Aviseringar
Rensa alla

Självskadebeteende?


elverpigen: är inte du en av dem som uttryckt sig negativt kring min diagnos, typ "personer i tonåren kan inte få utmattningsdepression" ?

Du måste på allvar ha förväxlat mig med någon annan. Först skrev du att du tror jag är SD:are och nu skriver du detta. När har jag uttryckt något sådant? Det är klart man kan få utmattningsdepression även vid ung ålder. Om man har varit utsatt för en jobbig omgivning under en längre tid och/eller har gener som ger psyket dåliga förutsättningar i en viss miljö, då kommer de där problemen oavsett hur gammal man är.


   
SvaraCitera

- Razorblade -:

Du måste på allvar ha förväxlat mig med någon annan. Först skrev du att du tror jag är SD:are och nu skriver du detta. När har jag uttryckt något sådant? Det är klart man kan få utmattningsdepression även vid ung ålder. Om man har varit utsatt för en jobbig omgivning under en längre tid och/eller har gener som ger psyket dåliga förutsättningar i en viss miljö, då kommer de där problemen oavsett hur gammal man är.

😀 vad har du gjort för att förtjäna denna förväxling, kan man undra


   
SvaraCitera

Hitta ett mer konstruktivt sätt att vara destruktiv.


   
SvaraCitera

måste kanske ändra mitt svar i "vad tycker elverpigen om dig" till "jag har en jättenegativ bild av dig men det är visst någon annans fel hehe"


   
SvaraCitera

Det kan vara en sport, exempelvis. Vad som helst där du kan få utlopp.


   
SvaraCitera

elverpigen: 😀 vad har du gjort för att förtjäna denna förväxling, kan man undra

Tror att feministen i dig undermedvetet bara vill hämnas på mig ho ho Mycket glad


   
SvaraCitera

Har också svårt att sluta


   
SvaraCitera

Nukandufåmigsålätt:
Har också svårt att sluta

Ta det i små steg. Skär mindre antal gånger för varje tillfälle du känner för att skära. På så vis blir det en mindre uppförsbacke. Både antal, djup och längd på såren bör minska för varje skärs-tillfälle. 
Du kan klara det!


   
SvaraCitera

Har du provat fjärilsmetoden? 
Den fungerar helt enkelt så att du ritar en fjäril på ställen som du brukar skära dig på och sedan är målet att den ska nötas bort av sig själv och inte "skäras sönder". 
Om man tycker det låter lite kraftlöst så finns det de som skrivit namnet på en person som betyder mycket för en själv (idol, föräldrar, kompisar, syskon...) istället.


   
SvaraCitera

jag super och röker när jag mår dåligt. istället för att skära sig. hade en period då jag brände mig med cigg på händerna. nu ser de ut som skit. 🙁


   
SvaraCitera

Försökte ta reda på varför jag skar mig. Jag var medveten från början men när jag förstod att det bara var ett beroende och rop på hjälp la jag av med skiten. Jag är för bra för sådant.Det är bara att lägga ifrån sig kniven med inställningen att det inte är svårt att sluta.


   
SvaraCitera

Armagedda:
Ursäkta, men aldrig riktigt förstått varför man skadar sig själv. 

Misantropi förfan!


   
SvaraCitera

Inget Namn: Försökte ta reda på varför jag skar mig. Jag var medveten från början men när jag förstod att det bara var ett beroende och rop på hjälp la jag av med skiten. Jag är för bra för sådant.Det är bara att lägga ifrån sig kniven med inställningen att det inte är svårt att sluta.

Det är dock svårt.


   
SvaraCitera
reben

hitta andra grejor som hjälper dig få ner känslan i stunden. gör en krislista. kanske börja med att ta en iskall dusch för att ta ner dig lite. min lista brukade fortsätta med att ringa ett syskon för att komma på andra tankar då jag inte kan prata emosnack för dem. srn efter det ett distraktionsmoment, för mig var det spela datorspel, alternativt gå en promenad och räkna träd, enbart koncentrera sig på att räkna. sen hade jag lite annat men m. medicin ska helst ej vara i listan.

dessa grejorna var självklart bara exempel, det är helt individuellt, man lär sig sen vad som fungerade. detta bryter mest mönstret i att skada sig, sen måste man ju jobba med varför man vill göra det osv. jag har ju fortf ett självskadebeteende i huvudet då det är det första jag tänker på vid ångest men jag gör det inte. lärt mig bryta mönstret.


   
SvaraCitera