Aviseringar
Rensa alla

Ska jag bli gymnasie- eller grundskolelärare?


time
 time
Ämnesstartare

Alltså jag vet att det här är svårt för er att svara på eftersom många inte känner mig sådär superbra, men många av er gör det, och jag kan inte välja. Ansökningen öppnade idag och jag sitter och river mig själv i håret för att jag inte vet vad jag ska välja! Jag vet att jag vill bli lärare men jag kan inte bestämma mig för nivån. Grundskolan eller gymnasiet liksom? (Nej, högstadiet är inte ett alternativ för mig)

På gymnasiet vill jag undervisa i historia, religion, engelska eller svenska, och i grundskolan skulle jag vilja vara klasslärare ba'. Jag har tidigare vikarierat i lågstadiet och det var ju underbart men gymnasiet kanske skulle vara mer stimulerande?

Hjälp mig välja innan jag får en hjärtattack, tack. Obs motivera gärna era svar lite kortfattat.


   
Citera

Professor i genuspedagogik! Där har vi det! 


   
SvaraCitera

Men varför vill du inte bli högstadielärare? 


   
SvaraCitera

gymnasiet verkar roligare 


   
SvaraCitera

GRUND! 


   
SvaraCitera
mynona

Du borde känna efter vad du innerst inne känner dig mest dragen till och lita på vad din instinkt säger, den brukar leda en rätt. kanske kände du dig dragen till någon av dem från början, innan du började analysera saken? första tanken är ofta bästa tanken. när man har lyssnat till instinkten så kan man börja tänka praktiskt. 


   
SvaraCitera

time: Gymnasialnivå

Hjärta 

Tror det skulle passa dig bra Tumme upp jag skulle iaf vilja vara med på dina lektioner Rodnar Speciellt religion och historia. Engelska och svenska lektionerna också förresten, är helt säker på att du skulle välja bra böcker och inte skitiga som mina lärare gör nuförtiden (mmm, Selma Lagerlöf är inte min grej)


   
SvaraCitera

grundskola 4-6. men hade hellre svarat högstadiet. forma ungjävlarna när de är mottagliga och intresserade (relativt sett), det behöver de.


   
SvaraCitera

gymnasiet ger dig mer möjligheter också tycker jag, du har större frihet i att "välja" dina elever(utifrån program that is) 


   
SvaraCitera

Tycker absolut personligen gymnasielärare. Kan inte tänka mig något tråkigare än att behöva läsa igenom 30 stycken kassa berättelser som en 4a gjort om vad han gjorde på sommarlovet. Inte heller mycket kunskap man själv behöver ha för att kunna fungera som grundskolelärare. Jag menar lära ut hur bokstäver ser ut, att verb är något man gör och att 5 x 5 är 25 kan väl knappast vara särskilt roligt. Gymnasielärare däremot, då är du ju verkligen expert på respektive område och då handlar det snarare om att läsa igenom fördjupade genomtänkta arbeten från elever om exempelvis religionens påverkan på människor,. Mycket roligare och framförallt, som du säger, mycket mer stimulerande! 


   
SvaraCitera

time: religion

Jaha?
Jag hoppas att du undervisar i religionskritik också. Plus att du lär ut som andra livsåskådningar är bara religiösa sådana. Om du vågar, alltså.

EDIT:Välja gymnasiet. Mer frihet, bättre miljö, lugnare elever


   
SvaraCitera

Patrick: lugnare elever

hahaha, du skojar? har sett 11åringar som har varit mycket lugnare.  
Men det beror helt på läraren enligt mig. Elever kan vara lugna oavsett ålder. 


   
SvaraCitera

gymnasie, ger mer utav det. mer fritid som patrick nämnde.


   
SvaraCitera

shatter:

hahaha, du skojar? har sett 11åringar som har varit mycket lugnare.  
Men det beror helt på läraren enligt mig. Elever kan vara lugna oavsett ålder. 

vi var lugna :p


   
SvaraCitera

time: Grundskolan åk 4-6

ungarna kommer älska diiiiiiig

fast aa gymnasieelever också, på andra vis kommer de sitta i andra tankar på lektionstid liksom.. no offence 


   
SvaraCitera