Aviseringar
Rensa alla

Självmedicinering?


Ämnesstartare

Hovnarren:

KBT

Nu så, efter 2 år räknas jag inte längre som "för sjuk" för sådant så det är ju toppen


   
SvaraCitera

Det är upp till dej, gör det som känns bäst för dej 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att det är onödigt, jobba med dig själv istället så håller självförtroendet längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

Jag tycker att det är onödigt, jobba med dig själv istället så håller självförtroendet längre.

Jo, men det kan ju också finnas en mellanväg. Bensodiazepiner och dylikt gör ju faktiskt att det blir lite lättare att leva, men givetvis ska man också kunna klara sig utan dem. Det blir väl lite av en balansgång, och frågan blir om de flesta som är böjda att prova kanske också råkar ut för beroenderisken. Knepigt dilemma, minst sagt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Jo, men det kan ju också finnas en mellanväg. Bensodiazepiner och dylikt gör ju faktiskt att det blir lite lättare att leva, men givetvis ska man också kunna klara sig utan dem.

Så här tänker jag, visst kan man ta benzo lr vad man behöver, Men man använder det bara 1 gång för att möta sin rädsla o göra sånt man inte kan självmant (den gången alltså), och sen efter att man har tagit de första steget med hjälp, då ska man ta resten av stegen utan medicinen, alltså möter rädslan igen. För annars kan det resultera i att man inte vågar utan, och inte kan leva utan den = beroende. Sen slösar man flera år på det yadayada, och när man tillslut fattar att det inte funkar så får man börja om från 0 och då utan medicin, och då kommer man tänka, fan varför var jag så dum och inte försökte det här Innan?!? (utan medicin alltså)

Så tror jag. [smile]


   
SvaraCitera

Jag har svårt för "är det okej?".

"Okej" ur vilken synvinkel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En annan tanke. Säg att man har sömnproblem från och till... inte så grava, men typ att man vänder på dygnet, får uppknullad dygnsrytm. Är det helt förkastligt att fixa sömntabletter illegalt för att ordna upp sina sömnproblem?

daisy:

Så här tänker jag, visst kan man ta benzo lr vad man behöver, Men man använder det bara 1 gång för att möta sin rädsla o göra sånt man inte kan självmant

Intressanta tankar. Du menar alltså att det skulle kunna funka bra att självmedicinera tills man kommer på fötterna igen, eller? Både det du skrev och det jag skrev ovan kräver ju dock att man har självdisciplin och inte är helt alienerad från samhället.

shajjn:

Jag har svårt för "är det okej?".

"Okej" ur vilken synvinkel?

Hum? Vi kanske måste definiera om självmedicineringsbegreppet lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

En annan tanke. Säg att man har sömnproblem från och till... inte så grava, men typ att man vänder på dygnet, får uppknullad dygnsrytm. Är det helt förkastligt att fixa sömntabletter illegalt för att ordna upp sina sömnproblem?

det är okej. fast man kan ju försöka få hjälp först


   
SvaraCitera

Det är ju bättre att ta det eftersom man själv är medveten om att man är störd än ta det bara för att någon hjärnskrynklare tycker det.
Eller?! :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Intressanta tankar. Du menar alltså att det skulle kunna funka bra att självmedicinera tills man kommer på fötterna igen, eller? Både det du skrev och det jag skrev ovan kräver ju dock att man har självdisciplin och inte är helt alienerad från samhället.

Nej, inte tills man kommer på fötter. Dit ska man ta sig själv med egen kraft och vilja. Man tar bara de första steget med hjälp för att få en start på processen, fast helst ska det också göras utan hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja why the fuck not.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om det fanns nå illegala piller för att gå upp i vikt hade jag fan gjort det eftersom läkare inte tar det seriöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Den första frågan kanske är hur man ska definiera självmedicinering. Men typ... säg att man är blyg och har problem med ångest, tycker ni det är okej att man då fixar bensodiazepiner eller liknande illegalt för att fungera bättre socialt och må bättre om nätterna?

Jag har självmedicinerat mig i fyra år, och allt gick åt helvete. Jag blev beroende och klarade inte av skolan. Jag tror att du behöver leta upp en läkare som tar dig på allvar och kan hjälpa dig.


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Hum? Vi kanske måste definiera om självmedicineringsbegreppet lite.

Ja. Kanske.

När människor finner sig själva i ohälsa utnyttjar man en rad olika botemedel och behandlingar, från olika hälsosystem.
Men det är alltså användandet av bensodiazepiner utan ett tidigare läkarbesök/utskrivet recept vi talar om..

Om det är "OK"?
I vilket perspektiv är det vi ska diskutera frågan?
Som ett exempel av självmedicinering i allmänhet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

det är okej. fast man kan ju försöka få hjälp först

Menade mer om man inte har så grava sömnproblem att man behöver söka hjälp.

daisy:

Dit ska man ta sig själv med egen kraft och vilja. Man tar bara de första steget med hjälp för att få en start på processen, fast helst ska det också göras utan hjälp.

Menade inte riktigt ta sig upp på fötterna. Det ska man ju givetvis göra själv, utan må-bra-piller. Man ska ju trots allt kunna stå på egna ben utan att behöva medicinera sig själv i flera månader. Tänkte mer också att man tar vid vissa tillfällen, för att sedan kunna klara sig själv. Ja, du fattar säkert...


   
SvaraCitera