Aviseringar
Rensa alla

Självdestruktivitet väcker ilska hos andra.


Ämnesstartare

Varför blir alla så arga på en när mår dåligt och skadar sig själv? Är det för att man helt enkelt inte borde må dåligt för det inte tillhör den offentliga normen eller för att man framstår som en egoistisk skitunge som bara vill ha uppmärksamhet?

Jag har skadat mig själv tre år nu och har inte fått något annat än skit för min ärrade kropp och själ.
Varför kan inte psyksjuka få mera förståelse av samhället och inte stötas bort? [tard]


   
Citera
Åtta

Stecolid:

Varför kan inte psyksjuka få mera förståelse av samhället och inte stötas bort? [tard]

Troligtvis därför att var tredje unge mellan 13-20 gnäller och påstår sig må dåligt, därför att de

Stecolid:

bara vill ha uppmärksamhet

Det är lite "the boy who cried wolf", fast på en mer nationell skala.


   
SvaraCitera

Stecolid:

Varför blir alla så arga på en när mår dåligt och skadar sig själv?

Jag tror att de är oroliga och inte vill att du ska göra illa dig själv helt enkelt. I många fall blir man bara frustrerad och arg på personen istället för att visa att man faktiskt är orolig och bryr sig.

Men självklart är det också så att många tycker att de som skär sig är dumma skitungar som bara vill ha uppmärksamhet, då väldigt många av de som skär sig faktiskt är såna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det är ju självklart att det är många som säger sig må dåligt för att synas. Men nu är det så att jag pratar om psyksjuka som får höra att de bara vill ha uppmärksamhet fast de är sjuka på riktigt. [confused]


   
SvaraCitera

Stecolid:

Ja, det är ju självklart att det är många som säger sig må dåligt för att synas. Men nu är det så att jag pratar om psyksjuka som får höra att de bara vill ha uppmärksamhet fast de är sjuka på riktigt. [confused]

De "riktigt" psyksjuka smälter helt enkelt in i mängden av alla uppmärksamhetssökande pappskallar. Mår man dåligt och skär sig tas man inte på allvar helt enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Men självklart är det också så att många tycker att de som skär sig är dumma skitungar som bara vill ha uppmärksamhet, då väldigt många av de som skär sig faktiskt är såna

Vissa gör det ju för att överleva en hård vardag med mobbing, självkritik, press och brustna hjärtan. Andra gör det för att glömma det som egentligen skadar dem psykiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

De "riktigt" psyksjuka smälter helt enkelt in i mängden av alla uppmärksamhetssökande pappskallar. Mår man dåligt och skär sig tas man inte på allvar helt enkelt.

It's just so sad


   
SvaraCitera

Stecolid:

Vissa gör det ju för att överleva en hård vardag med mobbing, självkritik, press och brustna hjärtan. Andra gör det för att glömma det som egentligen skadar dem psykiskt.

Hur dåligt man än mår, förstår jag inte varför man tar till självdestruktivitet.

Det finns så många bekvämare sätt att fly från problem och självkritik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Det finns så många bekvämare sätt att fly från problem och självkritik.

Har det slagit dig att vissa kanske inte vill ta till det bekvämaste sätten utan vill ha ont för att glömma bort och fly från den hemska verkligheten?


   
SvaraCitera

Stecolid:

Har det slagit dig att vissa kanske inte vill ta till det bekvämaste sätten utan vill ha ont för att glömma bort och fly från den hemska verkligheten?

Var det inte det jag menade? Att det finns andra sätt att fly bort från verkligheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Var det inte det jag menade? Att det finns andra sätt att fly bort från verkligheten

Jag menar att de kanske tycker att skärandet hjälper mot den inre smärtan bäst. Att de inte vill ta till ett bättre, snällare knep för att komma undan.


   
SvaraCitera

Stecolid:

Jag menar att de kanske tycker att skärandet hjälper mot den inre smärtan bäst. Att de inte vill ta till ett bättre, snällare knep för att komma undan.

Jag har själv skurit mig själv i en period, men nu har jag insett att det är ganska osmidigt. 😉

Men tyvärr så syns ju det än.


   
SvaraCitera

Om jag nu skulle välja att känna smärta för att 'glömma mina problem' så skulle jag väl ändå göra det på ett diskret sätt? Typ, skära mig på fotsulan så jag känner smärtan varenda gång jag går. Ta sönder nagelbanden. Slå knytnävarna i väggen, huvudet i väggen. Sådant som inte syns helt enkelt, eller ger ärr.

Jag är bara nyfiken på varför man väljer att skära sig på armen, det är fullt synligt och måste vara väldigt jobbigt att dölja på sommaren. Plus att det ger ärr. Om man nu inte vill ha just uppmärksamheten, så varför? Det finns ju andra sätt, eller ja, metoder.

Ingenting illa menat, som sagt, är nyfiken.


   
SvaraCitera

Angelize:

Jag är bara nyfiken på varför man väljer att skära sig på armen, det är fullt synligt och måste vara väldigt jobbigt att dölja på sommaren. Plus att det ger ärr. Om man nu inte vill ha just uppmärksamheten, så varför? Det finns ju andra sätt, eller ja, metoder.

Ja, jag var i samma tankebanor. [bigsmile]


   
SvaraCitera

jag vet inte vad andra tänker, men när nån säger till mig att hon/han håller på och skär sig, hatar sig själv etc, då blir jag arg. varför? för att jag själv kämpar varje dag med att försöka att INTE hata mig själv, då blir jag frustrerad på människor som bara ger upp hela tiden. som säger att de vill dö och så.


   
SvaraCitera