Aviseringar
Rensa alla

ska göra risotto


Ämnesstartare

mm gott


   
Citera
Ämnesetiketter

useless


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[crazy]


   
SvaraCitera

tycker inte de


   
SvaraCitera

Aldrig ätit


   
SvaraCitera
time
 time

Äkta risotto ska ju vara krämig och absolut inte torr, hur gör man den krämig på veganskt vis?

(tänker eftersom krämigheten delvis kommer från t ex matlagningsgrädde och sådana saker)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Äkta risotto ska ju vara krämig och absolut inte torr, hur gör man den krämig på veganskt vis?

timeisrunningout:

(tänker eftersom krämigheten delvis kommer från t ex matlagningsgrädde och sådana saker)

nej det gör den inte alls, krämigheten kommer av att man häller i vätska i flera omgånger + att det ska vara arborioris. vätskan ska bestå av en bra buljong + ev. vin, i mitt fall veganskt matlagningsvin. :- )


   
SvaraCitera
time
 time

internet:

krämigheten kommer av att man häller i vätska i flera omgånger + att det ska vara arborioris.

Då är det bara jag som lagar risotto på ett knasigt sätt [blush] Tack för att du upplyste mig, o store internet. Hur smakar veganskt matlagningsvin? Finns det andra veganska alkoholdrycker också? Kan ingenting om veganism. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Hur smakar veganskt matlagningsvin? Finns det andra veganska alkoholdrycker också? Kan ingenting om veganism.

det smakade skit, jag smakade precis. [crazy]

veganskt vin är allt vin som inte filtrerats genom animaliska ingredienser, vilket vin ofta gör. det kan vara ofiltrerat (enligt mig bäst) eller kemiskt renat vin (ofta billiga sorter). jag använde matlagningsvin idag eftersom systembolaget är stängt på söndagar.

typ all tysk öl är vegansk, medan den flesta brittiska inte är det. svensk öl brukar vara bryggd efter tysk tradition, men vi har inte lagstiftat att ölen måste vara vegansk (som i tyskland). tjeckisk öl är också ofta vegansk.

den mesta brittiska öl/cider som är vegansk står det utskrivet på flaskan eftersom det finns många veganer i storbritannien.

och om man vill ha grädde i sin risotto finns alltid sojagrädde (alpro/provamel [alpros ekologiska serie]). [smile]


   
SvaraCitera

hur smakar det


   
SvaraCitera