Forumet - sexuella trakasserier

sexuella trakasserier

1341 0 37

Spana också in:

mynona: Ovälkomna närmanden som inte upphör trots tillsägelse - närmanden får förstås alla göra, men de ska upphöra vid första negativa tillsägelse, och som första närmande är för övrigt något alltför sexuellt betonat normalt sett olämpligt om det handlar om en främling som inte gett någon uppmuntran. 
bra skriv1

space kitty: krävs att det är påstridigt/upprepat för att det ska räknas som trakasserier, sluta urvattna begrepp
Vet inte om du riktade dig till mig, men är det en mildare form krävs väl en upprepning för att man ska känna till att det är ovälkommet. Grövre form räcker väl enstaka företeelse. Inte rent juridiskt, men allmänt.

Nachac:
Vet inte om du riktade dig till mig, men är det en mildare form krävs väl en upprepning för att man ska känna till att det är ovälkommet. Grövre form räcker väl enstaka företeelse. Inte rent juridiskt, men allmänt.
Själva begreppet trakasserier innebär väl att det är upprepade företeelser, sexuellt ofredande är väl det man bör kalla det om det rör sig om ett enstaka fall.

men samtidigt så har jag inte vidare koll på hur det används juridiskt.. Och jag begriper dessutom inte varför sexuella trakasserier/ofredande ska vara olagligt men inte övriga typer av trakasserier/ofredande 

Nachac:
Situation, främlingar, vänner, förelåg en jargong?
uähh... blev lite överdrivet stöddig på en festival pga några grejer. i den situationen gick jag fram till en grupp tjejer och slappade hennes röv med en skumgummi grej innan jag presenterade mig själv. de skrattade sen hängde vi ett tag och  utbytte nummer osv så vi kunde träffas senare