Aviseringar
Rensa alla

Själen


Ämnesstartare

Tycker det här är så intressant ämne. Var i kroppen tror ni själen sitter? O tror ni den väger något? Eller vad händer med den när man dör? O vad kommer den från? Tror ni djur har själar eller bara människor? Varför har olika människor så olika själar. Är det någon koppling mellan ens personlighet och själen eller är det helt olika saker. Kan man få fel själ när man föds?

Jag tror den sitter i hjärnan typ för det känns så. Och sen när man dör kommer dom som varit snälla deras själar kommer till himlen och dom som varit dumma typ inte följt lagen deras själar kommer till helvetet. Tror djur har själar också. Iallafall stora djur och husdjur. Kanske inte myror och insekter.

Om ni vet nåt mer om själar förutom det jag skrivit om får ni jättegärna skriva det här. Och såklart svara på dom frågorna. Eller allt annat om själar också. Varför har endel personer så svårt att förstå att alla har varsin själ? Tror ni dom hamnar i helvetet eftersom dom inte tror på själar.


   
Citera
Ämnesstartare

tror själen väger 3,5 kg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

äggligt:

tror själen väger 3,5 kg

Kan du motivera? Detta är en seriös tråd bara så du vet. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltid fått för mig att själ1 sitter under bröst1/ovanför magen =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kekeoxo:

alltid fått för mig att själ1 sitter under bröst1/ovanför magen =)

Eftersom det är nära hjärtat eller? Intressant svar. Men jag tror mer den sitter i huvudet eftersom det verkar mer rimligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lossas vampyr:

Kan du motivera? Detta är en seriös tråd bara så du vet.

aha en seriös tråd

better get out of here

lossas vampyr

seriöst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lossas vampyr:

Var i kroppen tror ni själen sitter? O tror ni den väger något?

Den sitter inte i kroppen på något det minsta materialistiskt vis, själen finns inom, men inte i rummet utan i en aningen annorlunda form av existens, den finns där, men går inte att mäta, väga eller ge andra egenskaper med den teknologi vi har idag.

lossas vampyr:

Eller vad händer med den när man dör?

Svårt att svara på utan att ha möjlighet att definiera en själ ordentligt, men tror att de snurrar runt och bosätter sig i olika människor och såsom försöker finna frid och det tillstånd då man kan avancera till nästa form av existens. Om allt går väl förenas ens själ med världssjälen och bortom det kan jag inte ens gissa vad som händer under rådande existentiella parametrar, det kräver ett tankesätt och förstående över en mer komplex struktur än vår egen och är lite svårt att greppa med de begränsningar demiurgen satt på våra köttsliga boningar

lossas vampyr:

O vad kommer den från?

Från början, typ, innan allt var som nu så var allt typ endimensionellt, allt var en förenad singularitet där allt som tänkas kunde ske skedde precis samtidigt, av någon anledning förändrades denna konstant hastigt och nu lever vi i en värld med avstånd mellan vad som är möjligt och vad som egentligen händer, men vi söker alla efter en entropi, att återbildas som en helhet igen, förmodligen i en helt ny och sinnesvidgande skepnad än detta och det förra singulära stadiet.

lossas vampyr:

Tror ni djur har själar eller bara människor?

Tror att alla djur har själar, möjligen även träd och växter och så, men det är lite svårare att ta ställning till.

lossas vampyr:

Varför har olika människor så olika själar. Är det någon koppling mellan ens personlighet och själen eller är det helt olika saker. Kan man få fel själ när man föds?

Tror att det är själen som formar människan, men inte till den grad att den fria viljan blir ifrågasatt. För att vår värld skall rymma och utöva alla möjligheter som finns och tänkas kan så krävs det många olika aspekter av människor och handlingar att prövas, därför är vi olika, för att vi har olika grunder och mål, i princip. Tror inte att man kan få fel själ, eftersom ingen själ är fel i sig, men tror ex. att man kan dela på två själar, vilket blir väldigt krångligt för personen som lider av det. Kanske kan tom två olika personer dela på en själ, men det är bara grundlös spekulation.

lossas vampyr:

Varför har endel personer så svårt att förstå att alla har varsin själ?

För att själen inte går att definiera eller riktigt greppa i det här naturliga stadiet, därför kan det vara svårt att veta om den finns eller ej.

lossas vampyr:

Tror ni dom hamnar i helvetet eftersom dom inte tror på själar.

Nä, helvetet är en social konstruktion för att tvinga folk till lydnad genom skräck, en sådan plats finns inte. Sämsta möjliga alternativ är nog att återvända till vår värld igen och igen och ha svårt att bli fri och förenas i grogrunden till nästa stadium.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror inte på att man har själar. Snarare psyke typ

typ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

äggligt:

Tror inte på att man har själar. Snarare psyke typ

typ

Tror egentligen inte heller det. [crazy] Men de betyder inte att ja tror man är heltdöd innuti bara för de.
Endel säger själ o menar samma sak som jag tkr är bara någotannat.


   
SvaraCitera