Aviseringar
Rensa alla

Självmedicinering?


Ämnesstartare

Den första frågan kanske är hur man ska definiera självmedicinering. Men typ... säg att man är blyg och har problem med ångest, tycker ni det är okej att man då fixar bensodiazepiner eller liknande illegalt för att fungera bättre socialt och må bättre om nätterna?


   
Citera
Ämnesstartare

Inte rätt, men jag har förståelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

Inte rätt, men jag har förståelse.

Okej... men ponera vidare att den som känner att han/hon behöver självmedicinera sig inte vill ha kontakt med psykiatrin av någon anledning, är det okej då? Det kanske inte är där skon klämmer för dig?

[formulerade om lite]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker att det är ok, men är nog lätt hänt att det går fel på något vis och skulle ändå rekommendera psykvården trots att den är värdelös, då har man i alla fall försökt med socialt acceptabla metoder innan man börjar vårda sig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

men är nog lätt hänt att det går fel på något vis

Ja, det skulle ju kunna sluta i ett missbruk om självdisciplin är en frånvarande faktor.


   
SvaraCitera

nä, tycker inte man ska mixtra med mediciner, det finns en anledning till att det är recept på en del av dem...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det som gör det moraliskt förkastligt är att drogerna ofta kommit till svarta marknaden på vidriga vis. Man vet ju aldrig var drogerna kommer ifrån, om vilken "industri" man göder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är hur lätt som helst att få ifrån sjukvården i dagens samhälle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det är hur lätt som helst att få ifrån sjukvården i dagens samhälle.

Möjligtvis SSRI-preparat och dylikt, men substanser vars direkta effekt är förhöjt välmående, är det verkligen så enkelt att få tag i sådant?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

är det verkligen så enkelt att få tag i sådant?

för lätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

är det verkligen så enkelt att få tag i sådant?

Jag har ca. 400 tabletter benzo (Stesolid, Sobril, Imovane) hemma just nu. Allt för att barnpsyk hade platsbrist 2008-början av 2009, då skrev de ut dessa piller som om de vore vitaminer. Har inte tagit dem som ordinerat, därför har jag nästan alla kvar, för jag hatar egentligen benzo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

då skrev de ut dessa piller som om de vore vitaminer.

Det var som fan!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

4 intensivvårdsplatser på en region med 400,000 människor *thumbsup* fy fan för den svenska vården... Jag behövde inte Stesolid som gör att jag kissar ner mig, jag behövde en kram från någon som förstod


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

Jag behövde inte Stesolid som gör att jag kissar ner mig, jag behövde en kram från någon som förstod

Ja, det är helt jävla sjukt att det kan bli så. Har du inte blivit erbjuden KBT eller nåt då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är ju relativt lätt att få medicin utskrivet så why bother?

Min kompis fick något helt fel utskrivet för henne. Hon blev rätt fucked av medicinen, kunde knappt röra en muskel, kroppen kändes som gele osv. Rätt intressant hur fel mediciner de kan skriva ut, även fast de är väldigt starka så verkar de inte lägga en extra tanke i vad de skriver ut och symptomen hos patienten.


   
SvaraCitera