Aviseringar
Rensa alla

sjuk dator


Ämnesstartare

ibland blir min dator dum och så blir skärmen fylld av färgglada streck och dimma som stötvis sprider sig över skärmen, den blir fullständigt obrukbar då. igår upptäckte jag att det försvinner om man FYSISKT VINKLAR DATORN
kan någon diagnostisera min dator


   
Citera
Ämnesstartare

det måste ju vara någon inuti som är fel

är det ett glapp
tror ni min datorsmarta bror kan fixa den om man vet var felet sitter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grafikkortet
är datorn varm/het?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan också vara skärmen det är fel på
har du möjlighet så testa med en annan skärm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror inte dne är mer varm än vanligt
jag har ingen skärm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om det e grafikkortet kan man operera det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror man kan det
vad har du för dator då? mac?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det står hp på den. behöver du mer information?


   
SvaraCitera

Artie:

om det e grafikkortet kan man operera det?

Om det blir bättre när du vinklar skärmen så låter det faktiskt som att du har ett glapp i någon utav kontakterna. Du har ju två sladdar som går in bak i skärmen, ena för strömmen och andra som kommer från grafikkortet. Vicka på någon av dom och se om det blir någon skillnad på bilden. Hade ett liknande problem en gång i tiden, visade sig vara fel på strömsladden där den gick in i skärmen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ne tror inte jag kan göra något för att hjälpa dig tyvärr..
problemet är med största sannolikhet grafiskt, men mer vet jag inte. prata med din bror och be honom ta en titt på datorn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Carlin:

Om det blir bättre när du vinklar skärmen så låter det faktiskt som att du har ett glapp i någon utav kontakterna.

det e en laptop


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det blir inte bättre för att jag vinklar skärmen, utan om jag vinklar hela datorn bakåt.


   
SvaraCitera

Artie:

det e en laptop

Hahahah inte värt att nämna det?

Artie:

det blir inte bättre för att jag vinklar skärmen, utan om jag vinklar hela datorn bakåt.

Såg nu att du skrev "datorn", låter väldigt mysko iaf, svårt att diagnostisera en laptop, inte så många rörliga delar. Annars kan du ju prova koppla in en skärm på datorn, om det fortfarande krånglar så är det troligen grafikkortet som spökar.
Antar också att du har de senaste drivrutinerna och dyl? och att du inte har dragit på dig något virus.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Carlin:

Hahahah inte värt att nämna det?

alla coola kids har väl laptop nu för tiden [cool]

Carlin:

Annars kan du ju prova koppla in en skärm på datorn, om det fortfarande krånglar så är det troligen grafikkortet som spökar.

har ju ingen skärm 🙁 men kan kanske testa när jag har någon, om jag hittar någon någon gång

Carlin:

Antar också att du har de senaste drivrutinerna och dyl? och att du inte har dragit på dig något virus

har inget virusprogram. men ett virus skulle väl inte funka på det sättet? datorn funkar ju felfritt mellan varven och så ibland så kommer spökdimman, och då slutar det om jag vinklar datorn och försiktigt ställer ned den igen..


   
SvaraCitera

Artie:

har inget virusprogram. men ett virus skulle väl inte funka på det sättet? datorn funkar ju felfritt mellan varven och så ibland så kommer spökdimman, och då slutar det om jag vinklar datorn och försiktigt ställer ned den igen..

Hmm, det var ett märkligt fel, tror däremot fortfarande att det är något fel på skärmen eller på anslutningen till skärmen från grafikkortet. Det lönar sig dock att ta reda på vad det är för dator, modellnamnet och dyl. och därefter söka runt på nätet efter liknande datorer med samma fel. Kan vara ett standardfel, vem vet. [smile]


   
SvaraCitera