Aviseringar
Rensa alla

Självmördare


Ämnesstartare

Med Maxwinners självmordstråd och döög som krävde att den respekterades, började jag fundera lite på min inställning till självmord och självmördare.

Det är helt klart tragiskt när en människa beslutar sig för att ta sitt eget liv innan tiden är kommen. Tragiskt. Men är det värt respekt? Ska självmördaren respekteras? Självklart bestämmer man över sin egen kropp och man ska ha rätten att ta sitt liv.

Men självmord är bara, enligt min åsikt acceptabelt och värt respekt när det är i protest. En protest emot en korrupt stadsmakt eller emot ett samhälle där det helt enkelt inte går att leva. Det är rationella, genomtänkta självmord. Inget "Åh, mitt liv suger och allt är skit! Nu ska jag hoppa från andra våningen! [cry][cry][cry][cry][cry][cry]"

Sen finns det de som har svåra psykiska problem och inte ser någon annan utväg, de som utsätts för tortyr eller onda tvång. Det första är mer förståerligt, men fortfarande tragiskt och fortfarande svårt för mig att respektera. Det andra går snarare under protest och är således acceptabla och värda respekt.

Är det någon som håller med, eller hatar alla mig nu?


   
Citera

jag anser att självmord är den enda värdiga döden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

jag anser att självmord är den enda värdiga döden.

Oavsett anledning?


   
SvaraCitera

jag hatar inte dej


   
SvaraCitera

Venfort:

hatar alla mig nu?

Venfort:

ja


   
SvaraCitera

det är själviskt helt enkelt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

seriös_:

jag hatar inte dej

Gott. [love]

Blivande_japan:

ja

[sad]


   
SvaraCitera

Venfort:

Oavsett anledning?

ja. sen anser jag inte att självmord är en bra lösning för att man mår dåligt eftersom det inte direkt förbättrar situationen, men det är en annan sak.


   
SvaraCitera

Jag anser att man nog skulle ångra sig om man begick självmord.
Men sen tycker jag att man inte ska göra så stor uppståndelse utav självmord, det är ens eget val att avgöra om livet är värt att leva, eller inte. Och dom med psykiska problem ska åtminstone bli erbjudna hjälp, men har rätt att neka hjälpen.


   
SvaraCitera

Tuttilifruttili:

Jag anser att man nog skulle ångra sig om man begick självmord.

[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

feel:

det är själviskt helt enkelt

Ja. Det är det jag menar. Det är respektlöst mot alla andra.


   
SvaraCitera

Tuttilifruttili:

Jag anser att man nog skulle ångra sig om man begick självmord.

...?

Dold text: tror du på himlen el vad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tuttilifruttili:

Jag anser att man nog skulle ångra sig om man begick självmord.

Hade inte det varit fränt? ^^

Tuttilifruttili:

det är ens eget val att avgöra om livet är värt att leva, eller inte.

Klart det är. Det bestrider jag inte. Men jag tycker inte det är värt respekt.


   
SvaraCitera

Alltså, självmord är nästan alltid en indikator på psykiska problem eller psykiska sjukdomar. Man ska försöka få dem friska, med terapi, psykofarmaka eller tvångsintagning.

Det går ju att dra exakt samma resonemang på anorektiker, att varje människa har rätt till sin egen kropp och göra vad de vill med den, och därför skall de ges respekt.

Kalla mig antiliberal, men jag tycker inte att folk som skadar sig själva är värda respekt i annan mån än att man hjälper (eller tvång, om du nu anser att ofrivillig hjälp är tvång) dem att avvärja sig sitt beteende.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

old text: tror du på himlen el vad?

Nääe, men om man skulle kunna se vad dom levande håller på med så tror jag man skulle ångra sig.
Dold text: Fast jag vill tro på att dom döda blir spöken, och att dom lever i en exakt kopia av våran värld, och vandrar runt och "lever" som vanligt..


   
SvaraCitera