Forumet - Ska jag bli gymnasie- eller grundskolelärare?

Ska jag bli gymnasie- eller grundskolelärare?

2462 1 61

Alltså jag vet att det här är svårt för er att svara på eftersom många inte känner mig sådär superbra, men många av er gör det, och jag kan inte välja. Ansökningen öppnade idag och jag sitter och river mig själv i håret för att jag inte vet vad jag ska välja! Jag vet att jag vill bli lärare men jag kan inte bestämma mig för nivån. Grundskolan eller gymnasiet liksom? (Nej, högstadiet är inte ett alternativ för mig)

På gymnasiet vill jag undervisa i historia, religion, engelska eller svenska, och i grundskolan skulle jag vilja vara klasslärare ba'. Jag har tidigare vikarierat i lågstadiet och det var ju underbart men gymnasiet kanske skulle vara mer stimulerande?

Hjälp mig välja innan jag får en hjärtattack, tack. Obs motivera gärna era svar lite kortfattat.

Senast ändrad 17 Mar 2014, 20:36 av time

Spana också in:

Du borde känna efter vad du innerst inne känner dig mest dragen till och lita på vad din instinkt säger, den brukar leda en rätt. kanske kände du dig dragen till någon av dem från början, innan du började analysera saken? första tanken är ofta bästa tanken. när man har lyssnat till instinkten så kan man börja tänka praktiskt. 

Tycker absolut personligen gymnasielärare. Kan inte tänka mig något tråkigare än att behöva läsa igenom 30 stycken kassa berättelser som en 4a gjort om vad han gjorde på sommarlovet. Inte heller mycket kunskap man själv behöver ha för att kunna fungera som grundskolelärare. Jag menar lära ut hur bokstäver ser ut, att verb är något man gör och att 5 x 5 är 25 kan väl knappast vara särskilt roligt. Gymnasielärare däremot, då är du ju verkligen expert på respektive område och då handlar det snarare om att läsa igenom fördjupade genomtänkta arbeten från elever om exempelvis religionens påverkan på människor,. Mycket roligare och framförallt, som du säger, mycket mer stimulerande! 


Anura:
vi var lugna :p
I ettan (då jag faktiskt hade en klass och inte lektioner med random folk som jag har nu) var vi absolut inte lugna, och de av dem som valde samma ämnen som mig i tvåan är fortfarande inte lugna. Givet att läraren ger spelrummet.  
Genom hela min gymnasietid har varenda lekion sett annorlunda ut in terms of beteende pga läraren. Vissa lärare vet hur man gör liksom. Men det är klart, genomlugna klasser finns nog också. 



Patrick:
Jaha?
Jag hoppas att du undervisar i religionskritik också. Plus att du lär ut som andra livsåskådningar är bara religiösa sådana. Om du vågar, alltså.
EDIT:Välja gymnasiet. Mer frihet, bättre miljö, lugnare elever
Religionskritik är inte ett ämne men naturligtvis kommer jag som lärare inte lära ut att kristendom är det enda rätta, nej. 

NiklasW: Kan inte tänka mig något tråkigare än att behöva läsa igenom 30 stycken kassa berättelser som en 4a gjort om vad han gjorde på sommarlovet.
Jag tycker det är awesome Hjärta Jag älskar barns sätt att tänka och formulera sig. Jag har praktiserat några veckor på dagis, jätteroligt var det, och jag har vickat i lågstadieskolorna här i stan och haft jätteroligt. Jag älskar ungar men det ligger väl mer prestige i ett yrke som gymnasielärare och jag har inte riktigt kunnat skaka av mig min... ähum... klassbakgrund tillräckligt mycket för att ignorera fånigheter som yrkesprestige. Jaha, varsågod, lite gratis psykoanalys av mig för dig här, men ja.

NiklasW: Inte heller mycket kunskap man själv behöver ha för att kunna fungera som grundskolelärare. Jag menar lära ut hur bokstäver ser ut, att verb är något man gör och att 5 x 5 är 25 kan väl knappast vara särskilt roligt.
Jag förstår hur du menar men det låter lite dumt, som att det inte är lika "svårt" att vara lärare för yngre barn. Jag skulle säga att det är exakt lika svårt (om inte svårare), men ja, en lär ut (ett uttryck jag egentligen inte gillar, lärare ska inte förmedla kunskap) olika saker. Pedagogiken är ju fortfarande densamma och i yngre åldrar är det kanske viktigare att en pratar om värdegrunder och andra sociala aspekter. Menar bara att lärare för yngre barn inte bara arbetar med verb, gångertabeller och siffror, i så fall hade inte utbildningen varit 4 år..
time:
Jag tycker det är awesome Hjärta Jag älskar barns sätt att tänka och formulera sig. Jag har praktiserat några veckor på dagis, jätteroligt var det, och jag har vickat i lågstadieskolorna här i stan och haft jätteroligt. Jag älskar ungar men det ligger väl mer prestige i ett yrke som gymnasielärare och jag har inte riktigt kunnat skaka av mig min... ähum... klassbakgrund tillräckligt mycket för att ignorera fånigheter som yrkesprestige. Jaha, varsågod, lite gratis psykoanalys av mig för dig här, men ja.
Tack för personanalysen. Men tror du inte man tröttnar i längden på att läsa texter från 10-åringar och typ lära ut grundläggande saker som vad ordklasser är för något? Till ungar som kanske dessutom mest beter sig som as på dina lektioner. Jämfört med ifall man är gymnasielärare som istället verkligen handlar om att använda sin expertis till att lära ut till ungdomar som ändå kan förstå och själva komma med texter som kan vara givande för dig... Och är det inte så, kanske har fel, att man som utbildad gymnasielärare fortfarande kan arbeta med yngre barn, men inte tvärt om?