Aviseringar
Rensa alla

Ska kanske tävla i matte nästa termin, hur mkt ska jag kunna för att få en bra placering??


Ämnesstartare

Hejhej![bigsmile]
Jag funderar på att tävla i matte nästa år, jag ska börja åttan till hösten[bigcheers] och jag har hittat några intressanta tävlingar på nätet, alla dem för högatadiet[smile]

Så, har nån här på forumet tävlat i matte, eller vet vet nån bra bok med bra uppgifter till mattetävlingar?[cute]

Tacksam för svar![love]

PS. bra placering = final


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

All info står väl på deras hemsidor?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

go go de genius


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har kollat deras hemsidor och lånat matteböcker och sånt nu [cheers]


   
SvaraCitera
Åtta

Gulligt att tävla i matte. Det känns som något jag hade gjort om det hade funnits när jag gick i åttan (fanns om inte annat på min skola). [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Föreslår att du genast börjar lära dig komplexa tal, trigonometri med fokus på sinuskurvor, differentialekvationer samt att integrera. Då kommer du långt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tokstolle:

Föreslår att du genast börjar lära dig komplexa tal, trigonometri med fokus på sinuskurvor, differentialekvationer samt att integrera. Då kommer du långt.

Ok, absolut[y]


   
SvaraCitera

Tokstolle:

Föreslår att du genast börjar lära dig komplexa tal, trigonometri med fokus på sinuskurvor, differentialekvationer samt att integrera. Då kommer du långt.

Nu vet jag inte på vilken nivå tävligen är på. Mycket möjligt att den går upp till dessa (Vilket är högre än normal högstadie-nivå), men troligtsvis så är det mer kluringar. Jag rekomenderar att du tar och läser igenom en bok diskret matematik, kan nog appliceras här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jojOzZz:

Nu vet jag inte på vilken nivå tävligen är på. Mycket möjligt att den går upp till dessa (Vilket är högre än normal högstadie-nivå), men troligtsvis så är det mer kluringar. Jag rekomenderar att du tar och läser igenom en bok diskret matematik, kan nog appliceras här.

Nu var jag inte ett dugg seriös i mitt inlägg. Men troligtvis ligger det på en högstaidenivå men med problem som kräver mycket problemlösning och eget "out-of-the-box" tänkande.


   
SvaraCitera

Tokstolle:

Nu var jag inte ett dugg seriös i mitt inlägg.

Misstänkte det, men TS verkade ta det seriöst.

Lär dig lite diskret matematik, och lös kluringar/problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jojOzZz:

Lär dig lite diskret matematik, och lös kluringar/problem.

Jepp, har lånat några böcker från bibliotetek som handlar om kluringar och sånt [bigsmile]


   
SvaraCitera

DeGenius:

Jepp, har lånat några böcker från bibliotetek som handlar om kluringar och sånt [bigsmile]

Och diskret matematik. Det hjälper massa när det är kluringar det gäller. Man lär sig räkna med icke exakta värden, sannolikhetslära, massa hjälpliga saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.matematiktavling.org/hmt/problems_last.html

Det är typ sådant du kan vänta dig.


   
SvaraCitera

www.artofproblemsolving.com har ett bra forum. Gå på pre-olympiad-forumet. Jag hittade en del intressanta frågeställningar där när jag gick i högstadiet iallafall. Mycket fokus på geometri och ren matematik


   
SvaraCitera
leafar

DeGenius:

Så, har nån här på forumet tävlat i matte, eller vet vet nån bra bok med bra uppgifter till mattetävlingar

Tävlade efter att ha läst matte c på gymnasiet. Om det är samma typ är det enda du behöver ren problemlösningsförmåga. Det var väldigt lite fokus på tillvägagångssätt eller specifika formler etc.
Blev 12:a i Sverige så jag kom långt på det i den tävlingen faktiskt.


   
SvaraCitera