Aviseringar
Rensa alla

7 av 10 unga kan tänka sig ett traineejobb. Kan du?


Ämnesstartare

Enligt en ny studie kan 7 av 10 ungdomar tänka sig ett traineejobb. Traineejobb är en kombination av arbete och utbildning, en lösning regeringen tagit fram för att dels ta itu med ungdomsarbetslösheten och underbemanningen inom välfärden.

– Våra satsningar på traineejobb riktar sig till områden där det är brist på arbetskraft. I dag innebär det platser främst inom sjukvården och äldreomsorgen, säger Ylva Johansson.

Skulle ni kunna tänka er att ta ett traineejobb? Är det en kalasbra eller skitusel idé? 


   
Citera

Zymba: Ja för att:

det gör man på vissa univ-utbildningar också (fast tvärtom i praktik/plugg-ratio) så varför inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Ja för att:

Tar ju hellre ett "riktigt" jobb på direkten, men finns inte den möjligheten tar jag gärna ett traineejobb förutsatt att en tjänar tillräckligt för att kunna försörja sig själv i egen bostad och sådär! Skall erkänna att jag är tveksam till att arbeta inom sjukvård eller äldreomsorgen dock, får så lätt ångest när jag vistas i sådana miljöer. 🙁 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haft ett sådant. På mitt eget initiativ. Fann en förskola jag ville jobba på pga verkade bra och låg nära där jag bodde. Fixade en praktikplats där (knatade dit och ba tja) och hintade lite att jag ville vara kvar och när tiden tog slut så fick jag ta flertalet vikariat vikariepoolen eg skulle fått mihihi. 
Pluggade dock samtidigt så jag skaffade sk anpassad studiegång och fick då studiebidrag plus ngt annat bidrag för att jag praktiserade. Allt går om man vill mvh fejkpeppig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skulle dock blivit rätt ledsen om jag inte fått ta dessa vikariat och höra att de verkligen ville ha mig kvar utan ba ja hejdå det här var ju kul så det är ju lite av ett vågspel 


   
SvaraCitera

Skulle nog hellre gå en lång teoretisk utbildning och därefter jobba på ett "riktigt" jobb. Dessutom skulle jag nog inte vilja arbeta inom vård eller äldreomsorg (jag är inte så bra med människor, eller hur man nu ska uttrycka det). 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

absolut. hellre det än inget alls iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Verkar som det inte är brist på välfärdskvalitet i Östergötland... Bor ni i Somalia eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Nej för att:

Nej jag vill inte ställa upp något race to the bottom och ta något som har såna salladsbarsliberala förtecken som ett "trainee"-jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej 


   
SvaraCitera
Meja
 Meja

Zymba:
Enligt en ny studie kan 7 av 10 ungdomar tänka sig ett traineejobb. Traineejobb är en kombination av arbete och utbildning, en lösning regeringen tagit fram för att dels ta itu med ungdomsarbetslösheten och underbemanningen inom välfärden.

– Våra satsningar på traineejobb riktar sig till områden där det är brist på arbetskraft. I dag innebär det platser främst inom sjukvården och äldreomsorgen, säger Ylva Johansson.

Skulle ni kunna tänka er att ta ett traineejobb? Är det en kalasbra eller skitusel idé? 

Ja för att: Det verkar vettigt och sannolikt leder till arbete och en vettigt start på framtiden...om det nu är det  man vill 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om det är något man gillar att pyssla o syssla med. Man ska inte ta något tråkigt som man inte vill arbeta med senare som man lär sig om.


   
SvaraCitera

hade jag inte haft några andra alternativ hade jag kunnat tänka mig det, men ett traineejobb är inte aktuellt för mig just nu.


   
SvaraCitera
Meja
 Meja

honolulu:

det gör man på vissa univ-utbildningar också (fast tvärtom i praktik/plugg-ratio) så varför inte

Precis!

honolulu:

det gör man på vissa univ-utbildningar också (fast tvärtom i praktik/plugg-ratio) så varför inte

honolulu:

det gör man på vissa univ-utbildningar också (fast tvärtom i praktik/plugg-ratio) så varför inte

S3ON:

Tar ju hellre ett "riktigt" jobb på direkten, men finns inte den möjligheten tar jag gärna ett traineejobb förutsatt att en tjänar tillräckligt för att kunna försörja sig själv i egen bostad och sådär! Skall erkänna att jag är tveksam till att arbeta inom sjukvård eller äldreomsorgen dock, får så lätt ångest när jag vistas i sådana miljöer. 🙁 

Självklart borde man ha en vettig lön. Och eftersom man blir kunnigare i jobbet mm så borde lönen höjas succesivt.

isola:
Haft ett sådant. På mitt eget initiativ. Fann en förskola jag ville jobba på pga verkade bra och låg nära där jag bodde. Fixade en praktikplats där (knatade dit och ba tja) och hintade lite att jag ville vara kvar och när tiden tog slut så fick jag ta flertalet vikariat vikariepoolen eg skulle fått mihihi. 
Pluggade dock samtidigt så jag skaffade sk anpassad studiegång och fick då studiebidrag plus ngt annat bidrag för att jag praktiserade. Allt går om man vill mvh fejkpeppig.

Smart!

dazed:

Nej jag vill inte ställa upp något race to the bottom och ta något som har såna salladsbarsliberala förtecken som ett "trainee"-jobb.

Vaa? Race to the bottom? Det var kul uttryckt. Skulle vilja meddela dig att de flesta generationer före oss har fått börja någonstans och väldigt ofta inom just denna typ av yrken. Eller motsvarande i handeln eller i ett företag. På samma nivå. Man måste nämligen fortfarande börja någonstans för att komma någonstans. Dvs framåt 🙂
Men du hade förståss tänkt få dig ett högavlönat fint jobb direkt?I klass med någon som har arbetat i 10 år och har erfarenhet och utbildning. Bara för att du är så jävla mycket bättre än alla oss andra 🙂

dazed:

Nej jag vill inte ställa upp något race to the bottom och ta något som har såna salladsbarsliberala förtecken som ett "trainee"-jobb.


   
SvaraCitera
Meja
 Meja

Xuzkie:
Om det är något man gillar att pyssla o syssla med. Man ska inte ta något tråkigt som man inte vill arbeta med senare som man lär sig om.

Jo man kan ta något som faktiskt inte är drömyrket i början. Bara för att det är bättre att göra NÅGOT än ingenting. Efter ett tag kan man byta upp sig till det som passar en bättre. Men skillnaden med att ha jobbat under tiden visar på att man är en villig person. Och serös. Det gillar arbetsgivaren. Särskilt om man också påpekar sina avsikter 😉 Å chanserna ökar plötsligt markant och dörrar kan öppnas som förut var nästan låsta.


   
SvaraCitera