Aviseringar
Rensa alla

ska mögel uttalas mögel eller möggel?


Ämnesstartare

Capture:

Är inte riktigt säker hur jag uttalar det faktiskt

just checking, den här frågan gnager mig så in i kuken nämligen


   
SvaraCitera

martin312:

möggel (Du röstade på detta alternativ)

men bara om man kan uttala bokstaven ö som folk och inte säger muggel som många gör. [no-no] då får man hellre säga mööögel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

möggel (Du röstade på detta alternativ)

folk som säger möööögel låter så pretto 🙁


   
SvaraCitera

Malachi:

Det får du gärna säga för min del. Ville inte vara elak om du uppfattade det så.

nejdå, jag uppfattade det bara som att du ville poängtera att det inte behövde vara fel att uttala det möggel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Båda går bra. Det har stavats möggel förut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

mögel (Du röstade på detta alternativ)

skimmel[badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Här stå're grejer: http://archive.corren.se/archive/2006/11/17/iy95hkrqrf7cftm.xml?category1=110027...

MÖGEL. Och så till sist: Heter det mögel eller möggel? En läsare har hört det senare uttalet, med kort ö-ljud, i ett radioprogram och frågar hur det förhåller sig med den saken.
Norstedts svenska uttalslexikon har med båda alternativen, med mögel som förstaval. Det är också det vanligaste och mest neutrala uttalet. Det är oklart hur vanlig varianten möggel är och jag har inte lyckats reda ut om den hör hemma i några särskilda delar av landet. Stavningen har varierat mellan ett och två g genom tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

mögel (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast man kallar ju dock folk för endast mög.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

möggel (Du röstade på detta alternativ)

Båda är rätt.
Tidigare var det kort ö OCH kort g, men numera har vi ju i svenskan antingen kort vokal följd av lång konsonant eller lång vokal följd av kort konsonant.

Malachi:

Ända sedan medeltiden har svenskarna velat skriva komplicerat och fint och det har medfört att vi har en annorlunda stavning i jämförelse hur de flesta ord uttalas.

Det har inte med det att göra. Dekorativ stavning försvann, den som gjorde att Gustav kunde skrivas Gustav, Gustaf, Gvztaf och fan och hans moster. Numera har skillnaden mellan talspråk och skriftspråk att göra med att talspråket förändras utan att man ger skriftspråket motsvarande förändringar, samt lånord vars stavning (och uttal många ggr) inte försvenskas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

mögel (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

mögel (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

mögel (Du röstade på detta alternativ)

Bara stockholmare som säger möggel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag växlar...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kille_1986:

Dekorativ stavning försvann, den som gjorde att Gustav kunde skrivas Gustav, Gustaf, Gvztaf och fan och hans moster. Numera har skillnaden mellan talspråk och skriftspråk att göra med att talspråket förändras utan att man ger skriftspråket motsvarande förändringar

Jag tror att båda våra påståenden spelar en viss roll för det nutida svenska språket.

Jag tror nog att den dekorativa stavningen finns kvar i det svenska språket. Om vi jämför med finskan skriver de sina ord nästan precis på det sätt det uttalas. Även låneord väljer de att göra om till finska många gånger. Sverige håller hårt kvar i sitt gamla system.


   
SvaraCitera