Aviseringar
Rensa alla

Sjukgymnast


Ämnesstartare

Jag ska besöka en sjukgymnast på grund av problem med leder och rygg. Har vart hos läkare och fått remiss, men ska boka tid med någon sjukgymnast själv.

Bör kanske säga att herr doktor tycker att vattenidrott skulle passa bäst..

Har nu dessa frågor: Kostar det? Ska jag uppsöka landstingets sjukgymnaster eller kan jag uppsöka vemsom? Hur länge går man hos en sådan och vad gör man?

:c


   
Citera

Idoufe:

Har nu dessa frågor: Kostar det? Ska jag uppsöka landstingets sjukgymnaster eller kan jag uppsöka vemsom? Hur länge går man hos en sådan och vad gör man?

Har du fått en remiss innebär det att du kommer bli kallad av den sjukgymnast som läkaren remitterat dig till. Den kostnaden täcks av landstinget. Det kostar som, om jag inte har fel, ett läkarbesök (140 första gången, 70 resten). 900:- = frikort inom vården. Be om stämpelkort hos närmsta vårdmottagning om du inte har ett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Har du fått en remiss innebär det att du kommer bli kallad av den sjukgymnast som läkaren remitterat dig till.

Nej, han sa att jag skulle kontakta sjukgymnasten själv. Fick sedan ett papper som jag skulle överlämna.

Hampie:

Be om stämpelkort hos närmsta vårdmottagning om du inte har ett.

Även fast jag är under 18/20?


   
SvaraCitera

Idoufe:

Nej, han sa att jag skulle kontakta sjukgymnasten själv. Fick sedan ett papper som jag skulle överlämna.

Ah.

Idoufe:

Även fast jag är under 18/20?

Ah… under 18 är gratis i mitt landsting, vet inte vad som gäller i ditt, men antagligen gratis då. Fråga på sjukgymnastmottagningen i så fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Fråga på sjukgymnastmottagningen i så fall.

Som då ska tillhöra landstinget osv?


   
SvaraCitera

Idoufe:

Som då ska tillhöra landstinget osv?

De skall vara anslutna till. Det är olika saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

De skall vara anslutna till. Det är olika saker.

Jaja. Tack för hjälp.


   
SvaraCitera

Om din sjukgymnast har högkostnadsskydd på din behandling ska det väl kosta 120:-, det gör det för mig (går till kiropraktor). Du bör ha ett högkostnadskort som du får stämplat vid varje tillfälle som "bevisar" vad du har betalat, så att du, när du har uppnåt en summa på 900:-, kan få ett frikort(det blir gratis).


   
SvaraCitera

hatsumi:

det gör det för mig (går till kiropraktor).

Att han/hon ingår i landstingsvården är ju absurt. Vilket landsting tillhör du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Att han/hon ingår i landstingsvården är ju absurt. Vilket landsting tillhör du?

För att du ska diskutera detta på lämplig plats så länkar jag: http://ungdomar.se/pm.php?to_user_id=179893


   
SvaraCitera

Idoufe:

För att du ska diskutera detta på lämplig plats så länkar jag: http://ungdomar.se/pm.php?to_user_id=179893

Ursäkta? Jag tror jag har rätt bra koll på vad, hur, när, varför, vem, eller vad man nu skulle kunna undra om det här forumet med tanke på att jag hängt här sedan 2003. Därtill så har jag svarat på din fråga, förklarat hur högkostnadskyddet funkar, och varit allmänt trevligt. Vill du inte ha din tråd på väg åt sidan ämnesmässigt föreslåt jag att vi låser den – då du fått svar på din fråga tvådubbelt och den saknar fortsatt syfte.


   
SvaraCitera
Åtta

Hampie:

Vill du inte ha din tråd på väg åt sidan ämnesmässigt föreslåt jag att vi låser den – då du fått svar på din fråga tvådubbelt och den saknar fortsatt syfte.

Nu ska du inte vara den som är den. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

då du fått svar på din fråga tvådubbelt och den saknar fortsatt syfte.

Är ej tillfredställd med svaren, tack ändå.


   
SvaraCitera

Hampie:

Vilket landsting tillhör du?

Skåne[blush] (?) whyyy??


   
SvaraCitera

Idoufe:

Är ej tillfredställd med svaren, tack ändå

Vad mer vill du ha svar på? Vad man gör hos sjukgymnasten??
Det är olika från person till person eftersom alla har olika problem. Din sjukgymnast kommer kanske att utforma ett program för dig för att avhjälpa ett problem.

Idoufe:

fått remiss,

om en remiss har utfärdats för dig kommer du att bli kallad av en sjukgymnast. Remissen ges inte till dig utan den skickas till den som skall behandla vidare.


   
SvaraCitera