Aviseringar
Rensa alla

ska jag säga något?


Ämnesstartare

Hej!
Min pojkvän sedan 2 år tillbaka har en ganska dålig relation med sin pappa (tydligen). Ska förklara detta kortfattat:
Hans föräldrar är skilda. I början utav vårat förhållande brukade vi vara hos hans pappa, lika mycket som hos hans mamma. Men jag märkte alltid på honom att han försökte komma på med ursäkter för att inte vara hos sin pappa. Iallafall, för ca ett halvår sedan var jag och min pojkvän hos hans pappa och hans pappa kom då hem full, det blev kaos i hela huset och hans pappa fick utbrott. Var extremt elak. Min pojkvän skämdes otroligt mycket över detta såklart och vi åkte därifrån. Sedan dess har jag inte träffat hans pappa en enda gång. Mitt i allt detta blev också hans pappa av med körkortet pga rattfylleri. Iallafall, när jag ställer frågor, såsom "varför är vi aldrig hos din pappa längre" kommer han med ursäkter så som att han inte har något internet hemma och han behöver det, att det är stökigt eller att hans pappa har gäster osv. Jag har tyckt att detta låter konstigt, men inte ifrågasatt detta eftersom att min pojkvän säger att dem har en bra relation. Han har inte varit hemma hos sin pappa på ett halvår liksom... Jag bryr mig om honom och är alltid hundra procent öppen mot honom, jag vill att han ska kunna berätta allt för mig. Igår var jag väldigt elak men jag är orolig över honom, så jag kollade igenom lite sms mellan honom och hans pappa (jag vet jag är en hemskt person:)). Och dom smsen gjorde mig väldigt ledsen. Det visade sig att min pojkvän sagt upp kontakten med sin pappa och också att pappan är alkoholmissbrukare och kämpar med detta. Detta är inget min pojkvän ens nämnt för mig, kanske för att han skäms. Men det borde han inte. Jag vill att han ska kunna prata med mig för jag ser att han inte mår så bra, eller jag får liksom svart på vitt nu efter att jag vet hur det ligger till. Funderar på att prata med honom men eftersom det är ett väldigt känsligt ämne för honom vet inte jag hur jag ska lägga upp det. Vill ju veta hur han egentligen mår. Vill inte avslöja att jag läste igenom smsen för det är ju som sagt väldigt elakt och skulle kanske såra honom. Skulle ni ens ta upp det? Och hur? 


   
Citera
time
 time

Alkoholmissbruk är ett oerhört känsligt ämne och det är helt förståeligt att din pojkvän inte vill att ni ska vara hemma hos pappan om det finns risk att pappan kommer hem full och är oberäknelig. Jag tycker du ska visa förståelse för din pojkvän, stötta honom så mycket du bara kan och inte pusha på ämnet. Din pojkvän är en nära anhörig till en familjemedlem med en svår sjukdom. Du ska absolut inte läsa igenom hans sms, det är väldigt kränkande mot både din pojkväns och hans familjs integritet. Det här är en väldigt jobbig sak att gå igenom och att försöka pressa din pojkvän att prata om det kan slå helt bakut. Visa att du finns där för honom men låt honom ta den tid han behöver! 


   
SvaraCitera

Prata med honom. Det kan vara saker från hans barndom som fått honom att säga upp kontakten och han kanske känner en skam över det som hänt. Säg att han kan vara öppen mot dig och berätta allt. Men samtidigt kan du ju inte tvinga ut saker, vissa vill hålla sånt inom sig och mår bättre av det. Men ta ett snack och vissa att du bryr dig så blir det nog bra Tumme upp


   
SvaraCitera

Tvinga inte fram det... Det blir mer som en konfrontation då :/ Jag tycker du ska stötta honom och ge honom all din support och visa att du bryr dig om honom. Med tiden kanske han öppnar sig men tvinga inte fram det.


   
SvaraCitera

time: Alkoholmissbruk är ett oerhört känsligt ämne

Vad tycker du är känsligt med det?


   
SvaraCitera

Klart att du ska uppmuntra honom att prata om sitt liv etc men mår han inte bra av att ha kontakt med sin pappa så gör han inte det och det är inget du kan styra över. 


   
SvaraCitera
time
 time

Lee:

Vad tycker du är känsligt med det?

För någon som lever tillsammans med, är barn till eller anhörig överlag till någon som är alkoholist är det i många fall ett känsligt ämne, ja. Dels för att det är en börda för de inblandade, dels för att man i många fall inte vill prata om saken på grund av skam eller skuldkänslor. 


   
SvaraCitera

time: För någon som lever tillsammans med, är barn till eller anhörig överlag till någon som är alkoholist är det i många fall ett känsligt ämne, ja. Dels för att det är en börda för de inblandade, dels för att man i många fall inte vill prata om saken på grund av skam eller skuldkänslor.

Är du en sån?


   
SvaraCitera

Gud vilken bra flickvän du måste vara som bryr dig så mycket, blir sjukt glad för det :). 
Var jag du skulle jag absolut inte ta upp att du läst deras sms, jag skulle istället försökt fått han att berätta. Ställa nån enstaka fråga som du kan ha hittat svar på i konversationen mellan han och hans pappa. Om inte det funkar så skulle jag försökt visa han att du verkligen är någon man kan lita på och prata ut med. Någon som man inte behöver ha hemligheter för. Då tror jag absolut att han skulle vara mer öppen och prata om det. 
Hare bra Glad


   
SvaraCitera

Nej, säg inget
Och lär dig styckesindela, läste andras kommentarer för att gissa vad tråden handlade om


   
SvaraCitera