Aviseringar
Rensa alla

Ska formatera, hur räddar jag bilderna?


Ämnesstartare

Mina andra datorn har blivit helt fucked up och behöver formateras. Nu är det så att internet har slutat fungera, den känner inte igen USB eller någon skiva när man stoppar in.

Problemet är att jag har rätt många bilder som jag skulle vilja rädda, vet någon hur man kan fixa detta?


   
Citera
Ämnesstartare

spara dom på en extern hårddisk [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Illyren:

den känner inte igen USB

jaha, jag läste inte tillräckligt noga [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lättaste borde ju vara att typ ladda ner Ubuntu LiveCD - starta på den och sedan kopiera filerna.
BIOS kanske kan hitta skivan även om det inte funkar i Windows...?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan ta ur hårddisken, stoppa in den i en annan dator, föra över grejerna till den datorn, tillbaka med hårddisken i den första datorn, formatera den, ur med hårddisken igen och stoppa tillbaka i den andra datorn, för tillbaka filerna, och till sist tillbaka till den ursprungliga datorn. Jag var tvungen att göra så när jag skulle forma min[n]


   
SvaraCitera

eller bara så lägger du över de på skivor.
done


   
SvaraCitera

jaha oj, känner inte av skiva
jag tror jag måste skaffa glasögon


   
SvaraCitera

Boota med liveCD borde vara det enklaste, förutsatt att det fungerar. Annars får du väl ta ut hårddisken, som nämnts tidigare. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Lättaste borde ju vara att typ ladda ner Ubuntu LiveCD - starta på den och sedan kopiera filerna.
BIOS kanske kan hitta skivan även om det inte funkar i Windows...?

internet funkar inte

Screubs:

Boota med liveCD borde vara det enklaste, förutsatt att det fungerar. Annars får du väl ta ut hårddisken, som nämnts tidigare. 🙂

nu var det så att jag testade ta ut HD och sätta in den i den andra datorn. Dock så fanns det endast en typ av sladd som passade och jag kunde inte hitta den där stora sladden som sitter i mitten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Illyren:

nu var det så att jag testade ta ut HD och sätta in den i den andra datorn.

Grattis. Du har härmed fört över viruset eller vad det är som fuckar upp din dator till den andra datorn.

Illyren:

Dock så fanns det endast en typ av sladd som passade och jag kunde inte hitta den där stora sladden som sitter i mitten.

Är det IDE (stor avlång kontakt) eller SATA(liten kontakt)? Du kan ju alltid sno cd-romens kontakt och sätta in den i hårddisken om du inte hittade någon ledig i den andra datorn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

attis. Du har härmed fört över viruset eller vad det är som fuckar upp din dator till den andra datorn.

hur ska jag annars fixa det?

sikkos:

Är det IDE (stor avlång kontakt) eller SATA(liten kontakt)? Du kan ju alltid sno cd-romens kontakt och sätta in den i hårddisken om du inte hittade någon ledig i den andra datorn.

det är en sån till höger som fattas i min nya dator som jag inte kan koppla. Dock så finns det massor av sådana till höger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Illyren:

det är en sån till höger som fattas

Illyren:

Dock så finns det massor av sådana till höger.

?[crazy]

Illyren:

hur ska jag annars fixa det?

Testat göra systemåterställning eller starta i felsäkert läge?
Det är alltid det första steget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

?

menade att jag inte hittar någon sån till vänster (stora avlånga) men att det finns massor av såna små till höger.

sikkos:

Testat göra systemåterställning eller starta i felsäkert läge?
Det är alltid det första steget

Redan gjort. Står bara att systemåterställningen inte kunde genomföras när jag försöker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Illyren:

menade att jag inte hittar någon sån till vänster (stora avlånga) men att det finns massor av såna små till höger.

Inte ens till din CD-rom i den datorn?

Finns det sådana kontakter på ditt moderkort (avlånga)? Om det gör det kan du ju plocka de sladdarna från datorn som fuckar sig och sätta in de på ditt moderkort på den andra datorn.


   
SvaraCitera
Åtta

Ladda ned en livecd av valfri Linux-distribution med någon annan dator, stoppa i skivan och starta om din dator. Troligtvis kommer BIOS att kunna boota från skivan, och sedan kan du helt enkelt föra över de filer du vill till en extern hårddisk eller dylikt. Du kanske måste installera ntfs-3g för att få tillgång till Windows-partitionen, men det är enkelt ordnat.

sudo apt-get install ntfs-3g

   
SvaraCitera