Aviseringar
Rensa alla

självmordsrisk


Ämnesstartare

om ens psykolog/psykiatriker bedömer att man är självmordsbenägen är det vanligt att man blir inlagd då?

är det någon som vet om de brukar gå efter någon speciell skala när det gäller suicidrisk? har hört talas om det men är inte särskilt påläst inom detta område.

borde jag vara försiktig när det gäller frågor angående självmord och döden ifall jag inte vill bli inlagd?

måste ju vara tusentals halvdeprimerade ungdomar som har sagt att de vill ta livet av sig etc. och de kan ju inte alla ha blivit inlagda? alltså borde de inte ta det så allvarligt eller åtminstone låta en vara?

ha de typ rätt att lägga in en?

skriver pga jag oroar mig när det gäller frågor ang. detta, kommer alltså absolut inte ta upp ämnet själv då suicide watch, inläggning och allt som går ihop med det är en enorm skräck


   
Citera
Ämnesstartare

Jag har en fråga till dig. Eftersom du nu verkar självmordsbenägen, är problemet något i familjen osv som kan vara anmälningsbart och har det anmälts?

Tänkte ang tystnadsplikten osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diagnosen djup depression + konkreta självmordstankar = läggas in.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför skulle man ens vilja gå till en psykiatriker. De är ju ___


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ta inte livet av dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

måste ju vara tusentals halvdeprimerade ungdomar som har sagt att de vill ta livet av sig etc. och de kan ju inte alla ha blivit inlagda?

En psykolog märker av vem som bör läggas in och vem som man själv kan hjälpa.

soimpolite:

ha de typ rätt att lägga in en?

Om du inte är i grav potentiell risk för att vara våldsam eller anses vara grovt farlig för dig själv, så inte med tvång nej.

soimpolite:

borde jag vara försiktig när det gäller frågor angående självmord och döden ifall jag inte vill bli inlagd?

Kanske... Det är en bedömningsfråga.. För att kunna få den hjälp man behöver bör man kunna prata om allt, men samtidigt så ska inte en bra psykolog behöva veta var enda uns om ditt liv för att kunna hjälpa dig. Är det relevant för ditt fortsatte välmående, bör du inte vara rädd för att nämna det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dekadent:

Ta inte livet av dig.

Bra sagt.

Du är en fin människa, vilket är sällsynt här på forumet. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amsle:

Varför skulle man ens vilja gå till en psykiatriker. De är ju ___

har fått 3 brev från psyk de senaste 2 åren och var i stort sett tvungen att gå dit nu, har vägrat innan

Underlig:

Jag har en fråga till dig. Eftersom du nu verkar självmordsbenägen, är problemet något i familjen osv som kan vara anmälningsbart och har det anmälts?

jag vet för det första inte om jag är självmordsbenägen. är mest rädd för att de ska tro det. är svårt att bedöma själv om man är självmordsbenägen, lever ju [shake]

vet inte riktigt om jag förstår frågan, men ja det är bland annat familjen men massa annat också. jag har varit väldigt klar och tydlig att jag inte kmr yttra ett ljud eller ens gå dit om de inte har full tystnadsplikt och jag litar på dem för de har visat en del bra tecken på att de inte kmr säga ngt.

hur menar du med anmälningsbart osv. ?

Mow Skwoz:

Diagnosen djup depression + konkreta självmordstankar = läggas in.

vad bra. blir jag inte diagnostiserad med djup depression är det alltså rätt lugnt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Bra sagt.

Du är en fin människa, vilket är sällsynt här på forumet.

Heh, blev lite glad. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

hur menar du med anmälningsbart osv. ?

Ja, om du är i fara på ett eller annat sätt så måste dom ju anmäla.

soimpolite:

vet inte riktigt om jag förstår frågan

jag som är dålig på att formulera mig, förlåt.

soimpolite:

jag har varit väldigt klar och tydlig att jag inte kmr yttra ett ljud eller ens gå dit om de inte har full tystnadsplikt och jag litar på dem för de har visat en del bra tecken på att de inte kmr säga ngt.

Dom har ju aldrig full tystnasdplikt..?

soimpolite:

jag vet för det första inte om jag är självmordsbenägen. är mest rädd för att de ska tro det. är svårt att bedöma själv om man är självmordsbenägen, lever ju

Nja..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underlig:

Ja, om du är i fara på ett eller annat sätt så måste dom ju anmäla.

alltså menar du fara när det gäller familjen? för jag bor inte hos dem

Underlig:

Dom har ju aldrig full tystnasdplikt..?

men finns ingen anledning att de skulle berätta för mina föräldrar. vad menar du att de skulle säga och till vem?

Underlig:

Nja..

?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

har fått 3 brev från psyk de senaste 2 åren och var i stort sett tvungen att gå dit nu, har vägrat innan

Jag kan hjälpa dig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

alltså menar du fara när det gäller familjen? för jag bor inte hos dem

Nej, fara för din hälsa och liknande.

soimpolite:

men finns ingen anledning att de skulle berätta för mina föräldrar. vad menar du att de skulle säga och till vem?

Nej menar mer anmälningsplikt till soc, bup eller liknande.

soimpolite:

?

Heh.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kankse det man skulle prata om med psykologen nästa vecka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amsle:

Jag kan hjälpa dig

hur skulle det gå till?


   
SvaraCitera