Aviseringar
Rensa alla

Ska försöka fixa en ADD/ADHD diagnos


FR1H3T
Ämnesstartare

Jag har alltid haft problem med läxor och dylikt som man har ett ultimatum på, ångest och oro mm... Har bra betyg, A & B på det flesta, främst för att jag har motivationen, men det som ska ta 1 timme rent allmänt eller för andra, kan ta hela dagen för mig. Fastnar för andra saker, surfar på olika sidor som jag egentligen inte bryr mig ett skit om, läser om inbördeskriget i Syrien mm... På skoldagar så har jag 0min kvar till sociala saker och fritid, och det slutar ändå med att jag stannar uppe till 12, 1 och skriver klart läxor. Det är liksom så det är: 10 minuter effektivt arbete, 50 min hyper-aktiv surfande. Jag hakar upp mig på andra saker. Jag vet inte om det här är tecken på ADHD eller ADD, kan bara säga att jag är inte pantad som de killarna med de röda, blossiga ansikterna på skolgården som jag tänker på när ordet ADHD sägs.

Så för några dagar sen så svalde jag en Concertatablett som jag fick av min kompis för skojs skull. For hem och skrev ett timtals långt arbete i sträck! Helt underbart, fantastiskt! Bästa jag sett i hela mitt liv. En mirakeltablett. Avslutade mitt arbete och for till fritidsgården; livet!

Nu är jag helt fastbesluten till att skaffa mig en diagnos så jag kan få Concerta utskrivet. Ska gå till sjuksköterskan om prata om mina bekymmer med henne och manipulera henne till att ordna ett samtal med någon psykiatriker. Men det finns vissa problem. Det ena som jag sa: jag är inte pantad som de killarna med de röda, blossiga ansikterna på skolgården som jag tänker på när ordet ADHD sägs, så jag vet inte om jag bör leka pantad eller inte på de eventuella intervjuerna som kanske kommer. För det andra, eventuella samtal med mina föräldrar är en big no-no. De är invandrare och tror inte att deras gullunge kan ha någon som helllllsssssst diagnos. De kan inte heller bra svenska.

Är lite speedad just nu så vet inte vad för okonstrukterat dynga jag skriver men jag kan jag få höra era tankar på detta? Satans Sverige! Concerta borde säljas över disken på ICA.


   
Citera
FR1H3T
Ämnesstartare

EDIT: För er som har dem här bokstavsdiagnoserna: Hur länge tog det tills ni fick dem?


   
SvaraCitera

Min syrra har adhd och hon fick diagnosen när hon var ca 10 år. Hon har inte haft det lätt i skolan, svårt att lära sig saker, konsertera sig och svårt att läsa osv nu är hon 22 år och bara för att hon har adhd så har hon svårt att få ett jobb som hon vill jobba med. Just nu har hon jobb och kille och lägenhet men vissa med adhd får ett helvete när det blir äldre som min syrra men fattar om du vill kolla upp om du har adhd, jag själv har märkt av lite som min syrra har så har tänkt efter lite om jag kanske också har adhd för det är ärfligt. 


   
SvaraCitera
FR1H3T
Ämnesstartare

Någon annan? Vet nån om ADHD har någon inverkan på framtida yrken?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Känns inte schysst mot varken samhället eller dig själv att göra det om du inte är det på riktigt. 

Vet inte hur gammal du är men om du är under 18 så kommer dina föräldrar bli informerade om det och tolk kommer förmodligen bli tillgänglig om de inte förstår.


   
SvaraCitera
time
 time

En ADHD-utredning tar lång tid och en diagnos är ingenting du kan "manipulera" dig till. Som Kryptonian sa så kommer dina föräldrar bli informerade om du är minderårig. När du är 18 får du förstås försöka be om en utredning helt på egen hand, men det är fortfarande inte schysst mot de som faktiskt lider av ADHD på riktigt att låtsas bara för att medicinen lockar.

Concerta är dessutom ingenting man tar hela livet. Att ta en medicin utan att ha diagnosen den ska behandla kan vara skadligt.


   
SvaraCitera

Om jag minns rätt så är det inte alla med ADHD som använder mediciner, så fast du sku få en diagnos så är det inte säkert att du får recept till concerta.


   
SvaraCitera
Exner

Vad är du egentligen ute efter? Att få hjälp med problemen som du faktiskt har, eller att mygla till dig medicin?


   
SvaraCitera
Exner

FR1H3T:
Jag har alltid haft problem med läxor och dylikt som man har ett ultimatum på, ångest och oro mm... Har bra betyg, A & B på det flesta, främst för att jag har motivationen, men det som ska ta 1 timme rent allmänt eller för andra, kan ta hela dagen för mig. Fastnar för andra saker, surfar på olika sidor som jag egentligen inte bryr mig ett skit om, läser om inbördeskriget i Syrien mm...

Hur vet du att det ska ta en timme?


   
SvaraCitera

Exner: Vad är du egentligen ute efter? Att få hjälp med problemen som du faktiskt har, eller att mygla till dig medicin?

det ena utesluter ju inte det andra. hen kanske har så dåligt tålamod pga ADHD att hen inte orkar den vanliga långsamma processen att få rätt diagnos och lämplig medicinering. vet att det är så jag funkar. däremot är det ju inte så ändamålsenligt att försöka manipulera sig till någonting om det är den första kontakten man har med en läkare eller psykvården över huvud taget och inte alls har någon koll på hur manövern ska gå till.

(du får guldstjärna som använde ordet 'mygla')

ts: vad är din ålder?


   
SvaraCitera

misstänker att jag 'har' add men kan inte utredas pga komplicerad barndom. concerta känns dock inte så lockande.


   
SvaraCitera

fan va hård ton/ passivt aggressiv alla är emot ts, fett bra tålamod, jag hade flippat.


   
SvaraCitera
Exner

Komplext system:
fan va hård ton/ passivt aggressiv alla är emot ts, fett bra tålamod, jag hade flippat.

Hade han frågat efter "hur får jag tag i concerta", så hade det varit mer ok. Nu vill han ta upp plats inom den redan resursträngda barnpsykiatrin för att bluffa till sig utredning och psykiatrikertid, när det istället kunde gått till någon med uppriktiga behov.


   
SvaraCitera

Exner:

Hade han frågat efter "hur får jag tag i concerta", så hade det varit mer ok. Nu vill han ta upp plats inom den redan resursträngda barnpsykiatrin för att bluffa till sig utredning och psykiatrikertid, när det istället kunde gått till någon med uppriktiga behov.

Det räcker med att en säger det och det kan sägas med bättre ordval och formulering


   
SvaraCitera