Aviseringar
Rensa alla

självkänsla - verklighet eller en borgerlig myt?


Ämnesstartare

Wait, wait, wait... Låt mig kolla om jag förstått detta rätt. Allt som inte finns i verkligheten är en borgerlig myt?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aldrig haft det så gissar på myt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

extra mile high club: så vackert skrivet

obs va ironisk med detta


   
SvaraCitera
reben

nä nån hitta på de så dom kunde tjäna pengar på folk som vill ha de

fuck kapitalismen

skoja jag tror det finns


   
SvaraCitera

JA              


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgerlig myt? Tardig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

christover_bandy: ja

Självkänsla ser jag som en personlig inställning där man värderar sig själv högt, det är ren självbevarelsedrift och därför något naturligt och verkligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

de e 1 jävla töntit påhitt iaf, riktig karaktär kommer ur självömkan och förvirring


   
SvaraCitera

Självkänsla är att man tror eller inte tror på vad man kan och inte kan, om man tror att man är värdelös på allt har man en dålig självkänsla och om man tror att man kan göra vad som helst har man en mycket bra självkänsla.

Självförtroende är väl att man litar på sin egen förmåga eller om man har dåligt självförtroende att man tvärtom inte litar på sin egen förmåga att kunna utföra en handling.

Jag tror att självkänsla och självförtroende hänger ihop då de är beroende av varandra för om man litar på sin egen kropp och tror att man kan det så borde man ju också kunna utföra handlingen. Dock så lär man inte kunna lyfta 50kg över midjan om man är helt otränad men man kan ju ändå tro eller kanske snarare hoppas på att man kan det.

Schism:
de e 1 jävla töntit påhitt iaf, riktig karaktär kommer ur självömkan och förvirring

Hur tänker du nu?

OBS Texten över är inte riktat mot dig men du får gärna läsa den endå! Glad


   
SvaraCitera

Borgerlig myt? Hur tänker du nu TS Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:
Borgerlig myt? Hur tänker du nu TS Galen

det lät catchy, finns en tanke också men jag tror inte den är värd att förklara


   
SvaraCitera

christover_bandy:

det lät catchy, finns en tanke också men jag tror inte den är värd att förklara

Fast det låter ju bara helknasigt att säga så.
Jo det tycker jag att du ska göra, jag gärna höra! Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:

Fast det låter ju bara helknasigt att säga så.
Jo det tycker jag att du ska göra, jag gärna höra! Glad

jag vet inte om du är den mest mottagliga för hypotesen med tanke på dina politiska sympatier. men det kan ju bli en trevlig utmaning.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

nej verkligen inte. huru vidare det är borgarnas eller naturens fel går nog att tvista om dock.


   
SvaraCitera

Finns gör den nog. Men det är helt klart att självkänslan blir viktigare i ett individualistiskt samhälle som vårt. Att självkänslan får ta så stor plats gör att borgerligheten kan komma med argumentet "Vill man så kan man" eller "du måste TRO på dig själv" när klassklyftor eller andra orättvisor kommer på tal .


   
SvaraCitera