Aviseringar
Rensa alla

Sjukt deprimerad


Ämnesstartare

Birger:

visar på att du kanske inte vill dö trots allt.

[no-no] han vill dö men han vill inte vilja det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:

[no-no] han vill dö men han vill inte vilja det.

Jag tycker att TS får föra sin egen talan [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du behöver prata med någon [love]


   
SvaraCitera

Du skriver att när du pratar med någon så mår du bra i ett par veckor och sen går det tillbaka till det som är normalt för dig, dvs depression.

Något du måste inse är att detta gäller alla människor. Ingen kan gå utan att prata med någon i flera veckor och må bra, det är helt normalt. Alla behöver någon. Till och med du. Vad du behöver är en fast relation med någon du kan lita på. Du behöver en kompis, helt enkelt.

Jag vet att när man blir deprimerad kan man börja tänka tankar såsom, "vad är meningen egentligen", och "det spelar ingen roll". När man väl har börjat tänka så kan det vara svårt att "komma tillbaka". Depression förändrar en.

Det bästa du kan göra nu är att försöka acceptera att du mår såhär dåligt, men att du faktiskt bara är sjutton ännu. Om du tar ditt liv nu skadar du inte bara ditt sjuttonåriga jag, utan din familj, dina klasskompisar. Ja, till och med dina klasskompisar skulle bry sig, hur ful du än är.

Men framför allt förstör du för ditt framtida jag. Om du tar ditt liv nu kommer ingenting någonsin förändras för dig. Du kommer att dö såhär, och det är inte fint. Det är själviskt.

Angående att du är ful, det är inte anledningen till att du inte har kompisar. Det sitter bara i ditt huvud, och du måste få ut det. Det är mycket möjligt att du tänker att du är ful, och att du därför håller dig för dig själv.

Försök att (och detta är inte kritik) inte ta dig själv på så stort allvar. Försök att bara ha kul. Det kan vara svårt, men om du verkligen vill det så tror jag att du kommer klara det.

Du har stöd från oss på ungdomar.se i alla fall. Försök att hitta en psykolog. Ring bris, kanske. (0200-230230)

Jag är rätt säker på att det kommer vända för dig. En dag kanske du kommer vara glad för att du inte dog någon av de gånger du försökte ta ditt liv.


   
SvaraCitera

isola:

Blir du utfryst? Att vara ensam är ju annars ingen mobbing

Att bli utfryst kan vara mobbing.

S3ON:

Du vill inte dö, hade du velat dö, hade du vart död för längesedan..

Man kanske vill dö men inte vågar?

Kakorochmjölk:

Men har redan bytt linje en gång och vill utbilda mig till de jag blir av mig linje.

Lyssna. Jag har haft samma problem med skolan då jag varit deprimerat i många herrans år, men det viktigaste nu är att du fokuserar på dig själv. Känner du att du inte klarar av gymnasiet just nu kan du ju välja att hoppa av. Du är ung! Du har hela livet på dig att studera.

Jag har själv behövt tänka så för att inte ta mitt liv. Skolan är en extrem stressfaktor och det kan göra saken så mycket värre för dig. Tänk att det är okej att ta en paus. Det är många som gör det. Och vill du verkligen plugga den linjen så gör det när du mår bättre. Det är omöjligt att prestera bra om man är deprimerad.

Kakorochmjölk:

För då kommer mina föräldrar få veta.

Dina föräldrar vet. Även om de kanske inte tror på dig, att du försökte förgifta dig själv. Berätta enkelt för dem att du inte mår bra och att du måste ha någon sorts hjälp. Tro mig. Det kommer göra saken så mycket lättare för dig. De kan på så sätt hjälpa dig att få kontakt med någon och vara stöttande. Du säger att du mår bättre någon vecka efter att du pratat med någon, men försök då under de veckorna få några vänner. Det är svårt, men du måste försöka mer. Du måste ha vänner.

