Aviseringar
Rensa alla

Ska man anmäla våldtäkter eller inte?


Ämnesstartare

Såg på Veckans brott igår, och Lotti Helström (överläkare på akutmottagningen för våldtagna kvinnor) sa att hon inte tycker att tjejer ska anmäla våldtäkter pga den psykiska påfrestningen det är.
Tyckte det var konstigt. Hellre kan man väl utbilda folk som kan förhöra de våldtagna på ett bättre sätt, för självklart är det ju inte särskilt kul att gå igenom händelsen om och om igen, men visst vill man väl ha fast han som gjorde det?
Om ingen anmäler brott, hur ska vi då kunna motverka dem?


   
Citera
Ämnesstartare

Att avråda tjejer från att anmäla idag är bara att vara realistisk. Självklart vill hon inte att det ska vara så. Men jag ser inget fel i att avråda folk från att anmäla när verkligheten ser ut som den gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

What?! Så hon tyckte att tjejerna skulle hålla tyst och typ.. bita ihop, eller va? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Men jag ser inget fel i att avråda folk från att anmäla när verkligheten ser ut som den gör

Men det löser ju inga problem. Vi kommer aldrig få bukt med våldtäkterna om alla våldtäktsmän får gå fria?

Renesmee:

Så hon tyckte att tjejerna skulle hålla tyst och typ.. bita ihop, eller va?

Så uttryckte hon sig ja [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja för då finns det ingen statistik och då finns inte det mer [y]

.. skämt och sido anmäler man inte så kommer man troligtvis lida minst lika mycket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Men det löser ju inga problem.

<Nej, det gör det inte. I många fall gör inte anmälan det heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Nej, det gör det inte. I många fall gör inte anmälan det heller

Om man kanske skulle försöka göra det lättare/bättre att anmäla så skulle det ju vara great, men tills dess så är det ju ett bra försök iallafall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker inte att det är rimligt att insistera på att någon som redan upplevt ett trauma ska gå igenom ytterligare psykisk påfrestning och riskera ett ännu sämre mående om de själva inte vill det. Det ideala i mina ögon vore att alla våldtäkter och alla övergrepp anmäls, men jag tänker knappast klandra någon för att de prioriterar sin psykiska hälsa framför principer om att våldtäktsmän inte bör komma undan och att alla brott bör anmälas.

Tar man emot någon som blivit våldtagen som läkare så bör man såklart dokumentera bevis om sådana finns, men jag tycker inte att man bör avråda från eller uppmuntra till anmälan.


   
SvaraCitera

Klart man ska anmäla!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

sa att hon inte tycker att tjejer ska anmäla våldtäkter pga den psykiska påfrestningen det är.

men lol...
blir det inte mer påfrestning om man inte alls gör något åt saken?

mediakatt:

men jag tänker knappast klandra någon för att de prioriterar sin psykiska hälsa framför principer om att våldtäktsmän inte bör komma undan och att alla brott bör anmälas.

well said [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Hellre kan man väl utbilda folk som kan förhöra de våldtagna på ett bättre sätt

Det är väl kanske inte förhöret som är det jobbiga, kanske mer omvärldens förakt, och man inte vill att det ska komma ut osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

blir det inte mer påfrestning om man inte alls gör något åt saken?

Fast att inte anmäla något innebär ju inte automatiskt att man helt struntar i saken. I och med att målet med en våldtäktsrättegång rimligen är att fastställa om en våldtäkt skett och om den åtalade hade uppsåt till detta så är det rätt naturligt att det kommer upp frågor angående samtycke, saker som kan fått någon att uppfatta att samtycke fanns, hur tydliga protester som förekommit och liknande. Det finns ganska goda chanser att det upplevs som att man blir ifrågasatt och anklagad utav personen som ska svara på dessa frågor, och det är klart att det är jobbigt. För många är det säkert lättare att låta bli att anmäla och försöka bearbeta det ändå. Knappast en självklarhet vilket någon upplever som jobbigast, och förmodligen rätt individuellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Fast att inte anmäla något innebär ju inte automatiskt att man helt struntar i saken.

Nejnej självklart inte (nackdelen med att skriva kort och "koncist" när man borde skriva alla tankar om det är väl att folk missförstår en).

Jag har inte varit med om något sådant fall på närmare håll så jag vet inte vilka frågor som ställs och vad som undersöks men jag är övertygad om att det är väldigt jobbigt för offret och kan säkert vara det för den anklagade också (vare sig den är skyldig eller ej).

Folk har olika sätt att bearbeta saker på.


   
SvaraCitera

loom:

men visst vill man väl ha fast han som gjorde det?

Den mesta kvinnomisshandeln, och typ 9/10 våldtäkter eller nått sker i hemmet och begås av deras egna män oftast, så det kanske typ är lite komplicerat för kvinnorna att anmäla ibland och om deras män är alkoholister eller nått så kanske de är snälla när de är nyktra, och de inte vet vad de ska göra riktigt, men om det är upprepade misshandlingar och våldtäcker måste ju såklart något göras, så kan man ju inte ha det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klart att man ska anmäla [shake][cry]
Idiot som uppmuntrar tjejer till att bara acceptera och bita ihop. Det är ett brott, ett vidrigt sådant, och ska anmälas.


   
SvaraCitera