Aviseringar
Rensa alla

Ska människor som kommer till Sverige anpassa sig till vår kultur?


Ämnesstartare

isola:

Vi behöver ju mångkultur

Japan är ett välmående land (i alla fall om man jämför med andra i-länder) och de har ingen mångkultur. Så nej, länder behöver inte mångkultur, men det är populärt att säga så.

isola:

de ska ju självklart lära sig svenska

Jo, annars blir det svårt.

isola:

Men anpassa sig till vad?

Säg att några tusen japaner kommer hit och vill sprida sin kawaii-musik med allt som tillhör den. Du kanske inte bryr dig om den, men helt plötsligt ser du massa små söta flickor i korta kjolar i merchandisebutikerna, och dessa japaner fattar dessutom inte hur vi svenskar kan klassa tecknade figurer som barnporr och organsierar grupper för att ändra på detta.

Hur ställer du dig till det? Vill du då tvinga dem att anpassa sig till svenska värderingar, annars är de inte välkomna hit?

isola:

Sålänge de har en bra människosyn så behöver de ju inte anpassa sig till någonting.

"En bra människosyn" är ju subjektivt så att det är roligt. Kan garantera dig att alla världens kulturer har olika människosyn när det gäller det ena eller det andra.

Är det du försöker säga "alla är välkomna så länge deras människosyn stämmer överens med min svenska"?

Budolicious:

Så vi som tycker så får helt enkelt ändra åsikt? Verkar bra

Om man ska vara lite halv så där så tar man inte ställning. Då blir det "jamen alla är välkomna... fast bara om de inte tycker så, så eller så".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Om man ska vara lite halv så där så tar man inte ställning. Då blir det "jamen alla är välkomna... fast bara om de inte tycker så, så eller så".

Jag tycker inte att man måste anpassa sig till allt, men till vissa saker kan det vara direkt nödvändigt att göra det. Det är varken ja eller nej med andra ord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Jag undvek med flit just ett sådant alternativ för att folk bara försöker sneaka då...

Haha, det är ju just sådana efterblivna frågeställningar som är försök att "sneaka", typ som:

Har du slutat slå dina barn?
Ja []
Nej []


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

r det du försöker säga "alla är välkomna så länge deras människosyn stämmer överens med min svenska"?

Med den humana snarare.
Ingen är värd mer än någon annan, barn och djur ska respekteras och inte utnyttjas, kvinnor är värda precis lika mkt som män och ska ha precis samma rättigheter osv.
Rätt självklara grejer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Synd bara att många som kommer österifrån har en så tragisk människosyn, och framförallt tragisk syn på kvinnor...

Och de tycker vår kvinnosyn är tragiskt (kvinnorna också, annars kan du fråga en japanska kvinnor vad de tycker om svensk feminism).

Det är helt enkelt så att de handlar om olika värderingar, men det finns bekant dem som anser att deras egna/de västerländska idealen är överlägsna allt annat.

Fina, ödmjuka människor. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Hur ställer du dig till det? Vill du då tvinga dem att anpassa sig till svenska värderingar, annars är de inte välkomna hit?

Självklart kan en sexualisering av barn för vuxna aldrig tillåtas, och det förstår de flesta med någonting bakom öronen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

men till vissa saker kan det vara direkt nödvändigt att göra det. Det är varken ja eller nej med andra ord.

Fast då är det ju ett nej.

isola:

Rätt självklara grejer.

För dig och det svenska samhället som tror att era värderingar är de enda rätta och att alla ska anpassa sig efter dem. "Vi vet bäst, gör som oss!"

Yeah!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Japan är ett välmående land (i alla fall om man jämför med andra i-länder) och de har ingen mångkultur.

Ett tråkigt land också på det sättet. Asiatiska fotbollslag ser bara fåniga ut när man knappt kan skilja på spelarna utseendemässigt.

Ser inte varför någon skulle behöva anpassa sig till en annan kultur om personen inte vill. Om någon planerar att flytta permanent till Sverige så räcker det väl med att han/hon lär sig svenska och lär sig om hur landet fungerar etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Fast då är det ju ett nej.

Skulle jag inte vilja påstå, men visst. w.e


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

och det förstår de flesta med någonting bakom öronen.

Beror på vilket land du lever i, fröken besserwisser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

mnjaaaee, sålänge de inte föröker kräva att vi ska anpassa oss efter deras så ser jag inget problem i att de får ha kvar sin kultur hur mkt dom vill :>


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hamlet:

Ett tråkigt land också på det sättet.

Subjektiv synvinkel. Jag tycker Japan är hur roligt som helst. Kanske är det för att de lever relativt isolerade från omvärlden och får utveckla sin egen kultur istället för att ta efter den västerländska/amerikanska.

Budolicious:

Skulle jag inte vilja påstå

"Välkommen hit, Tanaka! Du kan behålla alla dina japanska värderingar, men bara om de påminner om mina egna! Är de alltför avlägsna är det bara att ändra på dig, annars kan du packa väskan och fara tillbaka till Japan igen.

Hälsningar, Budolicious"

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Så nej, länder behöver inte mångkultur, men det är populärt att säga så.

Att inte ha mångkultur låter ärligt talat ungefär lika kul som att se färg torka.

oskar_det:

Säg att några tusen japaner kommer hit och vill sprida sin kawaii-musik med allt som tillhör den.

Grejen är bara att om bara en minoritet fastnar för denna musik så kommer den inte att spelas på radio och massproduceras, eller hur? Därför blir det ingen jättespridning på musiken. Förstår du var jag försöker komma?

oskar_det:

"En bra människosyn" är ju subjektivt så att det är roligt. Kan garantera dig att alla världens kulturer har olika människosyn när det gäller det ena eller det andra.

Det finns ju några grunder i vad som är "bra människosyn". Att av olika idiotiska anledningar säga att kvinnor inte ska få köra bil, rösta etc. etc. och att en mörkhyad person är mindre värd än en vit person är inte bra människosyn... det var väl det på stenåldern, men hur svårt det än är ibland så vill jag ändå gärna tro att vi utvecklats lite sedan dess, även rent intellektuellt.

Att tycka saker som att alla människor har lika värde och att det inte borde finnas diskriminering på grund av kön, läggning, hudfärg, religion, etniskt ursprung etc. etc. är exempel på bra människosyn.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

För dig och det svenska samhället som tror att era värderingar är de enda rätta och att alla ska anpassa sig efter dem. "Vi vet bäst, gör som oss!"

Kan lova dig att våra värderingar delas av flertalet utvecklade länder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

V

Lägg inte orden i min mun, det var inte så jag menade.


   
SvaraCitera