Aviseringar
Rensa alla

Ska man anmäla våldtäkter eller inte?


Ämnesstartare

Knarko:

Folk har olika sätt att bearbeta saker på.

Ja. Alltså, jag håller med om att det säkert känns mycket värre för en del personer att inte anmäla. På dig lät det dock som om det vore självklart att alla mår bättre av att anmäla våldtäkter, vilket jag inte alls tror. Men jag kanske övertolkade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker att möjligheten ska finnas, men verkligen inget man ska tvingas till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Men jag kanske övertolkade

precis [y]

Sen var det jag skrev mer en fråga än ett påstående fast jag vet att det är olika från fall till fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle kunna skriva massa men orkar inte. Tycker väl mest att man inte kan ha någon generell riktlinje och att man inte ska trycka på de som råkat ut för grova övergrepp (inte minst div. sexuella övergrepp!) någon särskild typ av handling eller inställning.

Tror att när man pressar på våldtäktsoffer på det sättet man gör nu, och gör en enorm grej av det även utanför offrets huvud, ofta kan tänkas göra hela saken värre. Menar inte att inte våldtäkt är en hemsk sak att råka ut för, eller att man ska blunda bort problemet, men när man tjatar på ett offer just om att denne är ett offer som råkat ut för något fruktansvärt tror jag (även om det stämmer) att det kan göra det hela värre - för de som "tar det bra" kan tänkas ta det värre.


   
SvaraCitera

om alla slutar anmäla kommer antalet våldtäktsmän som grips sjunka drastiskt vilket då resulterar till att fler våldtäkter begås.. lite sjukt..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att man i dagens sverige kan rådfråga ifall man blivit våldtagen bevisar att lagstiftningen är en aning skev. Så många har en föreställning om att våldtäkter utförs under dom grymmaste av omständigheter. Hela våldtäktsdebatten är så stigmatiserad att tjejer bara mår sämre än vad som är nödvändigt. Jag tror inte heller att så många går ner sig mentalt som man vill ge sken av. Där tjejer anammar destruktivt beteende och målar dystra teckningar. Kanske är det inte många som gör en stor sak av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

insistera

Står ingenting om att insistera.

mediakatt:

om de själva inte vill det.

Såklart är det ju frivilligt, men jag tycker det sänder ut fel signaler om en överläkare säger att hon inte tycker att man ska anmäla. Offrena ska få känna efter och välja själva, och inte bli uppmuntrade till det ena eller det andra.

Felparkerad:

man inte vill att det ska komma ut osv

Det behöver det ju inte göra om det sköts ordentligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wow..haha. Vi kan ju sluta anmäla seriemord också. Tänk vilken psykisk påfrestning det måste vara för de anhöriga. [rolleyes] Samma sak med våldtäktsmän.

Det är väl egentligen ganska själviskt att tänka så. Om en flicka blir våldtagen så vill hon väl knappast att gärningsmannen fortsätter gå på fri fot och våldtar massa andra oskyldiga tjejer? Det sär en jättehemsk upplevelse men personligen så skulle jag vara mycket räddare om mannen fortfarande gick fri än om han satt bakom lås och bom. Skulle också bli äcklad av att veta att han härjade runt och utsatte andra flickor för samma sak.

Sen så handlar det väl om personlig upprättelse med. Vad har han för rätt att tvinga sig på dig? osv. Kvinnor anmäler väl brottet för att de känner sig kränkta eller av någon anledning vill se förövaren inlåst, inte pga principer. Jag tror inte de tänker "Åh, det han gjorde var mot lagen, så jag anmäler det, bara för att".

Jag tror också ganska starkt på att man måste bearbeta traumatiska upplevelser. Att "glömma" och låtsas som ingenting gör bara saken värre. Och jag tror tjejer kommer må sämre om de håller inne på skiten de bär på.

Lotti's uttalande skapar en negativ bild, att det skulle vara okej för någon att angripa en annan människa.

Att inte anmäla brott är som att säga att det är okej att begå dom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Såklart är det ju frivilligt, men jag tycker det sänder ut fel signaler om en överläkare säger att hon inte tycker att man ska anmäla. Offrena ska få känna efter och välja själva, och inte bli uppmuntrade till det ena eller det andra.

Jag ser inte problemet med att hon gör ett generellt uttalande om vad hon tycker. Om det var så att hon uppmanade sina patienter till något vore det en annan sak. Jag tycker också att de som utsatts för våldtäkter själva ska få välja om de vill anmäla händelserna, men jag tycker inte att det är fel att hålla allmänna diskussioner om saken, oavsett om man är läkare eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Jag ser inte problemet med att hon gör ett generellt uttalande om vad hon tycker.

Nä, okej, men det kan ju faktiskt ha tolkats som ett uppmanande av vissa och jag tycker någon med den positionen kan försöka vara neutral.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Nä, okej, men det kan ju faktiskt ha tolkats som ett uppmanande av vissa och jag tycker någon med den positionen kan försöka vara neutral.

Ja, det kan tolkas som uppmaningar av vissa. Många inlägg i den här tråden kan tolkas som uppmaningar att anmäla våldtäkter och väldigt många reklamblad och broschyrer som riktar sig till brottsoffer uppmanar och uppmuntrar till att anmäla brotten. Jag tycker inte att det är ett problem så länge inte personer i utsatta personers omgivning pressar dessa till något de inte vill. Om någon vill polisanmäla en våldtäkt de utsatts för så har jag svårt att tro att de avstår bara för att någon läkare på tv sa att de inte tyckte det var en bra idé.


   
SvaraCitera

Klart man ska anmäla. Det är nog väldigt svårt att gå vidare annars. Även om personen inte blir fälld är det viktigt att anmäla, man får stöd av flera personer då som tror på en och stöttar en. Det är viktigt att få det bekräftat att det som hände var fel och absolut inte ens eget fel.


   
SvaraCitera

Jag undrar hur man kan leva med att låta en våldtäktsman gå fri och förstöra livet för andra tjejer. Den insikten bör vara betydligt jobbigare att handskas med än att gå till polisen och berätta vad som hänt.


   
SvaraCitera
Issen

Nirvana:

Klart man ska anmäla. Det är nog väldigt svårt att gå vidare annars. Även om personen inte blir fälld är det viktigt att anmäla, man får stöd av flera personer då som tror på en och stöttar en. Det är viktigt att få det bekräftat att det som hände var fel och absolut inte ens eget fel.

Indeed. Dessutom har man helt plötsligt bidragit till en fruktansvärd statistik vilket ändå är bra att så lite som möjligt mörkläggs (för då försvinner ju problemen? [shake]) och så precis som du säger har man rätt till stöd och möjlighet till försäkringspengar. Inte särskilt mycket för att göra något så stort bra... men alla små saker är ändå bättre än inget.


   
SvaraCitera

anmäl bara!


   
SvaraCitera