Forumet - Sinneslagsetik

Sinneslagsetik

1453 0 46
Jag tänkte på det här som Jesus sa någon gång. Var det inte han som skärpte de där smarta snubbarnas lag och sa att det var tanken/avsikten som räknas vilket gjorde det i princip omöjligt att vara syndfri?

Jag tror inte på Gud eller så, men vi säger att det föds en... Jonas i... Göteborg. Och Jonas har fått för sig att han måste döda alla med blont hår för att hans mamma, som hade blont hår gick igenom en enoooorm kris så nu tror Jonas att alla med blont hår måste bli räddade (läs: dödade) av honom. Hans avsikt/tankar är ju inte så onda.. vad säger Gud?
Mjälte:

jag dricker te. då tänker jag på religion.


Vilken otroligt värdelös ritual!

Jag antar att du pratar om Gud som är beskriven i bibeln. Den guden vill åtminstone att ingen ska bryta mot budorden eller mot dödssynderna. Att de sedan blir frestade är helt okej, de kan ju inte hjälpa att de har syndiga tankar.

I fallet med Jonas så har det inget alls med gud att göra. Det är handlingen som är ond, även om avsikten är god. Om han skulle dödat i guds namn skulle det dock vara okej [y]

Spana också in:

Mawns:

Vilken otroligt värdelös ritual!


nej! te är ju gott! [surprised]

Mawns:

Jag antar att du pratar om Gud som är beskriven i bibeln. Den guden vill åtminstone att ingen ska bryta mot budorden eller mot dödssynderna. Att de sedan blir frestade är helt okej, de kan ju inte hjälpa att de har syndiga tankar.


Aa den snubben.

Mawns:

I fallet med Jonas så har det inget alls med gud att göra. Det är handlingen som är ond, även om avsikten är god. Om han skulle dödat i guds namn skulle det dock vara okej [y]


Så om jag råkar tappa en kökskniv från fönstret klyver nån människas skalle... då är det ju fortfarande en ond handling, men avsikten var ju god (om vi säger att jag typ.. tog kniven från min kompis som försökte döda min andra kompis.. )
Mjälte:

Så om jag råkar tappa en kökskniv från fönstret klyver nån människas skalle... då är det ju fortfarande en ond handling, men avsikten var ju god (om vi säger att jag typ.. tog kniven från min kompis som försökte döda min andra kompis.. )


Nej, det där är ju inte en medveten handling. Det är kanske lite dumt i huvudet, men inte en ond gärning.
Sagitta:

Du skall inte citera


Du skall sluta

Sagitta:

Att ta någons liv är väl alltid elakt? Förutsatt att personen är emot det och egentligen vill leva.


aa.. VI tycker ju det,men om man inte är medveten om att det är elakt..

Gifted:

Det måste innebära att man inte kan förstå andra; då har man en grav mental störning, och måste antagligen spärras in. Så personen är inte direkt elak, men denne kan ju absolut inte gå lös.


aa precis. vad händer när personen dör sen? kommer gud låta honom glida undan för att han är mentalt störd eller straffas han ändå? (är otroende... men rent hypotetiskt!)
En vanlig missuppfattning när det kommer till de 10 budorden är att de är de kända 10
1. Du skall inte ha några andra gudar vid sidan av mig.
2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad, som missbrukar hans namn.
3. Tänk på vilodagen, så att du helgar den.
4. Hedra din fader och din moder för att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land.
5. Du skall inte dräpa.
6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
7. Du skall inte stjäla.
8. Du ska inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.
9. Du skall inte ha begärelse till din nästas hus.
10. Du skall inte ha begärelse till din nästas hustru, ej heller till hans tjänare eller hans tjänarinna, ej heller till något, som tillhör din nästa.

Men i själva verket benämns de aldrig som de 10 budorden i bibeln, det är de stenplattorna Moses slår sönder när han bli arg, nästa par han får av Gud är de riktiga 10 budorden och de är helt annorlunda.
1. Thou shalt worship no other God.
2. Thou shalt make thee no molten gods.
3. The feast of unleavened bread thou shalt keep.
4. Six days thou shalt work, but on the seventh day thou shalt rest.
5. Thou shalt observe the feast of weeks, of the firstfruits of wheat harvest, and the feast of ingathering at the year's end.
6. Thrice In the year shall all your men children appear before the Lord God.
7. Thou shalt not offer the blood of my sacrifice with leaven.
8. Neither shall the sacrifice of the feast of the passover be left unto the morning.
9. The first of the firstfruits of thy land thou shalt bring unto the house of the LORD thy God.
10. Thou shalt not seethe a kid [ie, a young goat] in his mother's milk.

Jesus dog för människornas synder, eller ja han brydde sig ju bara om Israels folk som han även sa, men om vi glömmer det och säger att alla får vara med så om man tror på Jesus får man alla sina synder förlåtna.