Aviseringar
Rensa alla

sjuk svartsjuka! Är det en sjukdom?


Ämnesstartare

Asså seriöst, som rubriken lyder. Jag är svartsjuk på allt som har med någon tjej och min kille att göra. Jag mår dåligt över det. Om han träffar en kill kompis som har sin tjej med sig, då blir jag svartsjuk…eller är svartsjuk rätt ord? Men ni förstår. Jag drömde om att min kille var med en annan tjej och har mått dåligt i några dagar… Kan det va en sjukdom att man…ja, är väldigt svartsjuk…? Någon som har något vettigt att säga!!!!


   
Citera
reben

nej, det är ingen sjukdom. 
men om det förstör ditt vardagsliv och får dig att må väldigt dåligt kan du självklart söka hjälp för det i vilket fall. elr ah, rekommenderar att prata med någon om det. 


   
SvaraCitera

Om jag blir svartsjuk försöker jag tänka bort det genom att fråga mig själv varför jag blir svartsjuk, varför jag känner att jag inte duger eller varför jag misstänker att han ska bli intresserad av en annan osv.
Det kanske hjälper för dig med?

är för övrigt inte en svartsjuk person men känner folk som är det och de lider väldigt mycket. De mår illa fysiskt och psykiskt, blir deprimerade, gråter ofta osv. så ja, man kan bli sjuk av det


   
SvaraCitera

Dålig självkänsla och ett väldigt kontrollbehov kan väl gillas som ngn sjukdom. Kanske.


   
SvaraCitera
mynona

Svartsjuka handlar i grunden om osäkerhet, skulle jag tro. Det är ett problem om det begränsar ditt eget och din partners liv, som tex om du förbjuder honom att ha vänner av motsatt kön eller liknande. Försök att tänka på att man inte behöver vara mer än vän med någon bara för att den har det kön man tänder på: i så fall skulle bisexuella människor inte kunna ha några vänner alls. Svartsjuka skulle skapa många problem om man fick en bisexuell partner. 


   
SvaraCitera
mwo
 mwo

Du låter som varenda borderline-tjej jag har träffat på gruppterapi.


   
SvaraCitera
reben

sen kan man ju vara svartsjuk utan borderline med.
samt det är inte helr någon sjukdom.


   
SvaraCitera

Dina tankar tyder på osäkerhet, om det känns nödvänligt för dig så borde du prata med någon som kan hjälpa dig med ditt problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
nej, det är ingen sjukdom. 
men om det förstör ditt vardagsliv och får dig att må väldigt dåligt kan du självklart söka hjälp för det i vilket fall. elr ah, rekommenderar att prata med någon om det. 

Det förstår ganska mycket mitt vardagsliv…Man mår ju konstant dåligt för man känner att man inte räcker till 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta:
Om jag blir svartsjuk försöker jag tänka bort det genom att fråga mig själv varför jag blir svartsjuk, varför jag känner att jag inte duger eller varför jag misstänker att han ska bli intresserad av en annan osv.
Det kanske hjälper för dig med?

är för övrigt inte en svartsjuk person men känner folk som är det och de lider väldigt mycket. De mår illa fysiskt och psykiskt, blir deprimerade, gråter ofta osv. så ja, man kan bli sjuk av det

Innan jag träffade min kille så grät jag ALDRIG, nu gråter jag hela tiden, vad det än är som hänt så gråter jag. För jag är svartsjuk. Jag övertänker allting och övertänker det en gång till, alltså så gör jag saken tusen gånger värre och jag kan inte hindra mig! 


   
SvaraCitera

queen_A:

Innan jag träffade min kille så grät jag ALDRIG, nu gråter jag hela tiden, vad det än är som hänt så gråter jag. För jag är svartsjuk. Jag övertänker allting och övertänker det en gång till, alltså så gör jag saken tusen gånger värre och jag kan inte hindra mig! 

🙁 Förstår... Försök fokusera på det positiva och allt positivt han visar dig. För du är säker på att han tycker om dig, eller hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Svartsjuka handlar i grunden om osäkerhet, skulle jag tro. Det är ett problem om det begränsar ditt eget och din partners liv, som tex om du förbjuder honom att ha vänner av motsatt kön eller liknande. Försök att tänka på att man inte behöver vara mer än vän med någon bara för att den har det kön man tänder på: i så fall skulle bisexuella människor inte kunna ha några vänner alls. Svartsjuka skulle skapa många problem om man fick en bisexuell partner. 

Det är det, hela vårt förhållande är uppbyggt på begränsningar(så som att inte träffa kompisar av motsatt kön), och därför så fort det är något han gör med någon tjej får jag panik (alltså prata träffa osv). 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mwo:
Du låter som varenda borderline-tjej jag har träffat på gruppterapi.

utveckla gärna…?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

phatassstho:
Dina tankar tyder på osäkerhet, om det känns nödvänligt för dig så borde du prata med någon som kan hjälpa dig med ditt problem.

vem kan hjälpa mig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta:

🙁 Förstår... Försök fokusera på det positiva och allt positivt han visar dig. För du är säker på att han tycker om dig, eller hur?

Jag vet att jag är hans allt. Jag vet det till 100%. Men ändå får jag massa tankar, hela tiden 🙁


   
SvaraCitera