S3ON:

Är la inte så hemskt mkt att städa ändå.. Timar du tiden så att det regnar i sammanhanget så regnar la den mesta "köttfärsen" bort så att säga.

Hemskt.

Blivande_japan:

för det är ett val DU gjort.

Det kanske är ett val han gjort men du vet själv hur svårt det är att föreställa sig hur det kommer bli då man väl gjort ett linjeval. Det är väldigt många ungdomar idag som känner precis som han gör, så få honom inte känna sig ännu sämre på grund av det.

Blivande_japan:

men ingen av oss vill dö för det.

Du kanske har rätt här, men "småsaker" kan bli extremt jobbiga om de bara blir fler och fler.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Det kanske är ett val han gjort men du vet själv hur svårt det är att föreställa sig hur det kommer bli då man väl gjort ett linjeval. Det är väldigt många ungdomar idag som känner precis som han gör, så få honom inte känna sig ännu sämre på grund av det.

Någon gång måste man lära sig att man måste ta ansvar för sina egna handlingar. Om man inte lärt sig det innan gymnasiet så bör man lära sig det då.

kindergartner:

Du kanske har rätt här, men "småsaker" kan bli extremt jobbiga om de bara blir fler och fler.

Snarare förstorar man upp småsaker när man är deprimerad/mår väldigt dåligt psykiskt. Då behöver man söka hjälp.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Någon gång måste man lära sig att man måste ta ansvar för sina egna handlingar. Om man inte lärt sig det innan gymnasiet så bör man lära sig det då.

Han är 17 år! Hur ska han veta hur det kommer bli när han JUST börjat? Och att ta ansvar för sina egna handlingar har inget med detta att göra. Han ville gå den linjen, så han valde den, men genom sin depression klarar han inte av det. Det behöver inte betyda att han är dålig eller inte kan ta ansvar.

Blivande_japan:

Snarare förstorar man upp småsaker när man är deprimerad/mår väldigt dåligt psykiskt. Då behöver man söka hjälp.

Precis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Men du har aldrig testat? Det andra tipset: skit i skola och allt som har med det att göra! Det löser sig ändå skall du se!Arbetsförmedlingen har ett sånt där speciellt program för de i din sits.. Går i ett sådant program själv

Jo självklart 😛 De har jag gjort ofta 🙂
Men jag kan inte leva med att gå in ett sånt program. Tänk bara vad min familj och mina syskon skulle tänka om mig.

höna:

det låter som om du har lite hopp iaf. lev på det!

Jo men de är så lite. Och kommer typ faila skolan efterosom jag ligger efter så satans mycket [sad]

Birger:

släpp skolan, det löser sig alltid senare. Ta kontakt med psykvården, även om det är så att de kontaktar dina föräldrar (med stor sannolikhet gör det de pga självmordsrisk) och försök i alla fall må bra innan du ger upp.

A de skulle jag kunna göra men är så sjukt skoltrött och kommer inte tycka mer om skolan vid senare år så då kommer jag inte få någon utbildning.
Och jag skulle inte kunna leva men att folk vet att jag vill ta mitt liv. Då kommer t.ex. min bror ska skoja så tänker han kanske nått men så kan han inte säga för att han vill inte såra mig osv osv. You get the point.
Må bra innan? Tror inte de är såhär du menar men när man väl har bestämt sig och gör de. Som när jag åt. Så var jag SÅ JÄVLA glad och lycklig. Man kännde bara hur all press åkte ut ur kroppen och hur alla dåliga saker bara försvann och allt var bra [cry]

Loonitick:

Något du måste inse är att detta gäller alla människor. Ingen kan gå utan att prata med någon i flera veckor och må bra, det är helt normalt. Alla behöver någon. Till och med du. Vad du behöver är en fast relation med någon du kan lita på. Du behöver en kompis, helt enkelt.

