Aviseringar
Rensa alla

Sjukintyg - hur göra?


Ämnesstartare

Nu är jag officiellt sjukskriven och fick mitt intyg hemskickat idag. Är det meningen att jag ska skicka det här till min arbetsgivare?

Det känns ju skitskumt. Står bland annat lite roliga saker så som "Patienten växte upp med en alkoholberoende pappa. Från 12 års ålder har hon haft besvär med depression och panik." och "Patienten är ångestfylld, deprimerad, hon har panik och sömnstörning."

Alltså, seriöst. Det här kan jag ju bara inte skicka till min arbetsgivare. Jag fnittrar vid bara tanken, de kommer ju tycka att jag är ett psykfall. Jag vill inte att min chef ska veta allt det där.

Vet någon vad man gör med sjukintyg?


   
Citera
Ämnesstartare

*Får ett fnitteranfall*


   
SvaraCitera

uppenbar:

Nu är jag officiellt sjukskriven och fick mitt intyg hemskickat idag. Är det meningen att jag ska skicka det här till min arbetsgivare?

Du ska naturligtvis informera din arbetsgivare om att du är sjuk och varför, om arbetsgivaren där efter begär att få sjukintyg så lämnar du in det, annars finns ingen anledning.

Själv har jag aldrig någonsin under alla de år jag arbetat behövt lämna in ett sjukintyg. Men har heller aldrig varit sjukskriven med mer än 1 - 2 veckor i streck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Själv har jag aldrig någonsin under alla de år jag arbetat behövt lämna in ett sjukintyg. Men har heller aldrig varit sjukskriven med mer än 1 - 2 veckor i streck.

Nu är jag sjukskriven en månad men jag visste inte att jag skulle behöva berätta precis vad saken gällde. Det känns ju lite ... komiskt på något sätt.


   
SvaraCitera

uppenbar:

Nu är jag sjukskriven en månad men jag visste inte att jag skulle behöva berätta precis vad saken gällde. Det känns ju lite ... komiskt på något sätt.

Enklast är väl att berätta att du drabbats av en ganska kraftig depression och att du nu på grund av detta blivit sjukskriven under en månads tid. Jag vågar sätta pengar på att din arbetsgivare inte kommer att börja skratta av detta. Snarare som kommer arbetsgivaren tala om vad du behöver göra (tex eventuellt skicka in sjukintyg) samt att du kanske måste anmälda dig till nått i still med försäkringskassan och så eller vad det nu kan vara.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera