Aviseringar
Rensa alla

Ska man vara med i facket?


Ämnesstartare

På min skola så kom några ifrån facket och hade föreläsning. Alla fick möjligheten att gå med. Jag tackade nej och sa att jag ville tänka på saken. Det finns en del smarta människor på den här sidan så jag startar en tråd. Borde man gå med i facket? Motivera gärna ditt svar.


   
Citera
Ämnesstartare

gå med i sac i såna fall, resten är rätt menlösa


   
SvaraCitera

Facklig organisering är en bra sak i allmänhet; på egen hand har du en ganska dålig förhandlingsposition gentemot din arbetsgivare, i synnerhet om du jobbar med någonting okvalificerat där du är relativt lätt att byta ut (tänk affär, restaurang, vård, etc.). Jobbar du i en sådan bransch borde du definitivt vara med i facket. Facket kan även erbjuda annat än ren bargaining power, så som gratis juridisk rådgivning, A-kassa, bra erbjudanden på försäkringar och annat, samt hjälp med att betala din kurslitteratur om du vill fortbilda dig.

Dock är jag själv inte med i facket. I min bransch är jag hänvisad till Unionen, som i allmänhet har betett sig som idioter varje gång jag varit i kontakt med dem. Exempelvis vägrar de skicka en kopia på sina kollektivavtal till icke-medlemmar, eftersom det är "en tjänst [de] erbjuder [sina] medlemmar". De verkar inte riktigt inse att kollektivavtalet är deras huvudsakliga "produkt", och om jag inte får se vilket avtal de förhandlat fram åt mig tänker jag naturligtvis inte ge dem några pengar för att förhandla fram fler. Jag lyckades få tag på Unionens tjänstemannaavtal på egen hand, och inte helt oväntat suger det getpung. Eftersom jag heller inte kan utnyttja Unionens A-kassa (då jag sannolikt kommer att börja på en doktorandtjänst inom kort och Unionen inte tillåter akademiker att vara medlemmar) ser jag ingen som helst anledning att bli medlem.

I allmänhet skulle jag vilja påstå att tjänstemannafacken är idioter. Se exempelvis lärarfackens verklighetsfrånvända krav på 10 000 mer i månaden, trots att deras medlemmar är underutbildade, självupptagna idioter med en uppblåst uppfattning om sin egen förträfflighet och misslyckas kapitalt med att utföra sina jobb på ett tillfredställande sätt. Metall, industri, handels, HRF och andra mer "arbetar"-inriktade fackföreningar är betydligt bättre.


   
SvaraCitera

Ja, det är viktigt att gå med i facket. Även om de kan ses som menlösa så är det viktigt att som arbetstagare/sökare att vara med i en förening som fungerar som en motpol mot arbetsgivaren.

Visst, man kan förhandla själv. Men då kräver det att man har en personlighet som klarar av det och en arbetsgivare som inte beter sig som Krösus Sork. Och ja, alla kan inte förhandla själv och alla arbetsgivare är inte Bamse. Så ja, gå med i facket.

End of Bamse-referenser.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

I allmänhet skulle jag vilja påstå att tjänstemannafacken är idioter.

Jo, och det som är värst med facken i Sverige (LO främst) är den direkta kopplingen till Sossarna. Är man arbetare så är man arbetare, oavsett om man är folkpartist,center eller moderat.


   
SvaraCitera

Visserligen är det ju så även i Finland och de flesta andra länder. Men t.ex. på Åland så har fackföreningarna mera självständiga från partipolitik. Kan tänka mig att det ter sig likadant på liknande ställen.

Ja, jag är skadad, då min styvfar är aktiv och det mesta jag hör vid middagsbordet är förhandlingar hit och dit. [blush]


   
SvaraCitera

Så länge du fortfarande går i skolan fyller facket ingen viktig funktion. Men däremot senare när du börjar jobba på en arbetsplats är det viktigt att du är med i en facklig förening. Det finns ganska många att välja emellan, så se till att du väljer en som uppfyller dina behov. Även om du studerar på högre nivå (högskola/universitet) vet jag att unionen har en tjänst som heter Unionen student. om du funderar på att studera vidare kan det erbjuda ett bra alternativ.


   
SvaraCitera

AndreasTheCaptain:

Det finns ganska många att välja emellan

I lol'd. Som tjänsteman utan ingenjörsexamen har du exakt ett förbund som tar emot dig: Unionen. Är du ingenjör kan du välja mellan SI och Unionen. Som lärare har du LR och LF. Och så vidare. Känner du till en branch där det finns "många" alternativ får du gärna ge exempel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror på vad vad du har för behov, och vilket fackförbund du kan ansluta dig till, många lyfter inte ett finger för sina medlemmar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vilken fackförening är bäst om jag bestämmer mig för att gå med i facket? Det var Handelsanställdas förbund som kom till mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Beror på vad vad du har för behov, och vilket fackförbund du kan ansluta dig till, många lyfter inte ett finger för sina medlemmar.

Då verkar det ganska värdelöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndreasTheCaptain:

Så länge du fortfarande går i skolan fyller facket ingen viktig funktion. Men däremot senare när du börjar jobba på en arbetsplats är det viktigt att du är med i en facklig förening. Det finns ganska många att välja emellan, så se till att du väljer en som uppfyller dina behov. Även om du studerar på högre nivå (högskola/universitet) vet jag att unionen har en tjänst som heter Unionen student. om du funderar på att studera vidare kan det erbjuda ett bra alternativ.

Tack för förslaget!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

gå med i sac i såna fall, resten är rätt menlösa

Tack för förslaget!


   
SvaraCitera

Gentlernen:

lol'd. Som tjänsteman utan ingenjörsexamen har du exakt ett förbund som tar emot dig: Unionen. Är du ingenjör kan du välja mellan SI och Unionen. Som lärare har du LR och LF. Och så vidare. Känner du till en branch där det finns "många" alternativ får du gärna ge exempel.

Nu vet ju inte jag vilka framtidayrkesplaner TS har. Därifrån generaliseringen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:

Ja, det är viktigt att gå med i facket. Även om de kan ses som menlösa så är det viktigt att som arbetstagare/sökare att vara med i en förening som fungerar som en motpol mot arbetsgivaren.Visst, man kan förhandla själv. Men då kräver det att man har en personlighet som klarar av det och en arbetsgivare som inte beter sig som Krösus Sork. Och ja, alla kan inte förhandla själv och alla arbetsgivare är inte Bamse. Så ja, gå med i facket.End of Bamse-referenser.

Hehe [smile]


   
SvaraCitera