har funderat på att göra det; bara plocka isär. Men saken är den att jag går på gymnasiet. Där är det inte helt lätt att ta sig fram utan att bli utpekad som bitterfitta och besserwisser [sad]


   
SvaraCitera

härskarteknik e ju bra, använder det ofta på jobbet.


   
SvaraCitera

ceka92:

Trött tråd.

malplacerat inlägg. jag gav faktiskt ett tips där innan.

Jumiaite:

Kanske ska läsa den där boken?

gör't. jag (och en annan um:are) besökte en av hennes föreläsningar förra året - hon visade prov på god pondus och retorik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

Så hade jag gjort. Det får dem att tänka till, tyvärr kan du inte få dem att tänka om om du inte bevisar motsatsen vilket du inte har en skyldighet att göra. Ödsla inte den energin på dem...

Jag försöker svara på sånt så gott det går, just med lugn och is i magen. Men det håller 1-2 gånger innan svinet (i mitt fall är det osäkra tonårspojkar) slutar förvånas och fortsätter att vara elak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

gör't. jag (och en annan um:are) besökte en av hennes föreläsningar förra året - hon visade prov på god pondus och retorik.

Har sett en bråkdel utav en av hennes föreläsningar och läst utdrag ur hennes bok om just retorik ("snacka snyggt"). Ska absolut se om jag kan hitta den!


   
SvaraCitera