Aviseringar
Rensa alla

ska bygga en dator som kostar runt 7.200 till 8.200 kr


Ämnesstartare

hej jag har tänkt att bygga en gaming / streaming dator för ca7.800 kr men skulle behöva hjälp att hittar bra delar. 
jag har tänkt att köra på denna build som Giantwaffle använder ( länk till videon på denna build http://www.twitch.tv/giantwaffle/c/3947030 ) delarna han använder är
1. ett skal NZXT. PHANTOM 530.

2. en mother board  ASROCK 207 EXTREME4.

3. ett CPU i5 4670k. han säger också att om man ska använda datorn till streaming så ska man använda en i7 istället gör det stor skillnad det kan kosta upp till (200 dollar) 1.200 kr extra är det värt pengarna.

4. ett video-card GEFORCE GTX 770. 

5. en NZXT power supply  NZXT HALE 82 N series 550W. men jag skulle vilja ha ett kraftigare kort för jag skulle vilja upp gradera datorn efter hand. jag har har tänkt på en 750W eller en 850W  vad tro ni ?

6. minnes kort 1TB WD och en HYPER X 240 GB med 3K SSD.

7. Kingston Black RAM 2 ST 4 GB RAM med 1600gh ( KHX16C9B1BK2/8X ).

8. en CPU cooler NZXT  RESPIRE T20.

för 6 månade sedan kostade denna build ca 7200kr (1200 dollar) .

så vad tror ni, jag undra vad ni tycker det värka som en bra build, men jag har aldrig byggt en dator innan och jag är inte bra på dator dela kom gärna med exempel på andra märken som kanske är lite billigare.


   
Citera

Jag hade byggt något billigare, det där är mycket mer än du behöver.


   
SvaraCitera
Exner

Vad har du tänkt att spela?


   
SvaraCitera

Se vilka spel du kan köra med denna sida,. De ger  också  information om vad som krävs för spel du ej klarar.

http://www.systemrequirementslab.com/cyri


   
SvaraCitera

Exner:
Vad har du tänkt att spela?

Hört att Tetris och Pilstripp är hippt.


   
SvaraCitera

ekan97Kingen: en mother board

ett moderkort

ekan97Kingen: ett CPU

en CPU 

ekan97Kingen: i7 istället

Om du har en streaming publik och tjänar pengar på det så kör på i7. Vill du bara streama för dina vänner så är det inte värt det. Min 5 år gamla i5a klarar av att ströma 720p utan problem.

ekan97Kingen: video-card

grafikkort

ekan97Kingen: men jag skulle vilja ha ett kraftigare kort för jag skulle vilja upp gradera datorn efter hand.

Du kommer inte behöva mer effekt såvida du inte tänker köpa ett till 770 och köra i SLI. Även då tror jag du klarar dig på din 550 då grafikkort inte drar vad de gjorde förut.

ekan97Kingen: minnes kort

Hårddisk 

ekan97Kingen: en CPU cooler NZXT  RESPIRE T20.

Behövs inte om du inte vet vad du pysslar med och därmed inte frågar här.

I det stora hela så kommer den där datorn klara av en hel del. Den håller sig nog i flera år om inte spelgrafik gör världens hopp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack blåbär för all hjälp.

skulle jag kuna få ner priset och i så fall vad skulle jag kunna byta ner till ? mindre grafik kort ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:
Vad har du tänkt att spela?

jag hade tänkt att spela / streama olika FTB paket med högsta kvalitet inställningar, arma III day Z, CS,  .m.m.  

Skulle jag kuna få ner priset lite så hade det varigt till mycket hjälp.


   
SvaraCitera