Aviseringar
Rensa alla

ska köpa dator osv, kom och gläns med er kunskap!


Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

den enda modellen inom min budget (9k) har sämre hårddisk och skärm än Zenbook UX32VD, och väger dessutom mer. Å andra sidan skulle jag kunna köpa till en SSD men då kostar den lika mycket som ovan nämnda dator vilket jag inte riktigt ser hur den är värd.

Har du något studentkort redan?

Går nog att få en hyfsad x220 eller x230 ifall du är student.

Processorn är bättre än på alla ultrabooks i frågan, du kan ha båda ssd och mekanisk hårddisk på samma gång samtidigt som den är stryktåligare och snyggare (ja!) än alla ultrabooks på marknaden.

IPS-skärmen är värd prispåslaget.

http://campusdiscount.de/ (går att beställa med svenskt tangentbord).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

manul:

Har du något studentkort redan?

jepp

manul:

Processorn är bättre än på alla ultrabooks i frågan, du kan ha båda ssd och mekanisk hårddisk på samma gång samtidigt som den är stryktåligare och snyggare (ja!) än alla ultrabooks på marknaden.

Så det finns en ledig hårddiskplats med andra ord?

manul:

IPS-skärmen är värd prispåslaget.

Är skärmen bra menar du? Vore skönt med fullhd känner jag på rak arm men denna kanske är bra den med.

manul:

http://campusdiscount.de/ <(går att beställa med svenskt tangentbord).

Jag beställer helst i sverige pga garantiärenden osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Bärbart är ett krav, och ultrabooks vore inte fel alls, min budget är ca 8000, men om jag lägger emellan själv kan jag punga ut 10k

Pappa betalar alltså? ^^

Skulle tro att Asus är att föredra, känns som vi (jobbar på kundtjänst som tar emot service på bla. datorer) tar in minst av Asus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

East Clintwood:

Pappa betalar alltså? ^^

Studentpresent av morsan

East Clintwood:

Skulle tro att Asus är att föredra, känns som vi (jobbar på kundtjänst som tar emot service på bla. datorer) tar in minst av Asus.

Jo har hört att de har minst defekter av alla tillverkare, sedan är ju frågan vilken man skall välja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Så det finns en ledig hårddiskplats med andra ord?

Det finns ett utrymme där man antingen kan ha 3g-kort eller en mindre ssd (mSATA).

Dan_the_ironman:

Är skärmen bra menar du? Vore skönt med fullhd känner jag på rak arm men denna kanske är bra den med.

Skärmen är väldigt bra. Tror knappt du kan hitta en enda internetrecensent som är missnöjd med skärmen.

Dan_the_ironman:

Jag beställer helst i sverige pga garantiärenden osv.

Varför? Tror det är ganska standardiserat i hela unionen. Om jag minns rätt kan man dessutom skicka in den till de som sköter Lenovos reparationsärenden i landet man befinner sig (lite osäker på den här punkten men har för mig att jag kollade upp det med x220 när jag var sugen).

Du lär få lägga på ett antal tusenlappar för att få motsvarande hos svenska butiker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En IPS skärm ger mycket finare färger och bättre betraktningsviknel än en vanlig TN panel.
Jag skulle satsa på Zenbooken. Lenovo har bättre garanti än Asus då det är en maskin för företagsbruk (X220) men Asus har helt okej garanti bortsätt från att man måste skicka in datorn på service. X220 är riktigt bra byggd men saknar allt lulllull som finns på Asusen samt att man får kvalite istället för prestanda för samma pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

manul:

Varför? Tror det är ganska standardiserat i hela unionen. Om jag minns rätt kan man dessutom skicka in den till de som sköter Lenovos reparationsärenden i landet man befinner sig (lite osäker på den här punkten men har för mig att jag kollade upp det med x220 när jag var sugen).

EU har en "minimilagstiftning" som inte är så väldigt imponerande, om man kollar tex Frankrike är man ju ganska buttfucked där i förhållande till sverige som konsument.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Jo har hört att de har minst defekter av alla tillverkare, sedan är ju frågan vilken man skall välja.

Någon i Zenbook-serien skulle jag nog kört på. Bara ta den som har best specs för de pengar du har helt enkelt ;P


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

East Clintwood:

Någon i Zenbook-serien skulle jag nog kört på. Bara ta den som har best specs för de pengar du har helt enkelt ;P

får väl göra det, dessvärre är jag bäst på att ha beslutsångest.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

får väl göra det, dessvärre är jag bäst på att ha beslutsångest.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-13---14-tum/asus-zen...

Så, nu valde jag åt dig [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Hjälp vore väldigt uppskattat.

Behöver du mycket lagringsutrymme?
Annars hade jag prioriterat SSD. Gör sådan jäkla skillnad för hela datorn och allt man gör.
Spelar ingen roll om du köper en värstingvärsting med i7 och 8 GB RAM, en SSD skulle göra så mycket mer skillnad.
Oftast är det ju 5400rpm diskar i bärbara och de är skitsega och 7200 rpm är inte mycket bättre det.

Du skulle kunna köpa en billigare dator, lägga en SSD emellan och använda disken som kom med datorn som extern.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

SSD

Klart man ska ha SSD i datorn. Oftast brukar det kosta 1000-1500kr mer om samma modell finns med hårddisk/SSD. Bättre att köpa en löst och montera i själv. Priset på SSD har sjunkit kraftigt den senaste månaden. Köper man en separat och monterar kan man alltid bygga om till externa/sälja den mekaniska hårddisken.

Nice SSD (har själv en Samsung 830): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974936


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974936

Jäklar vad de har rasat i pris! [tard]

Skaffa först SSD på lilla bärbara. De brukar vara skitsega men den blev helt underbar. Då var jag tvungen att skaffa till stationära också. Och senast såg jag till att få en sådan på jobbdatorn också. [party]

När man väl kört SSD kan man inte gå tillbaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

När man väl kört SSD kan man inte gå tillbaka.

Instämmer, jag köpte min första SSD februari 2011 till min bärbara. En 64GB stor sak från Crucial. Efter det fick laptopen heta raketen för den gick som en raket trots att datorn var från 2008. Sedan har det dax för en till SSD i flocken ganska nyligen till den stationära [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

februari 2011

Way ahead of you. [cool]

Men har nog också 64 GB, och behöver absolut inte mer.
På stationära däremot har jag den och en lagringsdisk...


   
SvaraCitera