Forumet - SJ 3000

SJ 3000

288 0 47
Tåget är nog jätte bra. Men SJ är fortfarande SJ.

Däremot så är jag inte helt övertygad om att dem tänkt rätt då tågen ska klara tidtabellen bättre genom att kunna bromsa senare och accelerera snabbare till och från stationerna. SLs bussförare brukar tillämpa det körsättet, inte en framgångssaga. Kanske hade varit bättre om dem istället skrev tidtabeller som tågen faktiskt kunde hålla. Tror det hade varit en hitt.

Spana också in:

OF 5:

Tåget är nog jätte bra. Men SJ är fortfarande SJ.


Problemet är inte SJ utan trafikverket för de är dem som sköter allt underhåll på järnvägen. Ett annat problem vi har med strukturen på järnvägen är alla flaskhalsar och enspåriga sträckor.

OF 5:

Kanske hade varit bättre om dem istället skrev tidtabeller som tågen faktiskt kunde hålla


Inte det lättaste att skriva en tidtabell så alla blir nöjda.
My dreams are her:

Inte det lättaste att skriva en tidtabell så alla blir nöjda.


Funkade finfint fram till avregleringen [wink]

Hade det inte varit så många fingrar i syltburken så hade trafikflödet varit bättre. Med en operatör finns det bara en trafikledning som kan göra fel. Hade trafikverket järnväg fått en budget som är tillräcklig för verksamheten så hade en hel del av deras problem undvikits. Tänker jag mig
Tickstart:

WHAT the fuck vilket tråkigt tåg, ser ni eller
ok det åkte typ 80 km/h med fucking Bach i bakgrunden


Det finns inga vanliga reguljära tågsträckor där tågen går ut i topphastigheter på 570 km/h. I Sverige har man tågbanor som klarar upp mot 200 km/h förutom Botniabanan som är anpassad för hastigheter upp mot 250 km/h. Det finns inget tåg i Sverige som åker så fort i alla fall, man får skilja på maxhastighet och medelhastighet. Jag tycker personligen att Sverige inte har hängt med i utveckling av järnväg de senaste 10-15 åren jämfört med övriga Europa.

Fast även om man anpassar banor till högre hastigheter kommer man inte fram fortar i fall medelhastighet är den samma som nu. Sverige bör därför satsa på att bygga bort alla flaskhalsar och uppgradera så att banorna klarar upp mot 250 km/h. För att klara framtida behov och miljökrav.
regina är mitt favorittåg som för närvarande körs i sverige. fast jag fattar inte varför de envisas med att köra på fyra vagnar i bredd för fjärrtågsbruk, jag tycker att regionaltågsvarianterna är löjligt bekväma, och föredrar dem lätt framför intercity. färre platser innebär bara högre kostnader, och jag ser inte vad man har att vinna på det. föredrar seriöst regionalregina framför x2000. lägg till en jävla bistrovagn och lämna övriga vagnar som de är, så jävla svårt kan det inte vara.

Dold text: och ja, jag har starka känslor inför reginatåg, de är det bästa sen linx.
tycker att de lägger sin energi och sina pengar på helt fel saker. vore bättre om de satsade på att se till att alla tågen fungerar året om, än att utveckla ett nytt tåg som under perfekta förhållanden kan gå typ 10 km/h snabbare eller nåt och har en "italiensk" bistro. (men antagligen kommer att krångla precis lika mycket som alla andra tåg)

jag menar, det är ju inte att tågen går långsamt eller whatever som människor är missnöjda med.

typ som om man skulle få punktering på bilen och försöka kompensera för det genom att sätta på en fräsig takvinge, och sen klaga på att man inte har råd att laga sin punktering för att man la alla sina pengar på sin fräsiga takvinge, eller nåt[zzz]