Aviseringar
Rensa alla

Sionismens inflytande! – ett tabulagt ämne


Ämnesstartare

Sionismens inflytande! – ett tabulagt ämne

Jag tänkte i detta inlägg ta upp ämnet sionism, dvs. strävan efter att åstadkomma en judisk stat, men framförallt det inflytande som sionistiska strömningar tillskansat sig under efterkrigstiden. Detta är nämligen ett mycket kontroversiellt ämne som bl.a. är grunden till Israel-Palestinakonflikten och med stor sannolikhet även till Irakkriget. Den sionistiska agendan spelar alltså en central roll i dagens världspolitik. Ja, vissa går så långt att man kallar den ZOG (zionist ockupational government) i tron om att det finns en judisk världskonspiration vars syfte är att nyttja sin makt i världspolitiken för egna intressen, däribland sionistiska. ZOG-teoretikerna betraktas oftas som ett gäng paranoida antisemiter, något jag är beredd att hålla med om – men att där finns en stor del maktinnehavare av judiskt ursprung går inte att förneka. I tidskriften Vanity Fairs årliga lista över världens 100 mäktigaste individer är inte mindre än 51 judar! – en siffra som visar på en oproportionellt stor makt bland judar i jämförelse till dess antal. Nu kanske du tänker: ”Hur spelar det någon roll? – sluta dela upp folk efter ursprung.” Jag håller med dig! – men det är också viktigt att granska makthavarna. Jag har inte heller avsikten att dela upp folk efter ursprung, (till skillnad från ZOG-teoretikerna) utan efter agenda. Jag vill därför skilja på begreppen sionist och jude, trots ett starkt samband – då en jude kan ha icke-sionistiska anknytningar och vice versa. En amerikansk granskning visade 2004 att ca 36 procent av de amerikanska judarna hade en liten, eller ingen alls, känslomässig relation till Israel – ett faktum som borde få antisemitiska ZOG-teoretiker att hålla käft.

Israel och USA

På vilket sätt har då sionisterna tillskansat sig makt? - svaret är; genom världens enda supermakt USA. USA har som känt sedan länge goda relationer till Israel – och har sedan många år pumpat in bistånd i form av pengar, militär materiel mm – ja, faktum är att Israel är det land som kostar USA mest ekonomiskt då hela tre miljarder dollar pumpas in i Israel varje år. Detta tål att kritiseras eftersom Israel redan är det rikaste landet i mellanöstern militärt som ekonomiskt, även utan stödet från USA. Man kommer också undan med att inneha kärnvapen – ja, man uppskattar att Israel ska ha tillverkat ca 200 stridsspetsar, vilket är minst 20-40 gånger så mycket som Nordkorea tros ha tillverkat. USA har skapat en maktbalans i mellanöstern! – en maktbalans som gynnar Israel. Det är USA och Israel som bestämt hur mellanösterns utrikespolitik ska se ut, detta utan några större ansträngningar till kompromisser. Man säger sig vara enade i kampen mot terrorismen, men mycket talar för att USA:s stöd till Israels expansionspolitik endast skapar ett större terroristhot mot USA. Så varför får Israel en sådan enorm support från USA ifall detta inte ens gynnar USA? – ja, nyligen gjorda analyser visar på att USA knappast varken har moraliska eller strategiska anledningar till denna politik. Så varför ser det ut som det gör? Svaret finns att hitta USA.

Den judiska lobbyn

Svaret finns att hitta i den amerikanske lobbyismen, dvs. tillvägagångssättet för olika intressegrupper att i organiserad form framföra sina åsikter till de politiska makthavarna. I USA är en utav de starkaste lobbyerna den judiska lobbyn. Den judiska lobbyn består utav olika judiska intresseorganisationer varibland AIPAC (American-Israel Public Affairs Committee) är den mest inflytelserikaste. Dessa judiska organisationer jobbar för en amerikansk politik som ska gynna Israel, ja faktum är att dessa organisationer ofta jobbar i uppdrag från Israels regerande parti Likud Party. Man strävar efter en politik och opinionsbildning som ska gynna Israel och de sionistiska värderingarna. Man jobbar på två sätt, genom media och genom politiker.
Man jobbar med att bearbeta de amerikanska makthavarna i en sionistisk riktning. Man skapar en bild, genom media och campus, av att sionism är detsamma som demokrati och anti-terrorism, något som alla politiker vet är populärt bland den amerikanska befolkningen. En sionistisk hållning blir därmed ett säkert kort för en politiker ifall man vill behålla ett gott rykte som anti-terrorist och demokratisk. Den amerikanska median är övervägande pro-israelisk och man har därmed ett viktigt verktyg för att kontrollera den allmänna opinionen. Tar man som politiker en pro-palestinsk hållning så riskerar man att utmålas som antisemit – ja, kanske t.o.m. jämföras med terroristers anti-sionism. Detta blir alltså någonting som politiker vill undvika. Ja, tar en politiker en anti-israelisk hållning riskaras denna förlora mängder med bistånd och stöd i sina politiska kampanjer – man förlorar alltså rykte, bistånd och trovärdighet som politiker. Att bli anklagad för att vara antisemit krävs det inte mycket till i dagsläget. Den före detta demokratiska senatorn Ernest Hollings ska ha sagt: ”You can’t have an Israeli policy other than what AIPAC gives you around here.”

