Aviseringar
Rensa alla

Ska jag dölja mina skärsår eller inte?


Ämnesstartare

Hej, jag är en tjej på 14 år och när jag var 9-10 år så började jag kränka mig själv. Jag sa "f*n vad ful jag är"
"usch" och sånt och det håller jag fortfarande på med. När jag var ca 11 år så började jag skära mig med en sax och när jag var 13 så började jag med rakblad så nu har jag hela underarmen full med ärr. Mina föräldrar vet inget om detta, den ända som vet är min kompis men hon skiter i det. Och hon är ändå min bästis. Men tycker ni jag ska dölja mina skärsår? Jag skiter i vad alla andra tycker men jag vill bara inte att mamma och pappa ska se! Mamma har sett mina skärsår men hon såg inte riktig vad för sår så jag säger att det är min kanin som har rivigt mig! Vad ska jag göra ? 


   
Citera

Skär du dig fortfarande? Då tycker jag att du ska berätta, det är ett steg närmare bättring, även om det gör det värre


   
SvaraCitera

Prata ut med någon kunnig om problemen kvarstår. Annars så är att säga sanningen ett bra tips, känns förmodligen skönare efteråt också. 


   
SvaraCitera

Ärren bevisar bara att man har haft det jobbigt , och man går vidare med livet , samt dina ärr. Bättre o vara öppen är stängd. 


   
SvaraCitera

Tycker du ska visa dom så du kan få hjälp med detta. Självskadebeteende är inte alltid något man kan ta sig ifrån på egen hand så om du visar det flr dinna föräldrar så kan dom hjälpa dig. Bättre att vara öppen och ärlig än att bära runt på det som tynger ner dig själv Tumme upp


   
SvaraCitera

dina föräldrar lär få ett utbrott när de upptäcker dem, och det kan vara värt att undvika, men å andra sidan kommer de oundvikligen att upptäcka dem någon gång även om du försöker dölja dina ärr. jag skulle vara ärlig och berätta för att på så sätt i alla fall ha lite kontroll över den påföljande situationen. dina föräldrar kommer främst att bli ledsna och oroade (även om de kanske uttrycker det som ilska mot dig), och har du otur är det möjligt att de försöker begränsa din frihet att leva och göra grejer som eventuellt orsakar dig skada, men om du satsar på att vara lugn, ärlig och öppen så lär de börja lita på dig igen förr eller senare.


   
SvaraCitera

Berätta hur du mår för dina föräldrar. De kommer bli arga men det är för de är rädda och oroliga. Du kommer då få den hjälp du behöver förhoppningsvis. Skär du dig fortfarande?


   
SvaraCitera