Jo fast vet inte om de hjälper. Har typ en kille på skype som jag hjälper att driva en sak och har snackat med han. De funkar typ inte för mig att snacka. Jag snackar typ men han och sen mår man bra i typ 2 veckor sen mår man skit och så snackar man och så går de bara runt och leder ingen vart.

Loonitick:

Jag vet att när man blir deprimerad kan man börja tänka tankar såsom, "vad är meningen egentligen", och "det spelar ingen roll". När man väl har börjat tänka så kan det vara svårt att "komma tillbaka". Depression förändrar en.

Ja [sad] har tänkt så i över 4 år så jag har ju kommer väldigt långt ner 🙁

Loonitick:

Det bästa du kan göra nu är att försöka acceptera att du mår såhär dåligt, men att du faktiskt bara är sjutton ännu. Om du tar ditt liv nu skadar du inte bara ditt sjuttonåriga jag, utan din familj, dina klasskompisar. Ja, till och med dina klasskompisar skulle bry sig, hur ful du än är.

fast man kan ju inte leva för någon annan. Har levt för min familj de senaste 4 åren. Har tänkt på självmord VARJE dag.

Loonitick:

Men framför allt förstör du för ditt framtida jag. Om du tar ditt liv nu kommer ingenting någonsin förändras för dig. Du kommer att dö såhär, och det är inte fint. Det är själviskt.

Men mitt framtida "mig" är ju när jag är runt 30 så tar jag en överdos och dör. För jag kommer inte klara skolan och kommer inte orka med livet.

kindergartner:

Lyssna. Jag har haft samma problem med skolan då jag varit deprimerat i många herrans år, men det viktigaste nu är att du fokuserar på dig själv. Känner du att du inte klarar av gymnasiet just nu kan du ju välja att hoppa av. Du är ung! Du har hela livet på dig att studera.

Fast de suger ju att plugga senare i livet så man får massa skulder. Och hela min familj skulle se mig som en misslyckad ifall jag hoppar av skolan.

kindergartner:

Dina föräldrar vet. Även om de kanske inte tror på dig, att du försökte förgifta dig själv.

Ne de vet inget. Man hittade ju inget på sjukhuset.

kindergartner:

få några vänner. Det är svårt, men du måste försöka mer. Du måste ha vänner.

Men jag har försökt få vänner under hela skolgången. Från första klass. Men inte fått någon. Tror inte jag skulle få några nu.

Blev väldigt mycket text [crazy] Men nu sitter jag och halv gråter för att jag inte pallar att jag är så misslyckad och inte kapabel till något.
De är som när personer har mål i livet. Typ skaffa barn. De känns som mitt mål är att få slut på mitt lidande.
De känns inte som om denna tråden leder någon vart. Ni försöker få mig att må bättre/sök upp någon och snacka med, men jag bara gräver mig djupare och djupar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kindergartner:

Man kanske vill dö men inte vågar?

Har man tillräckligt med vilja, så gör man så att man vågar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kakorochmjölk:

Tänk bara vad min familj och mina syskon skulle tänka om mig.

S3ON:

"hemligt" så att säga..


   
SvaraCitera

Kakorochmjölk:

De känns inte som om denna tråden leder någon vart. Ni försöker få mig att må bättre/sök upp någon och snacka med, men jag bara gräver mig djupare och djupar.

Försök få ett nytt mål. Att inte skada dig själv. Se det som ett nyårslöfte. Depression gör dig blind, du ser ingen mening med någonting. Därför behöver du hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kindergartner:

Att bli utfryst kan vara mobbing.

Ja det var ju därför jag undrade om han blev det.


   
SvaraCitera

isola:

Ja det var ju därför jag undrade om han blev det.

Det nämnde han nog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kindergartner:

Det nämnde han nog.

Nej han nämnde bara att han var ensam.


   
SvaraCitera

isola:

Nej han nämnde bara att han var ensam.

Är man inte utfryst om man är ensam på skolan?


   
SvaraCitera