Aviseringar
Rensa alla

Ship to Gaza


Ämnesstartare

Anarkandi:

Många media var närvarande och hårdbevakade händelserna, men få såg några tecken på att någon av passagerna agerat våldsamt.

Chryseus:

(ett tips, kolla upp den organisation som står bakom de turkiska aktivisterna som attackerade soldaterna). Hamas hade förberett deras pressmeddelande sedan långt innan denna händelse. Och svenskarna, som vanligt naiva, godtrogna och blåögda, sväljer hela betet som vanligt.

Journalister verkar finna ett intresse i att umgås med våldsamma och beväpnade aktivister. Händelsen i Irak är ett annat exempel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Journalister verkar finna ett intresse i att umgås med våldsamma och beväpnade aktivister. Händelsen i Irak är ett annat exempel.

Ja, turkiet planerade ju verkligen en våldsam attack gentemot eventuella angripare. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja, turkiet planerade ju verkligen en våldsam attack gentemot eventuella angripare. [zzz]

Du är otroligt naiv Anarkandi, vet du det? Eller så saknar du helt enkelt förmågan att söka runt och vara källkritisk till både nyheterna och det bakomliggande (i detta fall de turkiska aktivister som attackerade soldaterna).

Soldaterna blev beskjutna, knivhuggna och slagna av tillhyggen som var väl förberedda innan de kom på båten. 4 soldater skadades allvarligt.

Några attacker från aktivisternas håll förekom inte på andra båtar och därför uteblev det våld på de.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Spartakus:

Är du helt jävla dum i huvudet eller? Hur kan du försvara mord?
Du är hjärntvättad, för fan tänk efter på vad det är du säger!

Om någon attackerar mig med kniv och andra vapen så hade jag också försvarat mig. Det hade nog du också gjort.

Det är du som är hjärntvättad om någon om du tror att det var soldaterna som öppnade eld först.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Några attacker från aktivisternas håll förekom inte på andra båtar och därför uteblev det våld på de.

Det är ju helt uppenbart att de bordat dem på internationellt vatten, faktum är att de bordade alla båtar, inte bara de turkiska, att chockgranater användes och att många skott avlossades, varför försvarar du det? Är det rätt av Israel att borda skepp på internationellt vatten?

Inte bara har de brutit mot internationell lag, de har dessutom mördat flera i samband med det - varför försvarar du det?

Spartakus:

Du är hjärntvättad, för fan tänk efter på vad det är du säger!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Eller så saknar du helt enkelt förmågan att söka runt och vara källkritisk till både nyheterna och det bakomliggande (i detta fall de turkiska aktivister som attackerade soldaterna).

med tanke på vad du sitter och skriver tror jag nog att den källkritiska förmågan svackar mest hos dig 😉 även om anarkandi inte är någon stjärna på sånt där heller med tanke på alla naiva antikött- och mjölktrådar han skapat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Det är du som är hjärntvättad om någon om du tror att det var soldaterna som öppnade eld först.

Så vad gjorde soldaterna på båten? [tired]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

framtidstron är död:

även om anarkandi inte är någon stjärna på sånt där heller med tanke på alla naiva antikött- och mjölktrådar han skapat.

Det är han som försvarar mord, inte jag. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Det är han som försvarar mord, inte jag. [cute]

Inte direkt det han gör, han sa att soldaterna försvarade sig.

Nu är det så att ingen av er var där då det hände så ni vet inte exakt vad som hände, vem som attackerade först etc, så dumt att klanka ner på varandra.

Israel gjorde dock fel som bordade fartygen tycker jag då de kom med förnödenheter och inte med vapen -.-
Börjar ogilla dem mer o mer...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Det är ju helt uppenbart att de bordat dem på internationellt vatten, faktum är att de bordade alla båtar, inte bara de turkiska, att chockgranater användes och att många skott avlossades, varför försvarar du det?

Jag försvarar inte det. Jag påpekar bara svenskars naiva och blåögda inställning. Det är ingen nyhet att media mestadels skriver artiklar om hur "omänskliga" Israel är. Och det köper svenskar med hull och hår utan att göra lite mer research.

Anarkandi:

de har dessutom mördat flera i samband med det - varför försvarar du det?

