Aviseringar
Rensa alla

Sexköpare ska få brev – så frun får veta.


Ämnesstartare

Det har nu varit ganska mycket liv om det nya förslaget från Beatrice Ask om att försöka få stopp på sexhandeln.

Mannen som är misstänkt för att ha köpt sex ska få ett lila brev hem så att familj och vänner ska få reda på vad han håller på med.
Detta ska då skrämma bort de män som köper sex.

Personligen tror jag att det här inte kommer att funka.

För det första anser jag att hela sexköpslagen inte fungerar.
''Sex is business'' och det är lika bra att inse att sex kommer aldrig att sluta sälja - hur mycket vi än moraliserar om det.

För det andra så tycker jag att det är mycket illa att det ska räcka med att personen i fråga ska vara misstänkt för att detta brev ska skickas hem till familj.
''Oskyldig tills motsatsen bevisad'' är mycket viktigt att det belyses.

För det tredje så har dessa metoder visat att de inte fungerar. Precis som att registreringen av sexdömda och pedofiler har visat att det inte har någon avskräckande effekt, så kommer inte detta heller att ha det.

''The 5 Most Popular Safety Laws (That Don't Work)''

''#2.Sex Offender Registries: Why Doesn't it Work?

So you take a guy who's committed a crime. Now you put him on a registry that may keep him from getting a job, or making friends, generally just totally isolating him for the rest of his life and giving him lots of free time. Do you think that makes him less likely to commit another crime?''

http://www.cracked.com/article_17216_the-5-most-popular-safety-laws-that-dont-wo...

Så vad tycker ni själva?
Är detta en utmärkt idé från fru Ask?


   
Citera

   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

djinn:

det finns redan en tråd.

Den tar ju bara upp henne som person.

Denna tråden var tänkt att den skulle ta upp just detta ämnet.


   
SvaraCitera

Lulz, seriöst. Jag förstår mig inte på henne, stolpskott.


   
SvaraCitera

Kul att liksom oskyldiga som misstänks måste förklara för barnen varför dem fått rosa kuvert bara för att han råkade gena över malmskillnadsgatan. [tired]


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Så vad tycker ni själva?

Låter helt idiotiskt, det enda logiska är att legalisera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nje, även om man begränsade sig till dömda sexköpare så skulle det nog orsaka för mycket lidande för att det skulle vara värt det. Och barn lär sig mycket snabbt vad saker och ting är. Jag har en känsla av att om man inte håller takt och ton när det gäller sedlighetsbrott så blir det lätt häxbränning av alltihopa.


   
SvaraCitera

" – Det är nog lika bra att dottern får veta vilken typ hon har till far. Man måste tänka på att inte skydda fel faktor. Om det är en dotter som blivit utsatt för övergrepp av sin far kanske brevet ger henne mod att berätta."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6807364.ab

Känns intressant hur hon klumpar ihop personer som begår övergrepp mot sina barn med personer som köper sex bara sådär.

Och nej, det är ett riktigt dåligt förslag.


   
SvaraCitera

mablethorpe:

Känns intressant hur hon klumpar ihop personer som begår övergrepp mot sina barn med personer som köper sex bara sådär.

och fadern behöver ju inte ens vara skyldig [tired]


   
SvaraCitera

se politiker [zzz]


   
SvaraCitera

brev med lila kuvert, alltså. jag personligen hoppas nästan att lagen ska gå igenom, för effekterna av den skulle sannolikt bli rätt jävla festliga.


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

och fadern behöver ju inte ens vara skyldig

Nej. Jag vet inte, hon verkar anta att alla som är misstänkta för ett brott också har begått detta. Vilket känns som en ganska dålig inställning om man ska vara justitieminister.


   
SvaraCitera

mablethorpe:

Nej. Jag vet inte, hon verkar anta att alla som är misstänkta för ett brott också har begått detta. Vilket känns som en ganska dålig inställning om man ska vara justitieminister.

Sannerligen, justitiedepartementet+molotovcocktail börjar kännas jävligt rätt. [ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Sannerligen, justitiedepartementet+molotovcocktail börjar kännas jävligt rätt.

Jag tar med ölen! [bigcheers]


   
SvaraCitera