Aviseringar
Rensa alla

ska flytta tar gärna emot tips o råd


kan du språket? införstådd med kulturella skillnader? kommer du ha en fast inkomst? har du något som helst kapital att rulla med? osv


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

S3ON:

Ledsen

fast ah med aningens mindre regn kanske


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

Chibibbi:
kan du språket? införstådd med kulturella skillnader? kommer du ha en fast inkomst? har du något som helst kapital att rulla med? osv

wöjjjjujuj.
jag kan grunderna i brasiliansk portugisiska men är långt ifrån att kunna prata flytande men har skickat efter en såndär språkkurs som kan hjälpa mig lite sen har jag min väninna plus en kompis i Rio som kan hjälpa mig o det mesta kommer la komma när jag väl är där enligt andras erfarenheter

eu não falo portuguese perfeito
eller nåt sånt mmmm

kulturella skillnader ah är rätt hajj på brasilien

fast inkomst - något jag ska försöka fixa pga annars tror jag inte kmr leva o trivas

kapital att rulla med - 0 kronor, men kommer sälja allt jag äger pga måste pga ingen plats fört


   
SvaraCitera
Åtta

Som turist är du berättigad att vistas i Brasilien under 90 dagar. Det är ganska enkelt att förlänga tiden genom att åka ut ur landet under en kort period och sen tillbaka in i igen. Ett alternativ är att betala en mindre summa för att få visumet förlängt.

Brasilien har generösa uppehållsregler för den som t.ex har en flick – eller pojkvän och som är medborgare i landet och kan intyga förhållandets ”giltighet”. Du kan ha rätt att stanna i landet i 2 år på dessa premisser.

Är du gift med en brasiliansk medborgare har du rätt till både permanent uppehållstillstånd och till att söka arbete.

Vill du arbeta i Brasilien och inte är gift med en brasiliansk medborgare krävs ett arbetsvisum. Arbetsvisum kan t.ex utfärdas av Brasilianska ambassaden i Stockholm eller på plats i landet. Det är endast vissa jobbkategorier som gäller för att kunna erhålla ett brasilianskt arbetsvisum. Tumregeln är att din kompetens är något som Brasilien anser sig behöva. Några exempel är om du är tillfälligt anställd som konsult av brasilianska staten eller har någon form av ingenjörskompetens. Då kan det vara ganska enkelt att få tillstånd att arbeta i landet. Även andra kompetenser som t.ex sjömanskap och lärare i främmande språk brukar godkännas. Är du praktikant eller volontär så har du möjlighet att få ett tillfälligt arbetstillstånd.

Ett tredje sätt att få tillstånd att arbeta i Brasilien är att direkt ta kontakt med ett etablerat företag som har verksamhet i landet. Det kan handla om ett svenskt eller internationellt företag, huvudsaken är att det är etablerat i landet. Ifall företaget skulle vara intresserad av att anställa dig så kan de sköta processen med arbetsvisum åt dig.

Du kan även få ett arbetstillstånd genom att sätta upp ett eget företag i Brasilien. För att få näringstillstånd krävs det att du investerar minst 50 000 dollar i företaget. Det finns en rad olika agenturer som kan hjälpa dig med detta på plats eller från Sverige.


   
SvaraCitera

Vad roligt, stort lycka till!

Har inga tips, vet ej så mycket om att bo i Brasilien. Bara om att bo utomlands. Allt jag kan säga om det är: hemlängtan suger, men försök att njuta så mycket du kan!


   
SvaraCitera