Aviseringar
Rensa alla

Ska flytta till Uganda, Afrika.


Ämnesstartare

Ja! Nu är det så att i somras meddelade mina föräldrar att det skulle bli en flytt till Kampala, Uganda.

Det kom som en stor chock till att börja med. Jag kunde verkligen inte tänka mig det. Allt man skulle missa här i Sverige. Men nu efter ett tag så har jag börjat se det på ett helt annat sätt, och börjat se det som en stor förmån att faktiskt få flytta till Afrika! Det man bara sett på tv typ. Men iallafall. Det ska bli otroligt spännande och skönt att slippa allt det "vanliga" svenska. Bara komma ifrån allt och komma till en helt annan kultur! Och jag tror verkligen att det här kan göra mig gott!

Det skulle bara vara kul att veta om någon av er har någon erfarenhet av att vara där? Hur var det? Skulle vara kul att veta ungefär hur det är och så eftersom man ska dit några år.
Jag har läst lite på forumet förut och det verkar bara vara positivt!

Mvh


   
Citera

hade tyckt det var hysteriskt roligt ifall jag fått samma möjlighet iaf.


   
SvaraCitera

nellnellnell:

Jaså? Varför?

Gå lite mer OT då, moderator.

Jag hade tyckt att det hade varit fett spännande, faktiskt. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av det.


   
SvaraCitera

Uganda har väl en booming ekonomi va? Dom hade innan finanskrisen iaf


   
SvaraCitera

du kommer ej bo med lokalbefolkning, betvivlar jag iaf.


   
SvaraCitera

Grotesco:

Det skulle bara vara kul att veta om någon av er har någon erfarenhet av att vara där?

Jag har ingen personlig erfarenhet av just Uganda, men jag vet att i Afrika i övrigt så finns det två sidor. Den ena sidan upplever man allt som otroligt billigt (vilket det också är med svenska mått mätt) men nerköpet är att mycket är i väldigt dåligt skick. Det säljs varor som är giftiga och som både EU och svenska staten totalförbjudit. Den andra sidan är det gamla kolonialtänkandet som lever kvar i marknadsekonomisk form. De rika som lever i sjukt flotta hus med tight säkerhet och med massor av lyx och överflöd på folkets bekostnad. Det finns ju såklart mellanting men allt kommer med sina goda och sina dåliga sidor, sidor som är väldigt uppenbara i Afrika.


   
SvaraCitera

Uganda har, i nuläget en rätt kass ekonomi. Beroende av andra länder och så vidare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kosjka:

hade tyckt det var hysteriskt roligt ifall jag fått samma möjlighet iaf.

Jo, självklart tycker jag ju det! 🙂 Men det finns ju olika sidor på det. Men jo det ska bli väldigt spännande!


   
SvaraCitera

Har faktiskt en kompis som bodde i Nigeria i ca 2 år. Dom bodde på en "camp" som det kallas. Dvs ett bostads område där alla familjer som hade någon anställd på företagen (i det här fallet ABB) bodde. Det var ett inhägnat område med beväpnade vakter. Han hade det ganska bra, men förvänta dig inte att det är snabbt internet:P


   
SvaraCitera

Hälsa lejonen!


   
SvaraCitera
B3ll4

oj shit! men jag vet iallafall en sak, hyr aldrig moped där. det läste jag i ett sånt där häfte man får när man ska utomlands.


   
SvaraCitera