Ja, den judiska lobbyn har t.o.m. skapat en övervakningsapparat som ska registrera vad folk säger, gott eller ont, om Israel. I september 2002 skapade de neo-konservativa Martin Kramer and Daniel Pipes en hemsida som hette ”Campus Watch” som samlade handlingar om misstänkta akademiker och uppmanade studenter till att rapportera all anti-israelisk aktivitet, t.ex. studenter, professorer, grupper mm. Man ville svartlista allt och alla som kunde utgöra en fara för den pro-israeliska rådande hållningen – en taktik som är mer än odemokratisk i mina ögon.

Och att över huvud taget utmåla anti-israeliska åsikter som någonting odemokratiskt är patetiskt. Om man blickar tillbaka i tiden märker man snart en hel del odemokratiska aktioner även från Israeliskt håll. Grundandet av Israel 47-48 innebar etnisk rensning då man fördrev hundratusentals icke-judar ut ur Israel. Under första intifadan utrustade man den Israeliska krigsmakten med batonger för att bryta ben på de palestinska protestanterna. Rädda barnen uppskattade att ca 25 000 palestinier sökte sjukhusvård för dessa slagskador, och att ca 30 procent av dessa var under tio år gamla. Dessa fakta är väldigt osynliga i amerikansk media, den vars kontroll till stor del står under sionistiskt inflytande.

Demokrati

Demokrati är någonting som vi i Sverige i princip tar för givet. Ja, det ingår i västvärldens mentalitet att respektera och stå för demokrati. Men det som blir så tydligt i ovanstående text, är hur pass odemokratiskt det internationella maktspelet är – när ett så liten land som Israel, men snäppet färre invånare än Sverige, har en sådan gigantisk makt i den internationella politiken – då är det långt ifrån demokratiskt. Det blir nu extra tydligt, att i den internationella maktpolitiken finns ingen demokrati. Här är det alliansbildningar och anarki som gäller! – fullt spel och smussel. Ja, för ifall jag hade gjort detta debattinlägg i en amerikansk tidning, då hade jag blivit svartlistad!

Är du för demokrati? – ja, då borde du ta ett principiellt avståndstagande från det pro-israeliska inflytandet som regerar idag. Du behöver inte vara emot staten Israels existens, det är inte jag heller. Men att sionismen levt gott på att utmåla kritiker som rasister, terroriststödjare, antisemiter mm – det råder det ingen tvekan om. Detta borde vi ta avstånd ifrån, för detta är inte yttrandefrihet! Våga ifrågasätta den pro-sionistiska hållning som finns idag.

/wik

PS. Läs mer om den judiska lobbyns inflytande över amerikansk media och Washington på nedanstående länk: http://www.lrb.co.uk/v28/n06/mear01_.html
Eller titta på denna dokumentär:

latuff_antisemitism_2.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

Allihop, jag råkade posta två ggr. Vi kör i denna tråd! Ok?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anti-zionist, javisst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wikip_zozzoz:

Demokrati

Demokrati är någonting som vi i Sverige i princip tar för givet.

Vi lever inte i demokrati.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wikip_zozzoz:

Ren skitig antisemitisk propaganda (Du röstade på detta alternativ)

Givetvis ska man få diskutera och påstå vad man vill i ett demokratiskt samhälle. Dock så är konspirationsteorier om en sionistisk kartell, nynazistisk/vänsterextrem smörja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hivkanin_med_AK47:

Vi lever inte i demokrati.

Vad grundar du det påståendet på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lallaren från Ibiza:

Vad grundar du det påståendet på?

Samhället vi lever i är inte folkstyre.
Vi i svenska folket styr inte speciellt mycket alls.


   
SvaraCitera

wikip_zozzoz:

Vet ej. (Du röstade på detta alternativ)

Inga källor överhuvudtaget, statistiken känns inte så trovärdig då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hivkanin_med_AK47:

Samhället vi lever i är inte folkstyre.
Vi i svenska folket styr inte speciellt mycket alls.

Du efterlyser en direktdemokrati som i Schweiz. Vi skulle kunna införa en sån, men svenskarna har visat sig nöjda med den representativa varianten av demokrati, pga att den är effektivare. Inget idag existerande politiskt system tillgodoser till 100% folkets vilja, men vad anser du att vi lever i om inte en demokrati?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hivkanin_med_AK47:

Samhället vi lever i är inte folkstyre.
Vi i svenska folket styr inte speciellt mycket alls.

De flesta orkar ändå inte engagera sig nämnvärt politiskt. Så direktdemokrati är inte nödvändigtvis bättre. Däremot så skulle det behövas större skillnader mellan partierna i Sverige. Moderaterna och sossarna är ju ungefär samma parti, och alla deras allierade kopierar ju också deras åsikter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scott Loveshot:

Inga källor överhuvudtaget, statistiken känns inte så trovärdig då.

Vilken statistik känns inte trovärdig? Nästan all statistik kommer från den artikeln jag postade. Jag erkänner att jag inte skrivit ut källor, vilket är störande, blev helt enkelt inte pga. min iver att lägga upp. /wik


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lallaren från Ibiza:

Inget idag existerande politiskt system tillgodoser till 100% folkets vilja, men vad anser du att vi lever i om inte en demokrati?

Polisstat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hivkanin_med_AK47:

Polisstat.

Ifall vi hade levt i en sån skulle du aldrig kunnat skriva det där offentligt utan att bli haffad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lallaren från Ibiza:

Ifall vi hade levt i en sån skulle du aldrig kunnat skriva det där offentligt utan att bli haffad

Jo det skulle jag kunna. Polisstat betyder inte automatisk arrestering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men kom igen, det var en jäkla mass offtopic. Jag väntar med iver.


   
SvaraCitera