Aviseringar
Rensa alla

Självskadebeteende.


Ämnesstartare

Nu vid 15års ålder så förstår jag såklart att jag hade ett självskadebeteende (har fortfarande men på annat sätt) när jag var yngre. Jag har då rivit upp små sår över hela mina armar som blivit ungefär 1cm i bredd och djup. De är nu ärr såklart men när jag var så liten så förstog jag inte att detta var ett självskadebeteende. Jag undrade bara ifall denna "diagnos" kallas något annat än bara självskadebeteende av att riva upp sår? 
Ni får också självkart berätta om egna erfarenheter om detta! 🙂


   
Citera

Har du fått en diagnos? Att riva upp sår behöver inte klassas som självskadebeteende.. Jag ägnade också hela dagarna förr åt sådant, älskade att pilla på skorpor så hade alltid i avsikt att göra så att det blödde så mycket som möjligt för att jag senare skulle få pilla när det koagulerade... 


   
SvaraCitera

Åhhh, pilla på sårskorpor är mitt liv :333 Skulle nästan medvetet kunna dra mig själv över asfalten för att tillslut få några sårskorpor jag kan pilla upp :33


   
SvaraCitera

Detta handlar inte riktigt om självskadebeteende men nu när jag är äldre har jag insett att jag led av jobbig ångest när jag var liten, som jag inte alls förstod då...
Önskar lite att jag kunnat förklara för någon och få hjälp...


   
SvaraCitera

man kan inte få nån diagnos pga självskadebeteende! Däremot dom som har t ex add (själv har jag add), adhd, autism, borderline osv löper större risk att utveckla ett självskadebeteende. Antagligen pga impulsiviteten. Jag skär mig i armarna med en sax.. Vet att det verkligen är dumt och egentligen hjälper det inte alls. Men det blir som ett beroende!


   
SvaraCitera