Det blir aldrig mord om man agerar i självförsvar. Att knivhugga och öppna eld mot soldaterna anser jag inte speciellt fredligt[wink]

framtidstron är död:

med tanke på vad du sitter och skriver tror jag nog att den källkritiska förmågan svackar mest hos dig 😉

Vad har ni läst om detta? Artiklar på Aftonbladet och SvD? Ett tips för framtiden, gå lite längre och sök er gärna till sidor som är skrivna på engelska där både armén och aktivisterna har uttalat sig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Anarkandi:

Så vad gjorde soldaterna på båten? [tired]

Ptja, jag skulle vilja tro att det var någon förebyggande åtgärd mot deras blockad av Gaza. De bordade inte båtarna för att döda alla, då hade andra båtar också blivit beskjutna. De öppnade eld på den båten där de blev attackerade när de kom på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Det är han som försvarar mord, inte jag.

nää jag gillar dig anarkandi, menar bara att du är lite naiv ibland 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Israel gjorde dock fel som bordade fartygen tycker jag då de kom med förnödenheter och inte med vapen -.-

Det är just det.

De befann sig på internationellt vatten när skeppet bordades, detta styrks av bland annat vår utrikesminister.

Även om jag inte kan svara på vem som öppnade eld först är jag beredd att gå i god för de svenskar jag känner och för att de inte skulle göra det, alla passagerare var tränade i icke-våld och ingen hade väntat sig det här, även om jag inte kan svara det så undrar jag vad soldaterna gjorde på skeppet och varför de försökte borda dem på internationellt vatten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Om någon attackerar mig med kniv och andra vapen så hade jag också försvarat mig. Det hade nog du också gjort.

Ja, men inte genom att meja ner en jävla massa människor med automatvapen.

Chryseus:

Det är du som är hjärntvättad om någon om du tror att det var soldaterna som öppnade eld först.

Vi får väl se när sanningen kommer fram. Just nu kan vi inte mycket mer än spekulera. Men vad israeliska militären påstår vet vi sedan länge inte är att lita på. Och Israel har en vana att skjuta först och fråga sen, som vi alla så väl känner till.

Men alldeles oavsett om de israeliska soldaterna blev angripna eller ej så är deras beteende fullkomligt oacceptabelt och jag förstår inte hur du av ren rutin kan gå in och försvara mord på det här viset.

Och Israel ska ge blanka fan i om människor skickar förnödenheter till Gaza. Gaza är inte deras land, vad fan har de att göra med att det skickas en last cement och avsaltningsutrustning dit?

Israel behandlar palestinierna i Gaza på exakt samma vis som nazisterna behandlade judarna i Warszawa. Men det är helt okej menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Även om jag inte kan svara på vem som öppnade eld först är jag beredd att gå i god för de svenskar jag känner och för att de inte skulle göra det, alla passagerare var tränade i icke-våld

Chryseus:

(ett tips, kolla upp den organisation som står bakom de turkiska aktivisterna som attackerade soldaterna)

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Spartakus:

Ja, men inte genom att meja ner en jävla massa människor med automatvapen.

Vad vet du om händelsen som inte jag vet? Jag tror inte att en och samma aktivist hinner med att hugga 2 soldater med kniv, beskjuta soldaterna och klubba ner 2 soldater med något diverse tillhygge.

Spartakus:

Israel behandlar palestinierna i Gaza på exakt samma vis som nazisterna behandlade judarna i Warszawa. Men det är helt okej menar du?

Skulle väl mer jämföra blockaden av Gaza som sanktionerna av Kuba och Nordkorea.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Skulle väl mer jämföra blockaden av Gaza som sanktionerna av Kuba och Nordkorea.

Sanktion som sanktion. Ingen av dessa sanktioner har fungerat. Kuba och Nordkorea är fortfarande diktaturer.

framtidstron är död:

nää jag gillar dig anarkandi, menar bara att du är lite naiv ibland 🙂

Välvillig skulle jag se det som. [cute]

Chryseus:

Det blir aldrig mord om man agerar i självförsvar. Att knivhugga och öppna eld mot soldaterna anser jag inte speciellt fredligt

Du har fortfarande inte levereta någon källa bakom det här påståendet.

Chryseus:

De bordade inte båtarna för att döda

"...Utan för att förebygga mord" eller? [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Om någon attackerar mig med kniv och andra vapen så hade jag också försvarat mig. Det hade nog du också gjort.

I detta fallet kan man dock inte kalla det för försvar då det var soldaterna som påbörjade det hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

I detta fallet kan man dock inte kalla det för försvar då det var soldaterna som påbörjade det hela.

Att beskjuta någon som kommer ombord på din båt är aldrig rättfärdigat oavsett vem det är som "påbörjar" det hela. Man ska använda det våld som nöden och situationen kräver.

Att man sen attackerar tungt beväpnade soldater i den Israeliska armén anser ju jag högst personligen som JÄVLIGT dumdristigt. Men det är ju bara min egna åsikt.

Anarkandi:

Du har fortfarande inte levereta någon källa bakom det här påståendet.

Den som söker finner.
"Israeli soldiers attacked" på google innehåller en massa.. både journalistik och rapporter från sjukhus och den israeliska armén.


   
SvaraCitera