Aviseringar
Rensa alla

Ska musikbranschen anpassas efter teknologin eller tvärtom?


Ämnesstartare

Ingetdera. Musikindustrin för göra som de vill, sålänge teknologin inte begränsas. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Run Riot:

Synd om det går så långt så att man till slut inte kan köpa cd-skivor eller filmer nånstans. Då skulle jag dö!

har aldrig köpt en cd-skiva eller film i mitt liv.

Synd om det går så långt så att man till slut inte kan ladda ner musik eller filmer nånstans. Då skulle jag dö! [wink]


   
SvaraCitera

iosib:

har aldrig köpt en cd-skiva eller film i mitt liv.

[surprised] Skojar du? Jag är shoppoholic när det gäller sånt!


   
SvaraCitera

ohYEA_:

T.ex. bildspridning av en person på internet utan lov är också olagligt

Nej, det är det inte. Du får gå runt på stan, ta kort på vem du vill och sedan publicera din bild hur du vill, så länge du inte publicerar det i form av marknadsföring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Run Riot:

[surprised] Skojar du? Jag är shoppoholic när det gäller sånt!

nä, mycket av min musik finns inte i skivaffärer, att hitta skivorna och få dem skeppade skulle kosta väldigt mycket tid och pengar.
jag har laddat ner sedan napster var stort, ifall det inte längre skulle gå att ladda ner skulle det vara en katastrof för mig. Att fylla min spelare med musik från iTunes Store kostar 9000 kr. jag tror inte heller att jag hade hittat mycket av min musik ifall det inte vore för torrentsidor.

torrent och liknade sidor har hjälpt flera små band, speciellt indieband som inte har stora skivbolag som kan sponsra dem, att bli stora. ifall det inte vore för nedladdning tror jag att musik hade blivit mer mainstream.
artister tjänar ofta på nedladdning, att få sin musik hörd av så många som möjligt är ett bra sätt att få gig, vilket är vad artister tjänar sina egentliga pengar på.
de som förlorar på nedladdning är de stora skivbolagen och filmindustrin. båda har stora reserver att ta av tills de hittar bättre distrubueringstekniker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

artister tjänar ofta på nedladdning, att få sin musik hörd av så många som möjligt är ett bra sätt att få gig, vilket är vad artister tjänar sina egentliga pengar på.

Artister får dessutom ingen ersättning för all piratjakt utan det går till de stora bolagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Nej, det är det inte. Du får gå runt på stan, ta kort på vem du vill och sedan publicera din bild hur du vill, så länge du inte publicerar det i form av marknadsföring.

Har för mig att man inte får sprida dem alls. Men okej...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Nej, det är det inte. Du får gå runt på stan, ta kort på vem du vill och sedan publicera din bild hur du vill, så länge du inte publicerar det i form av marknadsföring.

Säker? Såvitt jag har för mig är det brott mot PUL.


   
SvaraCitera

Utlänning:

Säker? Såvitt jag har för mig är det brott mot PUL.

Det är lite olika. När bilden anses vara en personuppgift är det ett brott mot PUL, men vilka bilder som anses vara personuppgifter eller inte vet jag inte riktigt.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm
http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder_lagratt.asp
http://foto.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e868a9a4-441e-41eb-8624-42d69...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera