Aviseringar
Rensa alla

Ska de båda blocken ignorera Sverigedemokraterna?


Ämnesstartare

http://www.dn.se/opinion/signerat/lat-storsta-blocket-regera-1.981856

Som det svenska parlamentariska systemet är konstruerat, är det fullt möjligt för en regering att sitta kvar vid makten även om den saknar en majoritet av riksdagen bakom sig. Kravet är att merparten av ledamöterna inte fäller regeringen i en misstroendeomröstning.

Om alliansen blir större än de rödgröna efter nästa val borde
det vara självklart att Fredrik Reinfeldt fortsätter som statsminister, även om Sverigedemokraterna är tungan på vågen mellan blocken. Om oppositionen på motsvarande sätt får fler röster än de borgerliga är det logiskt att Reinfeldt släpper fram Mona Sahlin – och låter henne utöva makten. Båda blocken avstår därmed medvetet från att blockera varandras regeringar under mandatperioden för att skydda demokratin mot "främlingsfientliga krafter".

Tycker du att det borde bli såhär?


   
Citera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Tycker du att det borde bli såhär?

Jag tror att Piratpartiet kommer och blir vågmästare istället [wink] Så inget problem [cool]


   
SvaraCitera

Så som du beskriver detta, ja det tycker jag.

Fast å andra sidan när Sverigedemokraterna kan bli vågmästare och Alliansen tycker att de inte förstört färdigt så blir det lätt att de tar sig an SD om det röda blocket får majoritet. Hemskt men sant. Det räcker med att jag inte vill ha SD i riksdagen. Reinfeldt har inte varit klar med att inte släppa in SD i alliansen.

Jag tror emellertid att Kd hamnar under 4% vid valet och detta inte kommer att ske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JohnE:

Jag tror emellertid att Kd hamnar under 4% vid valet

sällan, Kd har den mest rösttroende röstkåren av alla partier i landet, när det väl gäller så kommer dom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag lutar också åt att det blir åtta partier i Riksdagen från nästa höst och framåt. Fyra röda och fyra blå. Maud Olofsson kommer att kickas och Centerpartiet tar på sikt rollen som ett blått miljöparti, särskilt med tanke på Miljöpartiets enorma framgångar den senaste tiden.

Sverigedemokraterna kommer fortsätta att utmana Mona Sahlin, det är ingen hemlighet att det är sosserösterna Jimmie Åkesson är ute efter. Det är främst därifrån man har stulit väljare, och med Sahlin som partiledare kommer man fortsätta att blöda till Sverigedemokraterna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

sällan, Kd har den mest rösttroende röstkåren av alla partier i landet, när det väl gäller så kommer dom

Kristdemokrater är dock en utdöende ras skulle jag tro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

6laxari1laxask:

Kristdemokrater är dock en utdöende ras skulle jag tro.

vore väl halvbra men barnfamiljer o frikyrkofjantar kommer alltid finnas. förvisso gjorde kd två dåliga val i rad men kd har en mkt trogen väljarkår. dvs dom röstar konsekvent på sitt parti. inga hoppjärkor, once u go kd you dont go back osv. om du vill kolla döende partier så är väl sossarna det parti som det går åt helvete för


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

konsekvent på sitt parti. inga hoppjärkor, once u go kd you dont go back osv. om du vill kolla döende partier så är väl sossarna det parti som det går åt helvete för

Sossarna har tappat mycket på senare år, hur det blir i framtiden är lite svårt att sia om, beror väldigt mycket på partiledare osv.
Men jag tror ärligt att KD går i graven inom några år. Det behöver inte betyda att dom är borta för alltid, men det är inte allt otroligt att dom trillar under spärren i nästkommande val, lr något val därefter.
Det är även tänkbart att SD kommer försvinna. brukar vara så med populistiska missnöjespartier. Ny demokrati är ett exempel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

6laxari1laxask:

Sossarna har tappat mycket på senare år, hur det blir i framtiden är lite svårt att sia om, beror väldigt mycket på partiledare osv

sossarna har legat under 40% i över 10 år på raken, inte skett sen början av århundradet (då partiet grundades). har tappat ännu mer o kommer troligtvis göra ett sämre val nästa år.

6laxari1laxask:

Men jag tror ärligt att KD går i graven inom några år

somsagt, kd:are har en mkt trogen röstkår, brukar ge ganska mkt när dte väl gäller, underskatta aldrig kd.

6laxari1laxask:

men det är inte allt otroligt att dom trillar under spärren i nästkommande val, lr något val därefter.

går i graven = dör
om dom kommer tillbaka så har dom inte dött. gick inte kd upp sista månaderna 2006 om jag minns rätt?

6laxari1laxask:

Det är även tänkbart att SD kommer försvinna

sd klarar max 1 mandatperiod. extremism o populism har aldrig varit särskilt omtyckt i sverige, kolla bara under andra världskriget då såväl extremvänstern och nazisterna hade marginella röster.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

har tappat ännu mer o kommer troligtvis göra ett sämre val nästa år.

Är troligt.

lacostekrokodilen:

går i graven = dör
om dom kommer tillbaka så har dom inte dött.

haha mja, Jesus dog och kom tillbaka (enligt vissa)

lacostekrokodilen:

extremism o populism har aldrig varit särskilt omtyckt i sverige, kolla bara under andra världskriget då såväl extremvänstern och nazisterna hade marginella röster.

så sant


   
SvaraCitera

Bara för att SD kommer in i riksdagen betyder inte detta att SD blir vågmästare. Det finns ett exempel från en kommun, minns ej vilken, där följande partier bildade ett sammarbete, Just för att stänga ute SD.

Moderaterna, Folkpartiet, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet.

Inget är omöjligt, nästa val kommer bli mycket intressant, tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

6laxari1laxask:

Det är även tänkbart att SD kommer försvinna. brukar vara så med populistiska missnöjespartier.

ALLA partier är populistiska missnöjespartier i början.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hoppas det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

sällan, Kd har den mest rösttroende röstkåren av alla partier i landet, när det väl gäller så kommer dom

Det jobbiga för KD är att döda inte får rösta i allmäna val.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemen:

Det jobbiga för KD är att döda inte får rösta i allmäna val.

sen när dog livets ord och barnfamiljer?


   
SvaraCitera