Aviseringar
Rensa alla

Shoppingberoende


Paseo
Ämnesstartare

Jag tror att jag är köpberoende. Jag planerar hela, hela tiden vad jag ska köpa nästa gång och kan inte ens gå in i en mataffär utan att köpa något bara för att. Samtidigt hatar jag att göra slut på pengar och jag får ångest varje gång jag spenderat pengar. När jag har köpt något får jag en riktig kick av glädje först, sedan ångest och sedan slänger jag in det jag köpt i garderoben och glömmer bort det. Köper mest smink, kläder, skor, väskor. Men när jag söker på köpberoende på internet står det att köpberoendet inte är problemet utan en slags ångest man förtränger med att köpa saker. Jag går i kognitiv beteende terapi och psykoterapi för panikångest, och jag får inte panikattaker längre tack vare all terapi. Men ändå köper jag fortfarande massa grejer, mina terapeuter förstår mig inte. Kan detta ha ett samband? Någon som vet hur jag ska sluta shoppa?


   
Citera

jag känner igen mig[blush]
men det fungerar att tänka långsiktigt(att det inte blir några pengar över) och skriva inköpslistor, sedan försöka att inte avvika från listorna. hoppas det fungerar för dig MED!


   
SvaraCitera

Lyxfällan here we come


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

ankzor:

Lyxfällan here we come

skulle inte tro det [zzz]


   
SvaraCitera

En tillfällig lösning tills du hittat roten till dina problem är att bli ekonomiskt oberoende, så slipper du få ångest över hur mycket du spenderar.


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

Pickaboo:

En tillfällig lösning tills du hittat roten till dina problem är att bli ekonomiskt oberoende, så slipper du få ångest över hur mycket du spenderar.

Du menar ta ett lån? Är det inte så allt blir mycket värre? :/


   
SvaraCitera

Pickaboo:

En tillfällig lösning tills du hittat roten till dina problem är att bli ekonomiskt oberoende, så slipper du få ångest över hur mycket du spenderar.

gå och ät kalops merej!


   
SvaraCitera

Paseo:

Du menar ta ett lån? Är det inte så allt blir mycket värre? :/

Oh nej. Helst snabba och riskfria lån, typ SMS-lån. Har räddat mig många gånger.


   
SvaraCitera

Fingerprints:

gå och ät kalops merej!

[blush] jag äter vid datorn idag. Leta upp en film till vår dejt då!


   
SvaraCitera

Paseo:

Någon som vet hur jag ska sluta shoppa?

Jag hade liknande problem förut. Handlade så mycket kläder att jag inte ens hann använda allt, det slutade alltid med att jag fick panik och sprang och ryckte bort prislapparna på kläderna som hängde i garderoben som för att dölja det för mig själv.
Men jag lyckades sluta genom att hitta något jag ville spara pengar till, något som gjorde mig motiverad till att sluta shoppa kläder. Först blev det resor och nu sparar jag till lägenhet. Så hitta något sådant.

Paseo:

Du menar ta ett lån? Är det inte så allt blir mycket värre? :/

det menar han verkligen inte.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

Oh nej. Helst snabba och riskfria lån, typ SMS-lån. Har räddat mig många gånger.

nä, och ingen ränta! perfekt


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

Pickaboo:

Oh nej. Helst snabba och riskfria lån, typ SMS-lån. Har räddat mig många gånger.

SMS-lån ger mig bara tanken på lyxfällan. men jag vill ju ha pengar, fast risken är väl att jag inte kan sluta låna sen och allt blir katastrofalt - inkasso, sen kronofogden blää


   
SvaraCitera

Paseo:

SMS-lån ger mig bara tanken på lyxfällan. men jag vill ju ha pengar, fast risken är väl att jag inte kan sluta låna sen och allt blir katastrofalt - inkasso, sen kronofogden blää

Men för hela helvete kvinna, det låter som om du nästan har övervägt det. Vad du än gör, så ta inget lån (med undantag för bil/bostad typ) utan se alltid till att finansiera det du köper. Fingerprints hade ett bra tips, hitta en annan motivation.


   
SvaraCitera

Paseo:

SMS-lån ger mig bara tanken på lyxfällan. men jag vill ju ha pengar, fast risken är väl att jag inte kan sluta låna sen och allt blir katastrofalt - inkasso, sen kronofogden blää

ta aldrig lån. Och om du gör det, för att köpa en lägenhet exempelvis, gör du det från en bank. Ingen annanstans.
Men det ska du inte göra nu, såklart.


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

Pickaboo:

Men för hela helvete kvinna, det låter som om du nästan har övervägt det. Vad du än gör, så ta inget lån (med undantag för bil/bostad typ) utan se alltid till att finansiera det du köper. Fingerprints hade ett bra tips, hitta en annan motivation.

Fingerprints:

ta aldrig lån. Och om du gör det, för att köpa en lägenhet exempelvis, gör du det från en bank. Ingen annanstans.
Men det ska du inte göra nu, såklart.

nej jag tänker inte ta något lån. såklart. jag har en stor sak att spara till, men jag tog tillslut pengarna och köpte skor. jag är hopplös helt enkelt.


   
SvaraCitera