Aviseringar
Rensa alla

Sexuella trakasserier: i skolan/på jobbet


Ämnesstartare

har du blivit utsatt för sexuella trakasserier (eller annat sexualbrott) i skolan eller på din arbetsplats?

om ja, hur reagerade du? kunde du avleda situationen?
var det av någon du kände? om så, hur hanterade du er relation efteråt?
var det någon som du var i beroendeställning till? om så, hur hanterade du er relation efteråt?
såg någon? om så, fick du hjälp?
hur påverkade det din självbild?


   
Citera

vet inte hur man definierar sexuella trakasserier


   
SvaraCitera

Nej, varken inom jobb eller skola.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi: vet inte hur man definierar sexuella trakasserier

tafs, sexuella anspelningar, beröringar som man mår dåligt av.


   
SvaraCitera

då är svaret ja. 


   
SvaraCitera
Yaren

På nätet, men inte i skolan osv (IRL)

Blivit kallad hora, "visa fittan eller lämna denna sida" - liknande kommentarer. 

🙁 

Horribelt.


   
SvaraCitera

Aldrig i livet: Ja (kille)


   
SvaraCitera

har fått ''trevliga'' inbjudningar på jobbet, dvs raggningsförsök

tror inte det kommer gå längre än så


   
SvaraCitera

Aldrig i livet: Ja (kille)

I skolan har jag blivit tafsad på magen och fått händer satta på mina lår vid ett par tillfällen (av tjejer). Blev dock glad och en aning smickrad alla gånger, så det var knappast något jag upplevde som sexuella trakasserier.

På mitt före detta jobb var det däremot en några år äldre snubbe som tyckte det var roligt att göra homoerotiska närmanden mot mig (antagligen för att han märkte hur provocerad jag blev). Han kunde sätta sig bredvid mig och lägga handen på mitt lår, kalla mig älskling/snygging/sötnos m.m.

Aldrig i livet: om ja, hur reagerade du? kunde du avleda situationen?

Tyckte det var jobbigt och blev rejält obekväm. Visste inte alls hur jag skulle hantera situationen, för det var ju "roligt" och hade jag visat mig arg så skulle jag förmodligen ha setts som humorbefriad. I stället brukade jag bara putta bort honom och påpeka hur äcklig han var.

Aldrig i livet: hur påverkade det din självbild?

Började fundera på om jag sågs som bögig och att det var därför han höll på som han gjorde. Han betedde sig visserligen så mot andra också, men mest mot mig. Det kändes lite dåligt. Ses gärna som motsatsen till macho så länge folk inte får för sig att jag är homosexuell. 🙁


   
SvaraCitera
mynona

Aldrig i livet: om ja, hur reagerade du? kunde du avleda situationen?
var det av någon du kände? om så, hur hanterade du er relation efteråt?
var det någon som du var i beroendeställning till? om så, hur hanterade du er relation efteråt?
såg någon? om så, fick du hjälp?
hur påverkade det din självbild?

iskall kränkt tystnad 
ja
det får man väl säga
isig artighet
nej
ja
nej
jag blev mest arg. jag definierar mig inte utifrån folk vars åsikter jag ringaktar


   
SvaraCitera