Aviseringar
Rensa alla

ska en 19 åringe kille få utegångsförbud?


Ncole96:

Oh vänta, du kanske bor i nån av storstäderna, glömde bort dem.. flåt! =P
Det är ju mindre vanligt i bruksställen att man bor med sina föräldrar efter 18.
Det råder inte om bostadsbrist.

du har ju noll koll.


   
SvaraCitera

urgh:

du har ju noll koll.

Man stämplar i den ort jag bor i.
Man skriver in sig på arbetsförmedlingen om det är så att man inte har inkomst. Vad yrar du om? Det finns fler städer i Sverige än de med bostadsbrist och jobbrist.
Det finns folk i min ålder (16) som skaffar sig egna lägenheter under studietiden också, små studentbostäder för en billig peng. Föräldrafritt.

Blivande_japan:

hörru vännen, ni kanske inte lär er så mycket matte i
skolan längre, men de flesta bor hemma under gymnasiet, och många är
just 19 när de tar studenten. vilket i sin tur betyder att de faktiskt
bott hemma när de varit 19. Gissningsvis kommer du också göra det om du
fyller under första halvan av året.

Japanen, du kanske inte vet av när vad saker handlar om? Inget om matte gäller för problemet för TS.
Flytta om det är besvärligt hemma. TS är 19 år.
Inge gnäll nu. Lös problemet. Stämpla, hitta lägenhet, flytta.

Gissningsvis ser man till att skaffa jobb innan avslutet så man har säkrad bostad och fast inkomst till studenten.
Planera i tid.


   
SvaraCitera

Bor man hemma hos mamma och pappa kan dom naturligtvis sätta upp regler hemma.


   
SvaraCitera

Bor man med päronen, sätts det antagligen upp regler. Men då du är 19, har de inte rätt att hålla dig hemma. 


   
SvaraCitera

Ncole96: Man skriver in sig på arbetsförmedlingen om det är så att man inte har inkomst. Vad yrar du om?

Ja, för så fort man skriver in sig på AF så får man jobb.

Ncole96:
Det finns folk i min ålder (16) som skaffar sig egna lägenheter under
studietiden också, små studentbostäder för en billig peng

För att få studentbostäder måste man vara student.

Ncole96: Det finns fler städer i Sverige än de med bostadsbrist och jobbrist.

Är du ett troll eller bara dum i huvudet?


   
SvaraCitera

Jag hade nog inte gått med på utegångsförbud när jag var 19.


   
SvaraCitera

mamma å pappa bästämmer


   
SvaraCitera

Ncole96:

Oh vänta, du kanske bor i nån av storstäderna, glömde bort dem.. flåt! =P
Det är ju mindre vanligt i bruksställen att man bor med sina föräldrar efter 18.
Det råder inte om bostadsbrist.

lol. för alla artonåringar har råd att sköta skolan + betala hyran och egna räkningar och mat. det är det magiska med att bli myndig. 


   
SvaraCitera

tycker för övrigt inte det är oskäligt att ens föräldrar sätter upp regler och påföljder för en om man gör nåt skitdumt, även om man är över 18. bor man hemma och blir försörjd av andra får man anpassa sig lite, kan jag tycka 🙂


   
SvaraCitera

Ncole96: Det finns folk i min ålder (16) som skaffar sig egna lägenheter under studietiden också, små studentbostäder för en billig peng

vem betalar dessa då? :))))))))))))))))))))))))) över 9 fall av 10 är det mamma och pappa då de har försörjningsplikt tills barnen är 18 eller gått ut gymnasiet


   
SvaraCitera

Bor du hemma får du följa de regler de sätter upp, är inte svårare än så. 


   
SvaraCitera

Jag har en känsla av att du inte valde dina päron och indirekt deras värderingar. Men som elverpigen säger så verkar de vara lite reko ändå. Då du bjuds på en hel jävla del därhemma. Råder dig till att fråga ut dem om det här "missförståndet".


   
SvaraCitera

Du måste såklart följa deras regler i deras hem, men de kan ju inte hålla dig inomhus.
Handlar det om att de tycker att du stör på kvällar och nätter när du går in och ut kan jag förstå dem. När jag var runt 18 bodde jag ett tag hos folk som inte ville ha spring på kvällar och nätter då de vaknade av det och kände sig stressade av att någon gick runt i huset på natten, så hade jag ingen annanstans att sova fick jag ju lov att stanna inne. 


   
SvaraCitera

Ganon:

Ja, för så fort man skriver in sig på AF så får man jobb.

För att få studentbostäder måste man vara student.

Är du ett troll eller bara dum i huvudet?

Vem sa något om jobb?
Det finns socialbidrag som folk brukar gå på tills de får ett jobb.
Du får hjälp med bostad från arbetsförmedlingen. Det betalar allt, hyra, bredband, telefon, så att du kan få ett jobb. Dock är den summa från arbetsförmedlingen ganska låg, typ 7-8tkr.
Sedan kan du även söka bostadsbidrag, vilket blir lite till.
Dum i huvet är jag ibland!

elverpigen:

vem betalar dessa då? :))))))))))))))))))))))))) över 9 fall av 10 är det mamma och pappa då de har försörjningsplikt tills barnen är 18 eller gått ut gymnasiet

Mellan 15-18 år betalar csn ca 2tkr utöver hyrorna+bredband,telefon.
Dock har de ett tak på 3tkr på hyra.
Försörjningsplikt har dem, men du frågade vem som betalar hyran mellan 15-18 om du har studentlya. Det är CSN, det är ett bidragstillägg som du får av dem. Inget du betalar tillbaka.


   
SvaraCitera

Ncole96: Mellan 15-18 år betalar csn ca 2tkr utöver hyrorna+bredband,telefon.
Dock har de ett tak på 3tkr på hyra.
Försörjningsplikt har dem, men du frågade vem som betalar hyran mellan 15-18 om du har studentlya. Det är CSN, det är ett bidragstillägg som du får av dem. Inget du betalar tillbaka.

haha. nej. det kan ev fungera i vissa speciella fall, dock är min bestämda erfarenhet att bor man i egen lgh som gymnasiestudent gör man det antingen pga flyttat till gymnasieskolan, då kan man få inackorderingstillägg av sin gamla kommun/skola men så står familjen för resten, eller så kan man inte bo hemma av andra skäl som socialförvaltningen bestämt, då får man hjälp av dem ekonomiskt med pengarna som fattas efter studiebidrag och underhållsstöd.


   
SvaraCitera